מי פה האוטיסט?

$(function(){setImageBanner('ad02c5b8-6026-43d3-b682-9ea58c25ebe8','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

הורים לילדה המאובחנת כאוטיסטית בתפקוד נמוך: "העירייה מספסרת בילדים אוטיסטים" | חבר הכנסת אילן גילאון ('מרצ'): "הניסיון של עיריית יבנה לסחור בחינוך של ילדה עם צרכים מיוחדים ולהתייחס אליה כאל איזה מקור תקציבי נוסף - הוא מביש, מזלזל וחוטא לתפקידה" | העירייה: "ההחלטה בדבר מי יהיה מוסד החינוך הקולט את התלמיד, שמורה בידי הרשות הציבורית"

צילום: פרטי

השאלה נשאלת לא על-מנת לפגוע, חלילה וחס, במי שמאובחנים על הספקטרום האוטיסטי – אליהם רוחש כותב שורות אלו אהבה וכבוד רבים וגדולים, בין היתר משום היותו איש משפחה המקורב מאד לאוכלוסייה זו – אלא להיפך: על-מנת להציב מראה בפני ראשי מינהל החינוך, בה יוכלו לצפות בהתנהלותם ובפרצופם חסר ההתחשבות, האטום לצורכי ילדה אוטיסטית מקסימה ומשפחתה המיוסרת.

אתמול פורסמה באתר 'וואלה! NEWS' כתבה מאת הכתבת לענייני רווחה, דנה ירקצי, ובה חשיפה רבת-משמעות עבור כל מי שמתמודד עם טיפוח משפחה אשר אחד או יותר מילדיה מאובחן על הקשת האוטיסטית | הכתבה, תחת הכותרת: 'עניין של כסף' - ילדה בעלת מוגבלויות הועברה בי"ס בשביל התקציב', עוסקת במסלול הייסורים בו נאלצת משפחה תושבת יבנה להיחבל ולהישרט ולסבול, במהלך נסיונותיה לאפשר לבתם האוטיסטית בת ה-8, חינוך וטיפול הולמים וראויים | אלה, אמורים להיות מוקנים ומובטחים לה ממילא בכל מקרה במסגרת 'חוק הרצף החינוכי לבעלי צרכים מיוחדים', אותו קבעה ועדת דורנר.

בסוף חודש מאי האחרון, בעוד היא מתכוננת לחופשת הקיץ ולשנת הלימודים הבאה, קיבלה משפחת יונתן-ונטמן מכתב מעיריית יבנה לפיו בתם בת השמונה, המאובחנת כלוקה באוטיזם בתפקוד נמוך, לא תשולב בבית-ספר ייעודי לאוטיסטים בראשון-לציון – בו למדה במהלך השנה שחלפה, תוך הליך מורכב וקשה של הסתגלות למוסד חינוכי זה.

כל בעלי המוגבלויות ביחד

ההורים – טלי ואמיתי, סיפרו כי ההחלטה על המהלך שיזעזע את מהלך ושגרת חייה של הילדה, התקבלה בעקבות בניית בית-ספר חדש ביבנה, בו מיועדים להיות מרוכזים כל בעלי המוגבלויות בעיר בגיל בית הספר היסודי, במוסד אחד: פיגור, אוטיזם ותסמונת דאון. זאת, מצויין, בכדי למלא את מצבת התלמידים המתוכננת עבור בית הספר, ובכך למנוע את העברת תקצוב משרד החינוך למטרות הטיפול בבעלי צרכים מיוחדים, לעיר אחרת.

טלי, האם, סיפרה ל'וואלה! NEWS': "הילדה שלנו התחילה כיתה א' בגיל מאוחר, כמובן, בבית-ספר בראשון-לציון, כי ביבנה לא היה קיים אז בית-ספר מתאים. היו לה קשיי הסתגלות כמו בכל מסגרת שהיא מתחילה - אך היא הסתגלה. לפני חודשיים קיבלנו מכתב בדואר שהיא משובצת בבית-ספר חדש ביבנה שייפתח בספטמבר - לא שאלו אותנו, לא דיברו איתנו".

היא מציינת עוד: "בעלי ניגש למינהל החינוך ואמר להם שאנחנו מבקשים בגלל המצב שלה להשאיר אותה בבית הספר הנוכחי. אנחנו לא רוצים לטלטל אותה, כל מעבר כזה יכול לגרום לרגרסיה". עוד הוסיפה כי הילדה מתפקדת כיום, בגיל 8, כמו בת שנתיים ("ביום טוב"), וכי בית הספר בראשון-לציון הצליח לקדמה ולהביאה להישגים.

ההורים ציינו, גם בפני כתבת 'וואלה! NEWS' דנה ירקצי, וגם בשיחה עם 'יבנה נט', כי בדקו את זכויותיהם בנושא והתחוור להם כי בחינוך המיוחד החוק מגדיר רצף זכויות לימודיות. מספר האב, אמיתי: "כתבנו מכתב לעירייה ולא קיבלנו תשובה, לא התייחסו אלינו. בהמשך פנינו ל'אגודה הלאומית לילדים אוטיסטים' ('אלו"ט'), ועורכת הדין שלהם הוציאה מכתב למינהל החינוך ולמנכ"ל העירייה, ביחד עם דוח של נוירולוגית בעניין מצבה הקשה של הילדה, ובציון העובדה כי היא מקבלת קנאביס רפואי לטובת הטיפול במצבי רוחה ובהתנהגותה הקוגניטיבית".

העירייה מספסרת בילדים אוטיסטים

'וואלה! NEWS' מציין כי בעיריית יבנה השיבו ל'אלו"ט' כי הגורמים האחראיים מודעים לחששות ההורים, ועם זאת ההחלטה לשבץ את הילדה במוסד החדש ביבנה נותרת בעינה. בצר להם, ניגשו ההורים ללשכת ראש העיר, צבי גוב-ארי, ביום חמישי בשבוע שעבר, בניסיון לדבר איתו, ואולם שם לא איפשרו את המפגש. כשלושה ימים לאחר מכן קיבלה האם שיחה מהלשכה לגבי היתכנות לפגישה בסוף חודש יולי, אולם עד-כה טרם נקבעה פגישה עם ראש העיר.

"בהחלט ייתכן שבית הספר ביבנה יהיה טוב, אבל עבור הילדה שלנו זה כבר לא רלוונטי – היא כבר החלה את התהליך, ואצל הילדים הללו כל שינוי הוא מקור לרגרסיה משמעותית", אמיתי מציין, "הילדה שלנו נמצאת בבית-ספר ייעודי לאוטיסטים – לא ניתן להתייחס לכל בעלי המוגבלויות והצרכים המיוחדים כאל מיקשה אחת. הם בני-אדם, לא תופעה ולא מום. טוב לה שם, וכל תזוזה תגרום לה לרגרסיה. אנחנו לא מוכנים לקחת את הסיכון הזה – זה הימור על חיי הילדה שלנו – עצמנו, בשרנו ודמנו".

לטענת אמיתי, בכל מקרה לבית הספר החדש ביבנה אין עדיין צוות מגובש, ועד כה, חודש וחצי לפני תחילת שנה"ל – טרם פורסם כלל מכרז למנהל/ת למוסד החינוכי החדש.

טלי ואמיתי מתבטאים בחריפות רבה נגד עיריית יבנה, ומציינים: "העירייה פשוט מספסרת בילדים אוטיסטים. מבחינתם יש להם מבנה, שהם השקיעו בו תשעה מיליון שקלים, והם צריכים למלא אותו מבלי להתעניין בצורך הילד".

"גם ככה ההתמודדות עם ילדה כזאת קשה נורא, רק מי שמגדל כזה ילד יודע במה מדובר ומה המחיר שמשלמת המשפחה כולה – לנצח. זו איננה מחלה שיש ממנה החלמה – זהו מצב לכל החיים. הילדה שלנו תמיד תהיה אוטיסטית. לא יכול להיות שאנחנו מהצד שלנו נשקיע את כל חיינו ומאודנו - ויבוא מינהל החינוך בעיריית יבנה, ויחליט שזה מה שטוב לילדה. יתירה מזאת, הילדה שלנו באמת צריכה טיפול ייעודי לאוטיסטים - בית הספר שייפתח הוא של כלל המורכבויות, וברור שלא יכולה לחול אותה מסגרת ואותה דיסציפלינת טיפול עבור ילדים הלוקים באוטיזם וילדים הלוקים בתסמונת דאון".

אמיתי האב וטלי האם התעקשו לפרסם את תמונתה של נועה, ילדתם האהובה: "אנו חושבים שתמונה שווה אלף מילים, וכשהקוראים ישייכו את הדמות עם הכתבה וגם יראו שילד/ה אוטיסט/ית נראה/ית כמו כל ילד/ אחר/ת, אין לה/ו קרניים, וגם לא זנב".

"את העירייה אנחנו והילדה לא מעניינים, אף אחד מהפקידים שם לא יצטרך להתמודד עם ההשלכות של המעבר הזה על חיינו", הוסיפו בבכי.

תמימות דעים בקרב המומחים והמטפלים: ילדים אוטיסטים מתקשים עם שינויים; לא מדובר בחפץ שמעבירים ממקום למקום

מציינת כתבת 'וואלה! NEWS': "המשפחה הוסיפה כי החלטת עיריית יבנה נובעת משיקולים כלכליים ותו-לאו. "כל הסיפור מתחיל ונגמר בכסף. שכר החינוך לילד אוטיסט (תקצוב על-ידי המדינה באמצעות משרדי החינוך, הרווחה והאוצר. ר.ש.) נאמד ב-15-20 אלף שקלים בשנה, זה אומר שעיריית יבנה צריכה להעביר לעיריית ראשון-לציון את הסכום, ואם הילדה תלמד ביבנה אז הכסף יישאר בעיר - וזה מה שהם רוצים. זה הכל עניין של כסף. חוץ מהבת שלנו יש עוד ילד אחד בכיתה, וגם שם האמא נאבקת להשאיר את הילד בראשון-לציון. מדובר בשני ילדים בתפקודים נמוכים שלומדים ביחד - והעירייה מתעקשת למרר לנו את החיים", אמרה האם".

עוד מצויין: "שחר בר-יהודה, מנהל תחום החינוך ב'אלו"ט', המלווה את המשפחה, הסביר בשיחה עם 'וואלה! NEWS', כי "מצד אחד חשוב לנו שייפתח בית-ספר ביבנה, כי אכן חסרים הרבה מאוד בתי-ספר. ומצד שני - הילדה כבר השתלבה במוסד בו היא לומדת. לילדה הזאת, כמו לרוב הילדים הלוקים באוטיזם, קשה עם שינויים. לקחת אותה ולהעביר אותה משנה לשנה כאילו מדובר באיזה חפץ שמעבירים ממקום למקום - זה קשה מאוד. היא כבר התרגלה לנסוע לראשון-לציון, לקח לה שנה להשתלב שם. זאת ילדה שקשה לה עם שינויים, אז תשחררו, תנו לה להמשיך שם, המעבר הזה לא יעשה לה טוב. רק להיות אנושיים בעניין" ".

חבר הכנסת אילן גילאון ('מרצ') אמר בתגובה לפרסום ב'וואלה! NEWS': "ילדה שהצליחה למרות כל הקשיים להשתלב במסגרת לימודית ולהתקדם בה - היא לא דבר של מה בכך. הניסיון של עיריית יבנה לסחור בחינוך של ילדה עם צרכים מיוחדים ולהתייחס אליה כאל איזה מקור תקציבי נוסף - הוא מביש, מזלזל וחוטא לתפקידם, שהוא לשרת את תושביהם בצורה המיטבית. אני קורא לעיריית יבנה לחזור בה מההחלטה האטומה, ולאפשר לילדה להמשיך במסגרת בה היא נמצאת היום".

תגובות:

בעיריית יבנה בחרו שלא להגיב לפניית 'וואלה! NEWS' בנושא.

לפניית 'יבנה נט' נמסרה התגובה הבאה:

"הוריה של נועה פנו לעירייה בבקשה ל'שינוי שיבוץ' ונענו באופן רגיש ומנומק, תוך הצגת מכלול השיקולים העומדים לנגד עיני הרשות בעניינים דומים אחרים.

יובהר, כי בתחומי העיר יבנה עתיד להיפתח בשנת הלימודים הקרובה בית-ספר חדש (משולב גן) לחינוך מיוחד, בהשקעה כוללת של כ-9 מיליון ₪, הכולל, בין השאר, מרחבי למידה וטיפול חדשניים ומתקדמים, מערכות מחשוב משוכללות, סביבת למידה נעימה ונינוחה, הטובלת במרחב ירוק - ולמעלה מהכל: צוות חינוכי וטיפולי אשר נבחר באופן קפדני, בין השאר ע"י גורמים מקצועיים מטעם הרשות, המהווים חלק מהליך הבחירה.

מדובר בילדה שסיימה שנה אחת בלבד בבית הספר, ולפניה עומדות 11 שנות לימוד נוספות, אותן סבורה הרשות כי טוב יהיה באם תעביר בתחומי העיר יבנה, במוסד חינוכי הנגיש למקום מגוריה, וע"י כך תוקל על התלמידה והוריה ההגעה למוסד החינוכי וממנו, ובמובן זה תשופר איכות חייהם של ההורים, וחשוב מכך – של התלמידה, אשר לא תידרש עוד לצאת בשעות הבוקר המוקדמות ולהתייגע בכבישים בין-עירוניים, מדי יום ביומו.

יובהר כי אף בראי החוק ופסיקת בתי המשפט בעניין, כאשר אין מוסד חינוך מתאים לצורכי התלמיד ברשות חינוך נתונה, נדרשת הרשות לספק לתלמיד בית- ספר העונה על צרכיו גם אם הוא מצוי ברשות חינוך מקומית אחרת. יחד עם זאת, כלל זה לא יחול במקום שהעברת התלמיד מתבקשת על רקע העדפות ההורים או התלמיד - אלא אם מדובר בכורח או בצורך חיוני אובייקטיבי.

ההחלטה בדבר מידת הכורח והחיוניות שבהעברה, ומי יהיה מוסד החינוך הקולט את התלמיד, שמורה בידי הרשות הציבורית.

אנו ערים לחששם הטבעי של ההורים מן ה'לא נודע', ויצויין כי לא נעלמו מעינינו שיקולים של טובת הילד. אנו בהחלט מאמינים, בשים לב לנתוני התלמידה ולדיווח הצוות המקצועי אודותיה, כי נועה תפרח, תתפתח ותמצה את מירב כישוריה ויכולותיה גם בבית הספר החדש, המצוי בקרבת מקום מגוריה".

בתודה לכתבת 'וואלה!NEWS', דנה ירקצי, ולמערכת 'וואלה!News'


 
$(function(){setImageBanner('51969297-a0c6-4886-af5e-a32e82123e86','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('dc1822a3-0c56-418e-9fbf-9a704d27b388','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה