"לכל אוכלוסייה בעיר יש בעיה שאיתה אצטרך להתמודד"

$(function(){setImageBanner('0e05bead-8e47-486b-9a2c-c66164b54e75','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

המועמד לתפקיד ראש העיר, שמעון עשור, כבר מוכן לכך שיצטרך להתמודד עם שלל סוגיות במידה שייבחר לתפקיד הנחשק. בראיון בחירות פתוח וענייני, הוא מספר ליבניתון על ההכנות שלו, התכניות לעתיד, החזרה לפוליטיקה אחרי עשר שנים וגם: הנושאים הבוערים, המשפחה – והיחסים עם גוב-ארי זכרו לברכה

שמעון עשור הוא אחד המועמדים לראשות העיר יבנה בבחירות הקרובות. הוא יבנאי ותיק, אב לחמישה ואף סב לנכד אחד. בעברו היה לוחם בשריון, צוער בצי הסוחר והפליג בכל העולם, החל מגיל 25 הפעיל אלפי ילדים, נוער ובוגרים בתחום הפולקלור, היה חבר מועצת העיר 10 שנים, סגן יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה, ניהל מאבקים קשים בתחום איכות הסביבה ומנע את הקמת מפעל שריפת האשפה ביבנה, מפעל שהיה אמור לשרוף 4000 טון אשפה מידי יום מכל רחבי הארץ. בזמנו עזר לסגור את הוואדי המזוהם שחצה את העיר, כחבר מועצה העלה הצעות לסדר יום להקמת כיכרות וביטול רמזורים, כמו גם הבאת תוכניות (מכרמיאל) להקמת אמפי תיאטרון והשתתפות בעשרות ומאות דיונים בכל הנושאים החשובים לעיר. כעו"ד ונוטריון הוא מסייע למשפחות רבות אשר ידן אינה משגת ובהתנדבות מלאה.

אם תפגשו את שמעון ברחוב, תמיד תרגישו שכאילו פגשתם את אחד ההורים שלכם. הוא יבנאי אמיתי, בכל רמ"ח איבריו, אוהב את העיר ויותר מכל, אוהב את התושבים בה. כעת, רגע לפני שהוא מתמודד בבחירות, הוא מגיע לראיון מסקרן ומדבר על הכל בפתיחות גדולה.

שמעון, כ-10 שנים שאתה לא נמצא בפוליטיקה המקומית, מה גרם לך לרצות ולחזור להתמודד לראשות העיר?

"אני פועל למען הציבור ללא הפסקה למעלה מ-25 שנים ואמשיך לעשות זאת, הרצון הטבעי שלי לפעול והחיידק הפוליטי, כנראה יישארו לנצח".

ואיך המשפחה מקבלת את זה? עדיין זה מצריך ממך זמן והשקעה לא מבוטלת של תקציבים ואנרגיות.

"המשפחה הגרעינית תומכת ומחזקת והם מבינים ומכבדים את הצורך שלי למימוש שאיפותיי, כפי שאני מכבד את שאיפותיהם. כך היה לאורך כל הדרך, גם כאשר ביליתי ימים ולילות במועצת העיר ובאוניברסיטה בהוצאת 3 תארים אקדמאיים ובקבלת רישיון עריכת דין, וכך היה בכל החלטה חשובה".

מה לדעתך הנושא הכי חשוב ובוער כיום.

"לכל תושב יש נושא אחר שחשוב לו. לתושבי השכונות הוותיקות מפריעה מאוד ההזנחה ארוכת השנים וחלק גדול מהשכונות הוותיקות נראות בדיוק אותו הדבר כמו לפי 60 שנה. רק בשנתיים האחרונות רואים התחלה של שינוי. לתושבי השכונה הירוקה מפריעים מאוד, הארנונה הגבוהה, מצוקת החניות, הריחות הנוראיים מאיזור התעשייה באשדוד. לבני הנוער ביבנה מפריע השעמום הגדול וחוסר במקומות בילוי, אין להם לאן ללכת ולבלות בזמן הפנוי, אין בית קולנוע, אין מועדונים והם נאלצים לשוטט ברחובות או לכתת רגליהם לערי הסביבה, לכל אוכלוסייה בעיר יש בעיות משלה שאיתן אצטרך להתמודד".

שמעון עשור

מאז היותך חבר מועצה ועד היום שהכרזת על התמודדותך, נושא הים נשאר קרוב לליבך. האם אתה עדיין מאמין וחושב שזה אפשרי לפתוח את הגישה לחוף?

"לי אין ספק שהדבר אפשרי והוא פונקציה ישירה של הנחישות ויכולת ההתמדה וההשקעה של תושבי יבנה ופרנסיה במאבק הצודק לקבלת חוף ים וגישה אליו. עם הזמן רצועת החוף תגדל ותתרחב ותאפשר את התפתחותה של יבנה למערב ותיתן דחיפה עצומה ליבנה. לא יעלה על הדעת שיבנה תהיה העיר היחידה במזרח התיכון שיש לה חוף ים ולתושביה אין גישה אליו. הפסימיות השוררת בקרב חלקים באוכלוסייה נובעים מחוסר מעש של פרנסי היישוב במשך שנים רבות וגם מתוך הנחה מוטעית שמערכת הביטחון היא קודש קודשים שאין לנגוע בו. פרנסי ראשון לציון האמינו וחשבו אחרת ורק לאחרונה קיבלו רצועת חוף ענקית בחוף הים שמאפשרת תנופה ופיתוח אדירים לעיר. אם הם יכולים, גם אנחנו יכולים".

האם יש לך תכנית מסודרת בנושא?

"בשלב הראשון התוכנית היא, העלאת הנושא לסדר יום ציבורי אל מול כל הגופים הממשלתיים הנוגעים בדבר ובהם: ראש הממשלה, משרד הביטחון, משרד הפנים וגורמים רלוונטיים אחרים. תוקם ועדה סדורה המורכבת מאנשי מקצוע וחברי מועצת העיר ובראשה יעמוד אדם עם יכולות מוכחות וכל תפקידה יהיה לדחוף ולקדם את הנושא. חשוב מאוד שהתושבים יאמינו שהדבר אפשרי, רק עם חזון ואמונה אפשר להצליח. גם אלף קילומטרים מתחילים בצעד אחד קטן".

יש נושאים רבים שחייבים שיפור מידי, כמו ארנונה גבוהה, מחירי הצהרונים וכו', מה לדעתך ניתן לשפר בנושא?

"בנושא הארנונה, אני בהחלט מבין את מצוקת התושבים וצריך לשקול צעדים להקלות בגובה הארנונה או לפחות לעצור את העלייה השנתית הקבועה. חשוב לציין כי עיון בצווי הארנונה של הערים הסמוכות: נס ציונה, אשדוד, ראשל"צ ורחובות, יבנה אינה שונה בהרבה. בנס ציונה התושבים משלמים בין 40 ל 55 ₪ למטר לכל השנה, באשדוד משלמים בין 39 ל 57 ₪ למטר לשנה, בראשון לציון משלמים בין 37 ל 60 ₪ למטר לשנה, ברחובות משלמים בין 45 ל 57 ₪ למטר לשנה, וביבנה משלמים בין 44 ל 56 ₪ למטר לשנה. המחיר תלוי בסיווג האזור ובשיטת החישוב (נטו או ברוטו) על ידי הרשות המקומית. בנושא הצהרונים, יבנה היא בין הערים שגובות מחירי צהרונים גבוהים במיוחד כ-1000 ₪ לחודש לכל תלמיד. יש מקום בהחלט ללכת לקראת התושבים ולהפחית משמעותית את מחירי הצהרונים, גם כך ההורים הצעירים כורעים תחת נטל המשכנתאות והוצאות המחיה הגבוהות. ברמה העקרונית אני סבור כי ממשלת ישראל צריכה לממן את עלויות הצהרונים והחינוך מגיל 0 עד גיוסם לצבא, יש מספיק כסף למדינה, רק צריך להפנות אותו לאפיקים הנכונים".

כתושב העיר שגדל ברחוב האלון ובשכונות הוותיקות בכלל, מה אתה חושב על הנראות והתשתיות הקיימות שם ביחס לשאר העיר, ומה תעשה בנידון אם תבחר לתפקיד?

"נולדתי וגדלתי ברחוב האלון ועצוב לי, עצוב לי מאוד. השכונות הוותיקות נראות בדיוק אותו הדבר כמו בשנות ה 50 של המדינה, מלבד פירורים שזרקו לתושבי השכונות הוותיקות לא נעשה בהם דבר. פרנסי היישוב נהגו ונוהגים להתגאות בשכונות החדשות שנבנו ע"י קבלנים ויזמים פרטיים והסתובבו עם חזה נפוח, כאילו הצליחו לבנות את עיר העתיד, אך בפועל בנו שכונה ירוקה, צפופה ולחוצה והשאירו הרחק מאחור את השכונות הוותיקות. רק לאחרונה ולאור עליית מחירי הדירות במרכז מתחילים לראות התחדשות ובעיקר ברחוב הדרור ונאות שז"ר. בכוונתי להיכנס במלא הכוח לשכונות הוותיקות ולפעול במספר מישורים בו זמנית: בתשתיות ובשיפור חזות השכונות, בתמ"א 38 ובפינוי בינוי, בהשקעה בחינוך והעשרה בילדים ומבוגרים, בבניית מרכזי תרבות והפעלה לנוער, בסיוע ותמיכה באוכלוסיות החלשות, בבניית מוסדות לרווחת הקשישים ועוד. אסור לנו להסתכל רק על החדש, צריך לחזק מאוד את הקיים".

העיר נמצאת לפני תהליך של גדילה משמעותי בבניית 12.500 יחידות דיור בדרום מזרח, שיכלול גם הקמת מחלף חדש שעשוי לפגוע בחפירות הארכאולוגיות ובתגליות באזור תל יבנה. מה דעתך בנושא, והאם יש לראש עיר כוח להתערב בפרויקט גדול שכזה?

"מיקומה הגיאוגרפי של יבנה הוא מיוחד במינו והופך אותה לאבן שואבת אשר מושכת אליה אזרחים מכל המדינה. ההתפתחות היא טבעית לחלוטין וצריך להיערך אליה בהתאם. תהליך הגדילה הראשוני הוא 12,500 יחידות דיור ועם השנים תהליך זה רק ילך ויגדל. צריך לבדוק היטב את תוכניות הבניה ולא לאפשר צפיפות קשה כמו בשכונה הירוקה וצריך לאפשר מספר חניות לכל משפחה. עם הגידול הטבעי באוכלוסייה יש גם גידול משמעותי במספר המכוניות הנכנסות ויוצאות ליבנה וחייבים להיערך לכך מראש בכדי לא ליצור פקקי ענק בבקרים ובשעות אחר הצהרים. הקמת מחלפים וגשרים היא חיונית ביותר להתפתחותה של העיר ואני לא רואה שום מקום וצורך לעצור תהליך זה. באשר לחפירות הארכיאולוגיות, ליבנה יש מסורת ארוכת שנים בשימור מורשתה ואני לא רואה כל פגיעה בחפירות ובתגליות שאותן יש לשמר. באשר לשאלת כוחו של ראש העיר להתערב בתהליך, אין על כך עוררין, לראש העיר סמכויות נרחבות ומשמעותיות".

מה לדעתך צריך לעשות בשביל העדה האתיופית ביבנה?

"העדה האתיופית ביבנה אינה שונה מכל אוכלוסייה אחרת ביבנה ויש לה את אותם הצרכים בכל תחומי החיים. חבר המועצה מר שחר סימנה, שהוא איש ראוי ומוערך ביותר, מצליח להשיג הישגים חשובים מאוד והעדה ביבנה השתלבה יפה מאוד באוכלוסייה, רק לאחרונה שחר פעל ודאג להוצאת מכרז לבית כנסת נוסף לעדה האתיופית ועל כך מגיע לו ישר כוח".

מה אתה אומר לתושבים בשכונה הירוקה שסובלים מבעיות ריח וצחנה?

"זיהום האוויר הוא נורא, הוא פוגע קשות באיכות חייהם של התושבים, הזיהום מגיע מהמפעלים באזור התעשייה הצפוני של אשדוד שהולך ומתפתח לכיוון יבנה. פרנסי יבנה נרדמו בשמירה וזו התוצאה. חייבים לפעול בכל הכוח ובכל האמצעים בכדי למנוע את הזיהום. כשאבחר לראשות העיר, אקים צוות מקצועי ומשפטי בשיתוף התושבים בכדי להתמודד עם הבעיה. התמודדתי בעבר נגד מפעל האשפה והצלחתי ונתמודד גם הפעם נגד הזיהום".

מה יחסך לדת ולדתיים בכלל?

"אני חסיד של הגישה האומרת 'חיה ותן לחיות. בעניין הזה אני מאמץ את הגישה של ההורים שלי ז"ל שהיו אנשים דתיים אשר כיבדו כל אחד ואפשרו לכל אדם לממש את דתו תוך התחשבות מקסימאלית באמונותיו ורצונותיו של האחר, דרך ארץ קדמה לתורה".

 

צביקה גוב ארי ז"ל  היה ידוע באופן ניהולו הריכוזי את העיריה, כיצד אתה מתכוון לפעול?

"בעידן המודרני ובכמות וגודל הנושאים הבוערים לטיפול בעיר, חייבים לבזר סמכויות ולהעניק למנהלי האגפים והמחלקות סמכויות נרחבות לניהול. לא יכול להיות שאדם אחד ומוכשר ככל שיהיה יטפל לבד בכל הנושאים. כעובד לשעבר בעיריית יבנה, אני מכיר היטב את עובדי העירייה המסורים והם המשאב האנושי המוערך הטוב ביותר בכדי להעניק לתושבים את השירות הטוב ביותר".

למה לדעתך התושבים צריכים לבחור בך לראשות העיר?

"על כך נאמר, יהללוך זרים ולא פיך. אתן לתושבים להחליט למה אני מתאים".

מה אתה אומר לכל חובבי הריקודים ביבנה, שהם רבים מאוד.

"שריקודי עם זה לנשמה, כי לרקוד זה לחיות. בכוונתי להפוך את יבנה לעיר הכי רוקדת בארץ, כפי שהיה בעבר (הרבה יותר מכרמיאל). כל כיתה בבית ספר תקבל שעת הרקדה שבועית, כל בית ספר יבצע הרקדה בסוף השבוע למשך שעה לקראת שבת, בכל בית ספר ומועדון נוער תהיה להקת מחול, חבורות הזמר ולהקות המחול יקבלו עידוד משמעותי מהעירייה, כל ערב תהיה הרקדה ביבנה, בכל מוצאי שבת (כל השנה ולא רק בקיץ) תהיה הרקדה חינמית לכלל התושבים, בכל שנה יהיה פסטיבל פולקלור של 3 ימי ללא הפסקה בשיתוף כל ילדי ותושבי יבנה ורקדנים מכל הארץ. ביבנה יש צעירים רבים וצריך להנחיל להם את האהבה למוסיקה ולריקודי העם, אלו השורשים שלנו".

לסיום, מה ברצונך לאחל לתושבי העיר, ובכלל למערכת הבחירות הקרובות?

"אני מבקש מהמתמודדים שישמרו על כללי משחק הוגנים והטוב ביותר ינצח. מאחל לתושבי יבנה כי כנבחרי ציבור נצליח לממש את רצונם ולסייע בפתרון מצוקותיהם ונצעיד את יבנה עירינו האהובה לעתיד טוב יותר. חג שמח".

 


 
$(function(){setImageBanner('493f03e0-f958-41ce-afaa-97761739f5ca','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('8e21a032-dfbd-4a40-bcad-c0e8d4fcc8f6','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה