כך תזהו מחסור של ויטמין B12 בגופכם



מחסור בויטמין B12 עשוי להיות מסוכן ולהתרחש בהדרגה. מי רגיש במיוחד למחסור ונדרש לעקוב אחר רמות הויטמין, איך לזהות את תסמיניו ומה בכל זאת ניתן לעשות כדי להקטין את הסיכוי להגיע למצב זה? מדריך חיוני לפניכם

Shutterstock

רויטל מור

ויטמין B12, בדומה לשאר הויטמינים הקיימים, הוא חומר אורגני חיוני ומעורב בתהליכים רבים בגוף: ביצירת כדוריות הדם האדומות והעברת החמצן בגוף, בהפקת חלבון המיאלין העוטף את תאי העצב וכך מתאפשרת העברה תקינה של אותות עצביים, פועל ביחד עם הפולאט במטבוליזם של התאים ובסינתזת החומר הגנטי וכן בחילוף החומרים של חומצות השומן והחומצות האמיניות. בעוד שגופינו אינו יודע לייצרו באופן עצמאי, הוא זקוק לסיועם החיצוני של מזונות שונים ותוספי תזונה ייעודיים על מנת לקבלו ולספוג אותו בכלל הרקמות והתאים.

במצב בו גופינו אינו מקבל כמות מספקת של ויטמין B12, צפויים להיווצר חסרים, בפרט עקב תזונה הדלה במזונות העשירים בו או כתוצאה מבעיות ספיגה המונעות ממנו להיספג בגוף. תופעה זו מוכרת ונפוצה יחסית כיום אך ברת טיפול ומניעה, כאשר זיהוי שלה בשלבים מוקדמים צפויים להבטיח טיפול יעיל יותר ומאידך, אי טיפול בה עלול לגרום למצבים ותסמונות חמורות ואף מסכנות חיים.

אז איך תוכלו לזהות הימצאותו של מחסור בויטמין זה בגופכם ולטפלו בזמן? הנה כמה מהתסמינים הבולטים.

מי צריך להיזהר במיוחד ולעקוב אחר רמות ה- B12?

חסרים בויטמין B12 יכולים להיגרם כתוצאה מצריכה לא מספקת של מזונות העשירים בו או מספיגה לקויה שלו בגוף. הוא אינו מצוי באופן טבעי במזונות מהצומח אלא בעיקר בכאלו המגיעים מהחי דוגמת בשר, ביצים ומוצרי חלב, ומכאן שישנן אוכלוסיות מיוחדות – כדוגמת צמחונים וטבעונים, כאלו הסובלים מהפרעות אכילה או כאלו מתרגלים דיאטות קיצוניות, שסיכויין לפתח חסרים בויטמין B12 הוא גבוה יותר. עקב כך וכדי להימנע מקבוצות סיכון אלו לפתח חוסר אפשרי בויטמין, קיימים כיום מגוון מאכלים חלופיים בהם הוא מצוי דרכם ניתן לקבלו כמו דגנים וקטניות, לחמים, שמרי בירה ומוצרים נוספים. יחד עם זאת, מוצרים אלו המסופקים לציבור אינם כוללים ויטמיןb12  במצבם הטבעי ולכן מומלץ להשלים לכמותו המספקת דרך חיזוקם של תוספי תזונה מתאימים.

ועדיין, גם במצב בו צריכתו היא ברמה מספקת, לא ניתן לוודא כי לא יתפתחו חסרים אפשריים. בעוד שתהליך ספיגת הויטמין בגוף מורכב ומערב שני איברים נוספים: הקיבה וקצהו של המעי הדק, לא תתאפשר ספיגה תקינה במצבים בהם חלה פגיעה באיברים הללו או שאינם מתפקדים כהלכה. לכן, אוכלוסיות הצפויות לחוות ירידה משמעותית בספיגת הויטמין מונות בני חמישים ומעלה, אנשים שעברו קיצור קיבה, אלו החולים במחלות מעי כרוניות דוגמת קרוהן, קוליטיס, דלקות כרוניות בלבלב או צליאק, תינוקות יונקים לאימהות הסובלות מחוסר בויטמין וכן כאלו שעברו ניתוחים במערכת העיכול.

גם נטילת תוספי חומצה פולית עשויה למסך ולהסתיר מחסור בויטמין B12, ומכאן שלאלו הנוטלים תוסף תזונה זה, מומלץ לבדוק את רמותיו של הויטמין באופן מסודר וסדיר, כמו גם אנשים הנוטלים תרופות כנגד סכרת או כאלו אחרות אשר מפחיתות את רמת החומציות בקיבה.

סימנים למחסור בויטמין B12

סימנים למחסור בויטמיןB12  יכולים להתחיל בהדרגתיות ואף לא להופיע תחילה כלל. תסמינים אשר משותפים גם לאנמיה, שיכולה להתפתח כתוצאה ממחסור בויטמין זה, כוללים עייפות, חולשה, לשון אדומה וכואבת, דימומים, עור חיוור וצהבהב, חוסר תאבון, שלשולים, ירידה במשקל, כאבי ראש, סחרחורות, בלבול ושכחה. תסמיני חוסר ניכרים יכולים לכלול תחושת נימול או שרפה בגפיים, איבוד תחושה בקצוות הגפיים, הליכה לא תקינה, פגיעה קוגניטיבית, דיכאון ופגיעה בזיכרון ואפילו פסיכוזה. ללא טיפול מהיר בחסרים, התסמינים הנוירולוגיים יכולים להיות בלתי הפיכים.

מקורות לקבלת ויטמין B12 

ניתן למצוא ויטמין זה במקורות מזון רבים. באלו מן החי ניתן למצוא אותו בשיעור גבוה בבשר, בדגים, ברכיכות, באיברים פנימיים, בביצים, ובמוצרי חלב, במוצרים אשר חוזקו בתוסף של הויטמין כמו דגני בוקר, מוצרי סויה, חטיפי אנרגיה ושמרים תזונתיים וכן בכאלו מהצומח דוגמת אצות ים נפוצות – על אף שהימצאותו בהן לא הוכחה מעולם והדבר מבוסס בעיקר על שמועה שהתפשטה.

ערכים מומלצים ודרכי טיפול בחסרים

נכון להיום, לכל קופת חולים גבול נורמה שונה אשר מגדיר מתי קיים מחסור בויטמין זה. חוקרים מבית החולים איכילוב ואוניברסיטת אריאל, הגדירו כגבול נורמה תחתון את הערך של 258 pmol/L. לרוב מקובל להניח כי רמות של 200-800 פיקו גרם למיליליטר הן רמות תקינות של הויטמין.

במצב בו ביצעתם בדיקת דם ודווחתם כי אתם אכן סובלים ממחסור בויטמין, חשוב להתייעץ עם רופא המשפחה לשם מציאת המקור לחוסר זה שכן במידה ומקורו בספיגה לקויה, יתכן שיעלה הצורך לפתור את הגורם לבעיה. גם אם החוסר נובע מסיבות שאינן ניתנות לטיפול, ניתן לקבל להשלימו באמצעות זריקה, כדורי מציצה ואפילו כספריי.

לסיכום, חוסר בויטמין B12 הוא בעיה מוכרת ונפוצה שיכולה לגרום להופעתם של תסמינים לא קלים במיוחד. ברוב המקרים בהם המקור לחוסר הוא תזונתי, ניתן לטפל בבעיה על־ידי שינוי תזונתי או נטילת תוספי תזונה ובמתן של זריקות או כדורי מציצה, במקרים אחרים של חוסר ספיגה.

 


 
$(function(){setImageBanner('8b46e569-1b36-4c4a-a1fb-694d5dcc8c55','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'',525,78,false,33501);})
$(function(){setImageBanner('d88ad137-3dd3-4b69-864a-836928caa9cf','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'',525,78,false,33502);})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה