אז נתחיל מהמח. בשנה הראשונה ישנים תינוקות כ -15 שע' ביממה (בחודשים הראשונים יגיעו ל 17שע' שינה) בתקופה זו המח ממשיך לגדול ולבנות  את עצמו.  בעת זו מתפתחת בגופו של הילד המערכת שתעניק לו יכולות קוגניטיביות, יכולות ניתוח מצבים ועיבוד נתונים, תאי אכסנה לזיכרונות הולכים ונבנים ולמעשה הכח העיקרי בתפקודו העתידי של הילד הולך ונבנה. בעת שהילד ישן משחרר המח את הורמון הגדילה. הפרעות שינה קשות במיוחד עלולות לפגוע בצמיחה הפיזית, לכן חשוב מאוד להקפיד על רצף השינה. לצורך זה יש ליצור לגוף סביבה טובה שקטה ונוחה.

שינה טובה מינקות תורמת לכלל המערכות הגופניות,לא רק למח. שינה טובה מחזקת את המערכת החיסונית. ילד שישן טוב, בריא יותר. שימו לב גם אצלכם המבוגרים, בתקופות בהן אתם יותר עסוקים ופחות ישנים, סיכוי גבוה גם תחושו חולשה או אפילו תחלו. ילד שישן טוב, אוכל טוב. בדיוק כמו אצלנו.

אז איך נדע שהילד שלנו ישן מספיק? פשוט, הוא יגיד לנו, הוא יהיה חסר מנוחה ויבכה. בשלב זה הורים צעירים נוטים לנסות להאכיל, אז זהו שלא. הוא פשוט עייף. אולם גם כשמשכיבים במיטה הוא לכאורה אינו מסכים לשהות בה ולהירדם. סבלנות. תגיעו לאירוע רגועים לטפו אותו והרגיעו. אט אט הוא ישקע בתנומה. אני מיד אסכים עם כל מי שיגיד שהתהליך ארוך מייגע ומתיש אך זה מסוג הנושאים שפשוט אין ברירה וחייבים להעניק את הגבולות הברורים והבטוחים. "אתה ילדי הקט והאהוב חייב לישון". (כשנדבר עם הילד נשתמש במילה לנוח ולאו דווקא לישון!).

הכניסה לשינה והיציאה ממנה חייבים להיעשות תוך בניית טקסים. הנושא משויך באופן ישיר לבניית סדר היום של הילד. ההקפדה על עקביות היא זו שתכריע את הכף. הילד יכנס למיטה בשעה קבועה.ויתעורר בשעה קבועה. בטרם ילך לישון צחצוח שיניים הקראת סיפור. אפשר להשאיר מנורת לילה דולקת. להשאר איתו להרגיע ולהפרד. ההשכמה תהיה רגועה, נעימה, לא בלחץ. שוב טקס.  ליטוף, שיר.  צחצוח שיניים, להתלבש,  ארוחת בוקר ויציאה לגן. לא משנה מה הגיל של הילד העקביות והטקסים יבנו את הבסיס לשינה טובה שקטה ורצופה.

את התהליך המתואר עוברים הילדים גם בגן.  הצעירים יותר מבקשים את מנוחת הבוקר ובהמשך גם את מנוחת הצהריים.  הבוגרים ( שנתיים ) יסתפקו במנוחת הצהריים בלבד.  

שאלו את הגננת כיצד קורה אצלה "הקסם" אך היא מצליחה להרדים 20 ילדים ואתם נלחמים בילד אחד.  התשובה היא אחת. גבולות, טקסים, עקביות והמון המון המון סבלנות.

אם הילד מביע התנגדות חריגה לשינה. תתייעצו. עם הוריכם, שכנים, חברים.  תבנו לכם תמונת מצב ביחס לאחרים.  בררו בדיוק כיצד הוא ישן בגן.  התייעצו עם הגננת כל יום, כל הזמן.  לצורך הזה בדיוק היא נמצאת. גם אתם לא ישנים בלילות ועדיין צריך לקום ולתפקד בבוקר.  אם יש צורך בקשו ייעוץ מקצועי.

כשהילד ישן הוא ממשיך לגדול, להתפתח ויוצר לעצמו ולסובבים אותו עולם שליו ורגוע.הפרעות התפתחותיות רבות נגרמות בשל חוסר שינה.  ביקורים רבים אצל הרופא יכולים להיחסך ע"י שינה טובה, כמו גם תרופות וייעוצים שונים. לשינה חשיבות עצומה בחיינו. תנו לה את המקום הראוי לה והחזירו את השלווה לביתכם.

"אִם תִּשְׁכַּב לֹא תִפְחָד, וְשָׁכַבְתָּ וְעָרְבָה שְׁנָתֶךָ" (מישלי )

שלכם רגינה הגננת