אלי מזוז: "נושא החינוך חייב לחזור לראש סולם סדר העדיפויות בעיר"

$(function(){setImageBanner('50eb962b-4f3d-41ef-bf51-dfa075440730','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

המועמד לראשות העיר, אלי מזוז, אולי הדמות שמזוהה ביותר עם סוגיית החינוך בעיר. בין היתר הוא מתייחס למשבר הגננות ("עצוב מאוד שיש גננות שבגלל חוסר היחס מעדיפות לעבוד בגנים של ערים אחרות"), על מחירי החוגים הגבוהים ("חוג לילד הוא דבר בסיסי, נדאג שישולבו במסגרת יום לימודים ארוך"). ובנוסף הוא מבטיח להפוך כל אבן כדי לדאוג שאנשי ונשות חינוך שעברו לעיר ייקלטו במערכת החינוך העירונית. ריאיון

מזוז. מוכן למשימה

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, המועמד לראשות העיר אלי מזוז, שמטבע הדברים מזוהה באופן מובהק עם תחום החינוך בעיר, הגיע לראיון מיוחד. "הכל מתחיל ונגמר בחינוך וזו לא סיסמת בחירות, אלא דרך חיים", הוא פותח את דבריו, "אני מכיר את המערכת החינוכית לפני ולפנים, ובא להוביל שינוי בתחום החינוך מהגילאים הרכים ועד התיכון. לדאוג שהילדים שלנו יקבלו את הטוב ביותר".

הדרך להוציא את מזוז משלוותו עוברת בחינוך

מזוז (39) חי ונושם את יבנה לדבריו "מאז שהוא זוכר את עצמו". ב- 15 שנים האחרונות מילא שורה של תפקידים במועצת העיר, כיהן כחבר בוועדות העירייה וועדות המשנה השונות בתחום התכנון והבנייה, מכרזים, כספים, איכות הסביבה, המלגות ועוד. למרות שהוא נחשב כבעל מזג נוח, הרי שגם ראש העיר המנוח צבי גוב ארי ז"ל ידע שאם רוצים להוציא את מזוז בין רגע משלוותו צריך להודיע על פגיעה בתחום החינוך. אנקדוטה שרצה לאורך השנים בקרב חברי מועצה שאם רוצים להקפיץ את מזוז מכיסאו מספיק לזרוק לחלל האוויר את צמד המילים: "קיצוץ בחינוך".

מזוז מונה חלק קטן מהישגיו בחינוך לאורך השנים: המאבק להגדלת תקציב גני הילדים בעיר ותוספת שעות לבתי הספר ממשרד החינוך, שיפוץ נרחב של גני הילדים בשכונות הוותיקות, הגדלת תקציב תנועות הנוער העירוניות מ- 150 אלף שקלים ל- 600 אלף שקלים בשנה, הכפלת גובה המלגות שמעניקה העירייה לסטודנטים מתנדבים, תכנון והקמת בתי הספר, ביניהם: "ניצנים", "רמב"ם", "עתידים", "נועם", אולפנת יבנה והתיכון החדש.

במבט קדימה מהן התוכניות שלך לחיזוק מערכת החינוך?

"אני מדבר על החינוך כמכלול של ערכים לצד מצוינות, לא זה על חשבון זה, אלא זה לצד זה.  אדאג שבוגר מערכת החינוך בעיר, יסיים את התיכון עם סל ערכים שמלא במיומנויות וכלים לימודיים ובעיקר אישיותיים שהוא קיבל לאורך שנותיו במערכת החינוך בעיר. אני רואה כל תלמיד כאינדיבידואל והמטרה שלי היא לדאוג לתלמידים המצטיינים, החלשים ותלמידי האמצע- אותם ילדים שקופים שפעם רבות נופלים בין הכיסאות בגלל עניין טכני מסוים שנוגע לאיחור בהגשת טפסים לוועדת השמה או בשל אבחון שהתעכב. כתוצאה מכך אותו ילד או ילדה מוצאים את עצמם בכיתה או בבית ספר שפחות מתאימים לו. עלינו כמערכת להיות עם אצבע על הדופק בכל רגע ולא להטיל את האחריות הבלעדית על ההורים".

לאורך השנים עולות תלונות מצד ההורים בעיר על מחירי החוגים בעיר, שהחוגים הפכו למותרות שמיועדות רק למשפחות שיכולות להרשות לעצמם

"חוגים הם מזמן לא מותרות, אלא צורך בסיסי שמפתח ומעשיר את הילד בכלים שעוזרים לו בעיצוב האישיות, בחיזוק הביטחון העצמי ובתחושת המסוגלות. ביבנה יש חוגים נפלאים, אבל לצערי לא כולם יכולים לעמוד בתשלום. אנחנו חיים בתקופה יקרה מאוד, זוגות צעירים שמתקשים לעמוד במשכנתא, לצד תשלום למעונות היום ולכן לא פעם החוגים נדחקים הצידה. לכן אפעל לכך שכל ילד במערכת יזכה לחוגים והעשרה במסגרת יום לימודים ארוך במהלך שעות פעילות הצהרון. צריך לזכור שמטרת הצהרונים היא לא לשמש כתחליף לבייביסיטר עד לשעות החזרה של ההורים מהעבודה בשעות אחר הצהריים, אלא לאפשר לכל תלמידה ותלמיד יבנאים לזכות בהעשרה לימודית ובכישורי חיים נוספים מעבר לשעות הלימודים, ובסיוע בשיעורי בית כדי לחזק בכל ילד את הידע במקצועות שבהם הוא מתקשה".

המערכת מצויה במשבר כוח אדם חסר תקדים,  כיצד תוכל לממש את זה?

"ראשית, צריך לדאוג לכוח אדם איכותי באמצעות תוספת תשלום ראויה עבור המורים והגננות שיעבדו בצהרונים. כיום, יש לנו מחסור בכוח אדם בכלל המערך החינוכי, גננות, מורות, סייעות וברגע שניתן להם שכר ראוי, לצד הכשרה וכלים, גם הילדים וגם הצוות החינוכי, ירוויחו מכך. בנוסף, נבצע ניטור של נשות ואנשי חינוך שהגיעו ליבנה במסגרת ההתפתחות הדמוגרפית המדהימה שעוברת העיר. מאות אנשי ונשות חינוך עברו בשנים האחרונות ליבנה ממערכות חינוך חזקות דוגמת ראשון לציון, רחובות ומערי השרון. אבל באופן תמוה מאוד רובם המכריע ממשיך עד היום לעבוד באותן ערים במקום להשתלב במערכת החינוך העירונית. אין שום סיבה הגיונית שגננת או מורה שצברו ניסיון רב ועברו לכאן מהוד השרון או ראשון לציון ימשיכו לעבוד באותם גנים ובבתי הספר שבהם הם עבדו, במקום שישתלבו כאן ויהיו מכפיל כוח לחיזוק המערכת ביבנה".

במשך 15 שנה, נתקל מזוז בלא מעט כשלים וקשיים במערכת החינוך העירונית, אך בשנה האחרונה הוא מציין שהכשלים הלכו והתעצמו. "יש אין ספור דוגמאות לכשלים דוגמת אי התחשבות של העירייה בהורים שמבקשים לשבץ את ילדיהם שעולים לכיתה א' יחד עם אחיהם שמצויים בשכבות הגיל הגבוהות יותר. למערכת זה רק עניין של רצון טוב אבל בשביל אותם הורים זה עניין מהותי מאוד וזו עוד סוגייה שאני מתכוון לטפל בה מיד כשאבחר". 

בעיה נוספת אליה מתייחס מזוז היא תקצוב גני הילדים. בחודש ינואר, לאור דרישתם של מזוז וחבר מועצת העיר מאיר שטרית, עלה תקציב גני הילדים ב- 250 אלף שקלים, תוספת של 10 שקלים בחודש לכל ילד,  בנוסף ל- 350 שקלים שהגנים כבר קיבלו מהעירייה. התקציב יועד לפעילות שוטפת, קניות, מוצרי ניקיון וחומרי יצירה, אך למרות ההבטחות, התוספת לא הועברה לגנים. מזוז: "בחודשים האחרונים אני זוכה למבול תלונות מצד גננות והורים, שחלקן לא קיבלו את התקציב החודשי וחלקן קיבלו באיחור רב של כמה חודשים. יתרה מזאת, גנים בהם יש צהרון וקיבלו בעבר 400 שקלים מידי חודש מהמתנ"ס עבור הפעילות, לא קיבלו את הכסף במהלך השנה האחרונה, דבר שפגע בתכנון התקציבי של הגננת". 

"יבנה רחוקה מלהימצא במקום טוב בהשקעה בגני ילדים. במקום להעלות את התקציבים, העירייה החליטה על קיצוץ, דבר שגורם להרגשת זלזול בקרב הגננות ולתחושה שהן שקופות. לא יכול להיות שגננות ותיקות בעיר יעזבו השנה את הגן שאותו ניהלו כדי לעבור לראשונה לנהל גן בעיר אחרת. בלתי מתקבל על הדעת שגם הבוקר עם תחילת שנת הלימודים הן עדיין לא יודעות כיצד יתנהל התקציב בשנה הקרובה".

 מה אתה מאחל לילדים לפתיחת שנת הלימודים?

"אני מאחל לתלמידות והתלמידים, המורים והמורות, המנהלות והמנהלים, לגננות, לסייעות, למטפלות, למדריכים והמדריכות וכלל הצוותים החינוכיים, שנת לימודים מוצלחת, משמעותית ופורייה. אני מאחל לתלמידות ולתלמידים שיזכו לשנת לימודים מעצימה, מהנה ומלאה בחדוות יצירה. אני מאחל לאנשי החינוך, שיובילו אצל ילדי העיר תהליכי חינוך מעצימים ומלאי השראה. יפתחו אצלם סקרנות, יצירתיות וחדשנות".


 
$(function(){setImageBanner('308e9d90-c92a-4ca7-92fe-cb4bfd57785b','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('6cc6e31f-45e1-4f09-85d8-c7f211d9d84a','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה