10 טיפים לשיפוץ שאתם חייבים להכיר



עונת השיפוצים בשיאה וישראלים רבים מנצלים את התקופה הזו כדי לחדש סוף סוף את הבית ולבצע את השיפוץ אותו תכננו תקופה ארוכה. אם גם אתם ביניהם, ומתכננים לצאת בזמן הקרוב לתהליך של שיפוץ הבית או הדירה, תוכלו להיעזר בעשרה טיפים המבוססים על ניסיונם המר והמתוק של לקוחות ששיפצו את ביתם:

Pixabay

תכנון מוקדם - כמה שתתכננו יותר מראש את השיפוצים שלכם לפני שהפטיש הראשון מונף, תוכלו למנוע יותר טעויות. הכוונה להגדרה מדויקת של מה שאתם רוצים לבצע בשיפוץ, תכנון מפורט של התקציב שלכם, תכנון לוח הזמנים בהתחשב בחגים ומועדים, וגם בבחירת חומרי גמר ובעלי מקצוע משלימים עוד לפני תחילת העבודות, מה שלא תמיד אך הכרחי אך יחסוך לחץ וכאב ראש כשהתהליך כבר בעיצומו.  הדבר מחייב אתכם להיות מסודרים ומכווני מטרה, אך כשתגיעו כבר לשיפוץ התהליך יתקתק ותתקלו בפחות מטרדים בלתי נעימים. כך למשל, אם תגיעו לפגישה הראשונה עם מעצב הפנים או האדריכל שלכם עם לוח השראה ותמונות המייצגות של מה שאתם שואפים לעשות בשיפוץ, תחסכו זמן וכסף. אם תזמינו מראש את המטבח לפני השיפוץ, תמנעו המתנה בשטח לכך שהוא יהיה מוכן, מה שאומר עיכוב בעבודות. וכמובן - עד כמה שהתקציב שלכם יהיה יותר מדויק, כך תחרגו ממנו פחות.   

 

 

בחירת אדריכל או מעצב - אם מדובר בשיפוץ קומפלט, הכולל גם שינוי בחלוקת החללים הפנימיים וכדומה, מומלץ מאוד לקחת אדריכל או מעצב לביצוע התכניות ורצוי גם לליווי השיפוץ. כאשר מדובר בשיפוצים, גם אדריכל וגם מעצב פנים נותנים שירות דומה של תכנון וליווי. ישנם אנשים העומדים בפני שיפוץ כללי נרחב ומנסים לבצע את התכנון בעצמם כדי לחסוך את עלות בעל המקצוע בתהליך. הדבר אפשרי אבל לא מומלץ. אדריכל או מעצב מקצועי ומנוסה יחסוך לכם הרבה כסף בהמשך עם עצות שימושיות וליווי מקצועי שיועיל לכם מאוד. אם האדריכל גם ילווה במהלך השיפוץ הוא ממש יתפקד כ"אבא והאמא" של הפרויקט ויוכל להפנות אתכם לבעלי מקצוע שעבד איתם ולהפנות למקומות בהם תוכלו לקנות מוצרי גמר בהנחות. מובן שגם בבחירת האדריכל או המעצב חשוב להשקיע, בדומה לאופן בו אתם בוחרים את קבלן השיפוצים.

 

בחירת קבלן שיפוצים - אחד מהדברים הכי חשובים בשיפוץ הוא בחירת קבלן שיפוצים שיתאים לעבודה.

הקבלן הוא המוציא לפועל של תוכניות השיפוץ והוא יהפוך להיות האדם החשוב ביותר בכל התהליך, ולכן זהו שלב שיש להשקיע בו רבות. כדאי לקחת לפחות שלוש הצעות מחיר, רצוי כאלה המבוססות על כתב כמויות שהאדריכל כתב לכם. שמעו מכמה שיותר לקוחות קודמים של הקבלנים, לכו לראות איך בתים שעבדו עליהם מחזיקים מעמד אחרי שיפוץ, בדקו מה הניסיון וההסמכות של הקבלנים וסמכו על התחושות שלכם. חשוב שלא ללכת על הצעת מחיר הנמוכה משמעותית מההצעות האחרות שקיבלתם מכיוון שהמשמעות לרוב היא שיצוצו תוספות בהמשך, או גרוע מכך - שהקבלן יעזוב אחרי שיקבל מקדמה. כדאי ללכת על קבלן שאתם מרגישים שיכול להציע לכם ערך מוסף, וכזה שבפגישה עמו כבר מציע לכם רעיונות לשיפוץ שלכם. שימו לב לאופן בו הוא מגיש לכם את הצעת המחיר וכמה הוא מכבד את הזמן שלכם. כמובן שאחרי הבחירה הגנו על עצמכם באמצעות חוזה ולוח תשלומים, ועל כך בהמשך.

 

חוזה מפורט - גם אם בחרתם בקבלן שיפוצים שעושה עליכם רושם מדהים או שמדובר במישהו שאתם כבר מכירים וסומכים עליו בעיניים עצומות, עדיין חשוב מאוד לחתום על חוזה מולו שמגן עליכם בתהליך. החוזה אמור להיחתם לפני שאתם מתחילים לעבוד מולו ועליו לכלול את הצהרה של הקבלן על הניסיון המקצועי שלו, פירוט העבודות (מבוסס על הצעת המחיר וכתב הכמויות), לוח זמנים לעבודה, לוח התשלומים, מקרים בהם תוכלו לבטל את החוזה, סנקציות למקרה של אי עמידה בלוח הזמנים, אחריות אישית של הקבלן כאשר מדובר בחברה בע"מ, נספח לעריכת ביטוח ועוד. דעו שגם אם אתם עובדים עם קבלן רשום, הסמכות של רשם הקבלנים במקרה של בעיה עם הקבלן היא רק לבצע סנקציה משמעתית נגדו או להסיר אותו מהרשימה של הקבלנים הרשומים. אם תקלעו לסכסוך משפטי תזדקקו לחוזה שיגן עליכם באותה מידה כמו מול קבלן שאינו רשום.

 

עיצוב פנים -  תכנון העיצוב שאתם רוצים הוא חלק בלתי נפרד מהתכנון של השיפוצים. הריצוף, חיפוי הקירות, הצבעים, החומרים - כל אלה ישפיעו על המראה הסופי של הבית שלכם ואותם עליכם לבחור בשלב מוקדם יחסית של העבודות או אפילו לפני תחילת השיפוץ. כפי שציינו, רצוי להגיע לפגישה הראשונה עם מעצב פנים או אדריכל אחרי ששאבתם השראה ממקורות שונים. אתם יכולים למצוא הרבה תמונות באתרים כמו פינטרסט, Houzz, או באינסטגרם וישנם טיפים רבים שאתם יכולים לקבל על עיצוב פנים מכתבות בנושא או מחברים שעברו תהליך של שיפוץ. יש היום גם הרבה קבוצות פייסבוק ייעודיות העוסקות בעיצוב, ואם תצללו לעולם הזה ותשקיעו בשלבים הראשוניים (ותהיו פתוחים לשינויים במהלך הדרך) כך מתרבים הסיכויים שתגיעו לתוצאה שתהיה קרובה לחלומות שלכם. 

 

תשלום לפי התקדמות - חשוב לקבוע מראש לוח תשלומים מול קבלן השיפוצים שמוסכם על שני הצדדים. בשלב הראשוני מקובל לתת לקבלן השיפוצים מקדמה, כדי שיוכל כבר לרכוש את החומרים ולשריין את התאריכים ואנשי הצוות שלו. גובה מקובל של מקדמה עומד בדרך כלל על 5 - 10 אחוז מעלות כלל השיפוץ. לאחר מכן מומלץ לשלם לפי שלבי ההתקדמות בעבודה, כאשר על כל שלב כדאי לשלב 80 אחוז ולהשאיר 20 אחוז לסיום העבודות. כך נותר תשלום אחרון משמעותי לסיום כלל העבודה שייתן לקבלן תמריץ כלכלי להגיע לסיים הכל לשביעות רצון הלקוח. אם הסדר זה אינו מקובל על קבלן השיפוצים שלכם ניתן להגיע להסדר אחר אך בכל מקרה מומלץ מאוד להשאיר נתח משמעותי לסיום כדי להיות בטוחים שגם לקבלן יש אינטרס לא לקפוץ כבר עבודה הבאה ולהשאיר אתכם עם כתמי רובה על האריחים, למשל.

 

הנחה בארנונה - אם אתם מתכננים שיפוץ קומפלט שיהפוך את הדירה שלכם לאתר בניה ויהיה בלתי אפשרי להישאר בה, כדאי לדעת שבחלק מהרשויות המקומיות תוכלו לקבל הנחה או פטור מארנונה לתקופת השיפוץ. כדאי להיות מודעים לכך ולהגיש בקשה לרשות המקומית, אותה ניתן לעתים להגיש באמצעות טפסים מקוונים או הגעה פיזית ומילוי טפסים. לאחר מכן יגיע פקח לשטח ויבדוק את המצב כדי לבדוק אם אכן לא ניתן להתגורר במקום. מובן שחשוב לדאוג למגורים חלופיים במקרה שהמצב בדירה באמת אינו מאפשר מגורים בדירה העוברת תהליך של שיפוץ.

 

תיאום בין הגורמים - במהלך השיפוצים שלכם תהיו בקשר עם הרבה מאוד גורמים הקשורים שיפוץ שלכם. מעבר לאדריכל וקבלן השיפוצים (המחזיק בעצמו צוות של עובדים) תצטרכו לעבוד מול אנשי מקצוע משלימים האחראיים על כל מה שאינו בתחום האחריות של קבלן השיפוצים כמו אנשי האלומיניום, דלתות, נגרות, פרקטים ומיזוג האוויר. בנוסף, תהיו בקשר עם ספקים של מטבחים, כלים סניטריים, ריצוף וקרמיקה וגופי תאורה. כל אחד ממוצרי הגמר צריך להגיע לאתר השיפוצים בזמן מסוים כדי שלא לעכב את העבודות ולכן חשוב לוודא לפני עם הקבלן מתי אמור להגיע כל מוצר ממוצרי הגמר ולוודא לפחות שבועיים לפני עם הספק שהמוצרים אכן יגיעו בזמן המיועד. בנוסף, חשוב להיות מתואמים בלוחות הזמנים מול בעלי המקצוע המשלימים ולהבין מהם, מהאדריכל ומהקבלן באילו שלבים הם אמורים להגיע ולתאם זאת מראש כדי למנוע עיכובים בעבודה. אם יש לכם אדריכל המלווה את הפרויקט הוא יוכל לעזור לכם מאוד בתהליך הזה ולומר לכם בדיוק איך לבצע את התיאומים (או שאפילו יבצע אותם בעצמו) כדי שלא יהיו המתנות מורטות עצבים באמצע העבודה.

 

פיקוח - בתהליכי של בניה מקובל מאוד לקחת מפקח בניה שיבדוק שהקבלן אכן מבצע את העבודה על פי התקנים הנדרשים, עובד בצורה בטיחותית וכדומה. בשיפוצים הדבר אינו מקובל, אלא אם מדובר בשיפוץ נרחב מאוד בתקציב גדול מאוד. ברוב המקרים את הפיקוח תצטרכו לבצע בעצמכם או באמצעות האדריכל. חשוב לציין כי פיקוח שמבצע האדריכל בשטח כולל רק בדיקה של הקבלן אם הוא מבצע את העבודה בהתאם לתוכניות האדריכליות ולא אם הוא מבצע את העבודה על פי התקן. חשוב כמובן לוודא שהעבודה מתבצעת על פי התוכניות ושאן חריגה מהן אך גם חשוב מאוד לוודא שהעבודה נעשית עם חומרים הנושאים תו תקן ועל פי תקני הבניה. כדי לוודא זאת ניתן ללמוד קצת על התקנים החשובים בכל שלב ולחייב בחוזה את הקבלן לעשות שימוש בחומרים הנכונים הנושאים בתו תקן וליישם אותם על פי הוראות היצרן ועל פי התקן הישראלי. אפשר גם להגיע לשטח ולבדוק שהדבר אכן מתבצע. בכל מקרה, חשוב להגיע לשטח בנקודות חשובות של העבודה כמו לפני הורדה או בניה של קיר, בסיום שלב האינסטלציה או החשמל וכו'. ישנם אלמנטים אותם תוכלו לבדוק רק תוך כדי העבודה ולא בסיום, כך שכדאי שתגדירו לעצמכם מתי חשוב מאוד להגיע ולוודא שהכל נעשה כפי שרציתם.

 

לא לחסוך היכן שחשוב להשקיע - כמעט כל מי שיוצא לתהליך של שיפוץ עושה זאת בתקציב מסוים, ומנסה לחסוך במקומות מסוימים כדי לעמוד בו. ישנם מקומות שונים בהם ניתן לחסוך, כאשר המקום העיקרי בו יש טווח רחב של מחירים ואפשרויות לחיסכון הוא מוצרי הגמר. בכל מה שקשור לריצוף וקרמיקה, כלים סניטריים, גופי תאורה, מטבחים וגם ריהוט ואקססוריז - יש בדרך כלל מוצרי בטווח המחירים הנמוך, הממוצע והיוקרתי. ניתן גם להתמקח לרוב עם הספקים בתחומים הללו או לרכוש סוג ב', עודפים או אפילו יד שניה. גם אם יש לכם בראש חזון מדויק לאופן בו אתם רוצים שהבית ייראה, ורוצים שכל מי שיגיע לבית אחרי השיפוץ יתרשם מהעבודה שנעשתה, חשוב שלא לזלזל גם באלמנטים החבויים מהעין מכיוון שאלה יקבעו את איכות חייכם במידה רבה יותר מאשר מהתמונה על הקיר או הספה היוקרתית. כל האלמנטים הקשורים לתשתיות הבית - החשמל, האינסטלציה והאיטום הם אלה שבהם אסור לכם להתחשבן ולחסוך. אל תחשבו שבגלל שאתם לא רואים אותם אתם יכולים לתת לקבלן לחפף. הקפידו על כך שחשמלאי מוסמך יבצע את העבודות החשמל, בחרו בצנרות בעלות תו תקן והקפידו שהיישום הוא בהתאם, שימו לב שהקבלן עושה שימוש בחומרי האיטום כפי שממליץ היצרן. הדברים הללו קריטיים לשמירה על תשתיות איכותיות שיחזיקו מעמד לאורך זמן וימנעו בעיות קשות ויקרות בעתיד. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
$(function(){setImageBanner('2e43e4c2-754e-4566-b565-057bbc8eb563','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,33501,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('3bf0098b-f8d7-41f5-ae7b-aabf433677b9','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,33502,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה