"יש סיכוי לנצח"

$(function(){setImageBanner('bf335bf1-21ef-4e00-be8a-cb7575e64b07','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

בגיל 68, עם עבר עשיר במודיעין הישראלי ותפקידים דיפלומטיים בשירות המדינה, צבי מגן החליט להשתלב בחיים הציבוריים ביבנה * בראיון נרחב ראשון לתקשורת מאז נכנס לפוליטיקה הוא מצהיר: "יש לי עניין לעשות למען הקהילה"

כתבה וצילמה: מורן סקיטל

"בדרך שלי אני תמיד הולך לאחר, לא ליותר גבוה. אני תמיד רוצה להתנסות בעוד משהו", כך מסביר צבי מגן את הדרך המקצועית שלו ואת מגוון התפקידים שעשה בחייו. 

במהלך 68 שנותיו, מגן הספיק להיות 17 שנה איש קבע במודיעין, ראש ארגון נתיב, שגריר ישראל במספר מדינות, אקדמאי, והיום הוא פוסע לעבר דרך חדשה: הפוליטיקה המקומית ביבנה.

מגן הוא מספר 2 ברשימה של מאיר בן הרוש, המועמד לראשות העירייה בבחירות הקרובות. "זו התנסות חדשה בשבילי. תמיד הייתי פקיד ממשלתי, מינו אותי לתפקידים כי הייתי עובד טוב וכך קודמתי. להיות פוליטיקאי זה להיות נבחר על ידי הציבור ובעל השפעה אמיתית", אומר מגן.

אתה באמת חושב שלהיות פוליטיקאי מקומי זה יותר משפיע משגריר?

"תמיד הייתי בקנה מידה ארצי והבנתי שהעשייה האמיתית בפוליטיקה המקומית היא יותר עניינית. ההתנסות הזאת סקרנה אותי. לא הכל נמדד בגובה, אלא גם לרוחב. יש גם את העניין לעשות למען הקהילה, הסביבה והמקום שלי. אם זה יצליח זו תהיה התרומה שלי, ואם לא אז זה ניסיון".

צבי מגן עבר ליבנה לפני 30 שנה והוא מראשוני המתיישבים בשכונה הצבאית. הוא נשוי למרגלית ואב לשלושה בנים. בשנת 70' התגייס לשירות קבע באגף המודיעין. "בדיוק עזבתי את הקיבוץ והצטרפתי לצה"ל כמסגרת, חיפשתי משהו מעניין שאביא לידי ביטוי. מודיעין היה מוקד ההתעניינות שלי", הוא אומר.

כמעט 20 שנה מגן עבד במודיעין ולאחר מכן בארגון "נתיב", כאשר שניהם הצריכו ממנו סודיות מוחלטת בכל הקשור לעבודתו.

היו מבצעים סודיים שלקחת בהם חלק והיום כבר ניתן לדבר עליהם?

"לא מקובל לדבר על זה. כל מה שעשיתי הוא לא לפרסום, לא לציטוט ולא לייחוס. עשיתי כל מיני דברים, חלקם חשובים וייחודיים, אבל יותר מזה אני לא יכול להגיד, בטח לא בתקשורת. אולי אם הייתי יושב עם חברים על כוס בירה". על מדים עם אהוד ברק

עם חברים זה בסדר?

"יש דברים שאפשר לספר, אבל לא יותר מדי".

כשהבן שלך היה שואל אותך 'אבא, במה אתה עובד', מה היית עונה לו?

"הייתי מחליק את זה. לא היינו מדברים על זה יותר מדי. הם ידעו בכללי מול מי אני עובד והייתי מספר להם מה שאפשר. הם ידעו שאני במודיעין כי הם ראו את המדים. בצה"ל משום מה יש מדים וסיכות של חיל המודיעין, בניגוד למדינות אחרות".

הסודיות הזו לא הובילה אותך לתסכול מסוים ורצון לשתף?

"מתרגלים לזה. זה חלק מהמקצוע לא להיות מוחצן. אגב, זה בדיוק ההפך מפוליטיקאי".

אז מאיפה נובע המהפך הזה

"יש איזשהו שלב שאתה יוצא מהארון, במירכאות כמובן. זה היה תהליך בקריירה שלי. כשהייתי שגריר במוסקבה, התפרסמה כותרת באחד העיתונים 'שגריר חדש במוסקבה ומרגל וותיק'. המקומיים ידעו מי אני וחשפו. מנטאלית היה קשה פתאום להיחשף, לדבר עם התקשורת, עד אז הייתי זוטר בשטח ולא באמת התעניינו בי, אבל עם הזמן נהייתי בכיר בעצמי ולמדתי. לא המצאתי את זה שאיש מודיעין יוצא לקריירה שנייה".

שגרירות יש מאין

מגן יצא לפנסיה מהצבא בגיל 42. "הגעתי לפרשת דרכים ולתובנה שזה עכשיו או בעוד שנים אחדות. החלטתי להתחיל משהו חדש וזיהיתי הזדמנויות", הוא אומר. מתברר כי אחת ההזדמנויות שהוא זיהה, הייתה הרצון לקחת חלק בארגון "נתיב". "ידעתי שאני רוצה להיכנס לארגון, זיהיתי את ההזדמנות, אבל השאר לא היה ברור לי שאהיה שגריר או ראש הארגון".

ארגון נתיב הוא אחד הגופים הקיימים לקידום אינטרסים של מדינת ישראל בתפוצות, בשליחות משרד ראש הממשלה. הארגון מטפל בענייני עלייה וזיקה לארץ וכל מה שניתן לעשות לרווחת היהודים בתפוצות. "הפעילות במדינות זרות, בניגוד לרצון המדינות. זה עיסוק שאף אחד לא מודה בו", מדגיש מגן כדי להבהיר על החשאיות של הארגון. עם רבין בתקופת כהונתו כשגריר ישראל באוקראינה

איך מנתיב הגעת לעמדת שגריר ישראל באוקראינה?

"הייתי בדיוק סגן ראש הארגון, והגיע שלב ששאלתי את עצמי מה הלאה. ניגשתי למכרז, מצאו אותי כמתאים, הוכשרתי ונשלחתי".

הרגשת שליחות מסוימת?

"כן, זה היה להקים שגרירות יש מאין. זו תחושת שליחות דיפלומטית, אתגר גדול ליצור יחסים ידידותיים בין מדינה חדשה לישראל. זה היה סיפור הצלחה ומשם קודמתי לשגרירות במוסקבה, שזה היה בזכות ולא בחסד".

איך האישה והילדים הסתגלו למעברים ולחיים בתפוצות?

"זה היה לא פשוט, למדנו ליהנות מכל רגע בחוויה. יש השלכות שהם לא גדלו בקרקע יציבה, אבל יש גם דברים חיובים כמו שהם זכו להכיר תרבויות".

כשגריר לשעבר ברוסיה, מהי עמדתך לגבי התנהלות הרוסים בהזרמת נשק לסוריה ומתן גב לאיראן בעניין הנשק הגרעיני?

"מה שקורה היום עם רוסיה זה לא מה שהיה פעם. בשנים האחרונות רוסיה הפכה לאחד השחקנים המרכזיים באזור. הרוסים פיתחו מניפולטיביות פוליטית להיות מעורבים בכל התהליכים הבינלאומיים. ההתנהלות שלהם היא רק מנוף לחץ, הם לא באמת יספקו דברים מכריעים. היום כולם מוכרים נשק, זה לא משהו מהפכני. על מדים עם אהוד ברק

"הרוסים רוצים להגיע להסדר עם האמריקנים, שהם יישארו פה באזור על פי התנאים שלהם. הם רוצים נוכחות מדינית ועושה רושם שזה מה שהם יקבלו. זה המאבק שלהם וישראל בתוך הקלחת של המזרח תיכון. יש מערכת של תמרונים הדדיים בין ישראל לרוסיה".

לתחום האקדמיה, מגן נכנס מיד עם סיום תפקידו כראש ארגון נתיב. "מנטאלית ומקצועית, היה לי יותר קל ללכת לכיוון אקדמי. הלכתי לכיוון מכוני מחקר, זה מאוד נפוץ בשנים האחרונות לפורשים מצה"ל", מסביר מגן.

הוא למד תואר ראשון ושני והתחיל להרצות. מאז ועד היום הוא מכהן כחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי של אוניברסיטת תל אביב. "היתרון הוא שאתה הופך להיות חוקר ציבורי מוכר בעולם, באינטרנט אפשר למצוא מאמרים וספר שלי", אומר מגן.

עין הרע

בוא נדבר פוליטיקה. בן הרוש סיפר שהוא היה צריך לעבוד בלשכנע אותך, ממה חששת?

"לא רציתי בהתחלה, מכל מיני סיבות. הופעלו עליי לחצים שהכניעו אותי בסופו של דבר", צוחק מגן. בן הרוש ומגן. צילום דוד מטודי

היו לך הצעות נוספות ממפלגות אחרות?

"כן, אבל הייתי מעדיף שלא להגיד בתקשורת מי ולמה בשלב זה, אולי בראיון הבא. היה מצב שהייתי צריך לקחת החלטה והיו נסיבות נלוות".

ובכל זאת, למה בחרת דווקא במאיר בן הרוש?

"אני רואה בו אישיות חיובית והזדמנות טובה לעשות איתו יחד דברים לעיר".

במצע שלכם אתם מצהירים על הפחתה בארנונה, זה לא צעד פופוליסטי?

"כדי ליישר את המצב, כל הצעה ומצע של כל המתמודדים הם פופוליסטיים. למרות שההצעה הזאת ריאלית".

איך בדיוק? משרד הפנים לא מאשר לאף רשות להפחית ארנונה.

"יש סעיף שמשרד הפנים מאשר בתנאים מסוימים. בן הרוש הבליט את זה, אבל זה לא הדבר המרכזי שלנו. יש מאמץ לא מבוטל של הקבוצה שלנו לחפש להטיב עם האוכלוסייה. יש עשייה לא מבוטלת של ראש העיר הנוכחי וקבוצתו, אבל יש דברים שנזנחו, תנאים שהוזנחו, ולכן אנחנו מחפשים איך להציע שיפורים".

באיזה תחום תרצה לעסוק אחרי הבחירות?

"זה מוקדם מדי", צוחק מגן, "זה פשוט עין הרע".

ובכל זאת?

"הכוונה שאהיה סגן ראש העיר, זה מה שהוצע לי. אישית אני חושב שפיתוח עתידי של העיר מעניין אותי במיוחד, להפוך את העיר למשהו יותר מוצלח. אבל אני אשמח לתת כתף לכל נושא שיידרש". מגן עם בוריס ילצין נשיא רוסיה לשעבר כשגריר במוסקבה

לדעתך הרשות צריכה לשים דגש על שיקום שכונות וותיקות?

"זה תפקידה הישיר של הרשות. אפשר לפתח את השכונות כמו בפרויקט פינוי-בינוי, אבל גם לשפץ, לא רק עם פרויקטים יוקרתיים. אפשר גם וגם".

מה הדבר הראשון שמצריך את טיפול העירייה?

"לבחון מחדש היבטים בתוכניות מתאר עתידיות. בנוסף לטפל באוכלוסיות ובשכונות שהוזנחו ולדאוג לחינוך".

איך אתה מעדיף את יבנה: עיר גדולה או קטנה?

"אהבתי אותה כעיר קטנה, אבל אני מעדיף שתהיה עיר גדולה, רק שהיא נתקעה באמצע. פיזית העיר גדלה ולא קיבלה את הצביון והמאפיינים של עיר גדולה בתחום התשתיות. פעם הייתה תחושה של תנופה והתחדשות, התיישבות, היום זה רק נדל"ן".

ומה רע בקידום הנדל"ן?

"זה לא רע, זה שינוי צביון וזה בסדר, אבל אם משנים צריך לאזן בעוד דברים. התשתיות לא מספיקות, אין מספיק מקומות בילוי, אפשרויות תעסוקה וקניות. כדי לקנות מכנסיים אני צריך לצאת מהעיר. העיר התפתחה בצורה לא מבוקרת, בלשון עדינה". 

מה הסיכויים של בן הרוש לנצח?

"סיכויים טובים. זה הימור פראי, אבל יש סיכוי לנצח".

בעוד כמה שנים אתה רואה את עצמך פורש מהכל כדי לנוח קצת?

"אני עוד לא הולך לשום מקום ולא מתעייף. אני איש פעיל ונמרץ, יש לי הרבה אנרגיות ואני אמשיך לתרום אותן לקהילה ולמקום".

צבי מגן: פרופיל

מצב משפחתי: נשוי ואב שלושה בנים

השכלה: תואר ראשון ושני בתחום מדעי הרוח ומדעי המדינה

תעסוקה: סא"ל (במיל') במודיעין, שגריר ישראל באוקראינה ורוסיה, ראש ארגון "נתיב", עמד בראש המכון ללימודי אירואסיה ומרצה במרכז הבינתחומי. כיום הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב

תחביבים: ספורט (בעיקר שחייה) וקריאה

מה לא יודעים עליך? אני קיבוצניק לשעבר 


 
$(function(){setImageBanner('b9641907-9674-4e55-ae2e-8c3589a3fc7a','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('a58c7eab-4eb1-4f8a-a44f-4da4609e2f62','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה