"קראו לי לדגל"

$(function(){setImageBanner('3eac7bc6-47d6-4228-8a0a-d23d469e15b4','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

היא ניהלה תקציבי ענק בהיקף של מיליארדי דולרים בחברות הייטק, הקימה פורום כלכלי לנשים ומכהנת כיו"ר הוועד המנהל של פארק המים * בבחירות הקרובות תמצאו אותה ברשימתו של המועמד מאיר בן הרוש * דורית קוסטו בראיון בלעדי: "הקמת אוניברסיטה ביבנה צריכה להיות בסדר עדיפות מאוד גבוה"

עו"ד רם שרון

על מדף הספרים האולטימטיבי של דורית קוסטו מונחים זה לצד זה "אמנות המלחמה" של סון צו (מצביא סיני שחי לפני כ-2,500 שנה), "על הממשל המדיני" שחיבר הפילוסוף האנגלי ג'ון לוק, "צדק מבראשית" של הפרופ' ועו"ד אלן דרשוביץ' ועוד כמה ספרי היסטוריה יהודית וכללית.

עם מטען תרבותי מנוסח ומנומק כל כך, השכלה אקדמית רחבה (תואר ראשון במדעי הטבע ותואר שני במינהל עסקים) וקריירה מקצועית מפוארת חובקת עולם (ניהול פרויקטים טכנולוגיים בשווי מאות מיליוני דולרים), החליטה דורית קוסטו לבצע בגיל 58 קפיצת ראש אל מימיה הקרירים (יש שיעידו שהם דווקא רותחים) של הפוליטיקה המקומית ביבנה. 

מטאפורת הבריכה אמנם קלישאתית אבל מתבקשת במקרה הפרטי של קוסטו. היא לא רק שחיינית חובבת: לאחרונה נבחרה לשמש יו"ר הוועד המנהל של פארק המים, תפקיד שצפוי למשוך אליה לא מעט אש כמס' 4 ברשימתו של מאיר בן הרוש, הממתג עצמו כנציג השכונות. אבל לקאנטרי עוד נגיע בהמשך.

דורית, ניהלת בהצלחה מיליארדים, תקציב עיריית יבנה קטן עלייך, למה לא ראשות העיר?

"עד שהגיע אליי מאיר בן הרוש לא היה לי שום כיוון פוליטי. הראש שלי תמיד היה מונחה ביזנס".

אף פעם לא פנו אלייך גורמים פוליטיים בעיר?

"היו פניות לא משמעותיות בשנים האחרונות, אבל בחרתי להתמקד בעבודה. היום המצב שונה. מאיר בן הרוש רץ בתמיכת מפלגת העבודה שזו המפלגה שלי, וקראו לי לדגל ממפלגת העבודה".

ומה חשבת על מאיר בן הרוש?

"הוא מצא חן בעיניי. הוא מדבר בגובה העיניים, הוא איש צוות, מקרין שיתופיות, והרשימה שהוא הרכיב מאוד מרשימה. יש בה הכל מהכל ואין דומה לה. אני חושבת שזה חשוב ואפשר להצליח כך". מאיר בן הרוש. בגובה העיניים

בדף הפייסבוק שלכם לעגו לרשימה של גוב ארי, היא כונתה "אליטיסטית מנווה אילן", אבל גם הרשימה שלכם כזו. עד היום חשפתם את מספרי 2 ו-4, ושניהם מנווה אילן. אז איפה אנשי השכונות?

"אני מכירה את כל הרשימה והמשך יבוא. מעבר לזה, נווה אילן היא חלק מהעיר ואנשיה צריכים להיות מיוצגים, יש להם מה לתרום".

בבחירות הקודמות בן הרוש עלה לסיבוב השני אך רשימתו למועצה לא עברה את אחוז החסימה. על פניו המקום הרביעי שלך הוא לא כזה ריאלי.

"אני חושבת שמאיר עשה שינוי, השכיל ולמד להקים תמהיל רשימה נכון. אני באופן אישי חושבת שיש לו סיכויי הצלחה מאוד גבוהים".

לנהל מיליארדים  

היא נשואה, אם לשלושה, סבתא לנכדה ("השנייה בדרך"). כל השנים החזיקה במשרות בכירות, בעיקר בחברות הייטק גדולות, וניהלה פרויקטים טכנולוגיים בארץ ובחו"ל בתקציבי ענק שחצו לעתים את קו המיליארד דולר. כך למשל, בחברת התוכנה "אמדוקס" היא הקימה מערכת מחשוב שנועד לשרת כ-6,000 מוקדנים ו-20 מיליון לקוחות. בין לבין שימשה דיקנית באוניברסיטה בחו"ל ולימים הקימה פורום כלכלי לנשים והרצתה על ניהול וכלכלה, בארץ ובחו"ל.

בעשר השנים האחרונות משמשת קוסטו יועצת אסטרטגית לחברות שונות. "עשיתי את מה שאני יודעת לעשות", היא מחייכת, "להקים את הביזנס. גם בחברות הייטק שעובדות עם חו"ל וגם למשל סייעתי ליזמים להקים מפעל בירה". קוסטו. אוניברסיטה ליבנה עכשיו

לפני שהחלטת להתמודד בבחירות התייעצת עם אנשים? באמת מתאים לך להתקשקש בישיבות מועצה ביבנה?

"כן, התייעצתי, היו דעות לכאן ולכאן, והיו כאלה שאמרו 'תלכי, יש לך מה לתרום', וזה מה שהכריע".

נוח לך המקום הרביעי?

"כן, כן".

לא מציק לך שהמועמדים הגברים לא ממהרים להציב נשים כמספר 2?

"לא הייתי אומרת שזה מציק, כי אני רואה תהליך של התקדמות. פעם רק גברים ניהלו את העניינים, היום יש נשים במקום רביעי".

יש גם נשים שהן ראש עירייה. מעט מאוד, אבל יש.

"לשם זה מכוון".

יכול להיות שבעוד 10 שנים, אחרי שמאיר ישלים שתי קדנציות כראש העיר, נמצא אותך מתמודדת במקומו על ראשות העירייה?

(צוחקת) "מוקדם מדי להתייחס לנושא הזה".

עשר שנים ודי

אלמלא היית מקבלת צו קריאה ממפלגת העבודה, לדעתך גוב ארי היה צריך להמשיך לקדנציה נוספת?

"קודם כל אני רוצה לומר, ראש העיר עשה דברים נהדרים. באמת כל הכבוד. הוא תרם הרבה מאוד ליבנה. אבל אני חושבת שאחרי שלוש קדנציות זה זמן טוב לבדוק שינוי. אני חושבת שהשינוי הוא ראוי ומתבקש. עכשיו צריך לבדוק לגבי כל מועמד איזה צוות הוא מביא איתו ומה הם מסוגלים לעשות. להבטיח 'אני אעשה' זה דבר אחד; אבל היכולת לבצע תלויה מאוד באנשים שהמועמד מביא איתו. זה מה שאני רואה בבן הרוש. לא רק מילים אלא גם יכולת עשייה". כדיקנית באוניברסיטה בכנס בוגרים שנתי

בואי נדבר באופן כללי. כל המועמדים בכל הארץ מבטיחים שהם באים רק לשתי קדנציות, אבל רובם אם לא כולם מספרים אחרי 10 שנים שיש להם עוד מה לתרום והם מתמודדים שוב. אפשר לצחוק עליהם שהם לא עומדים בהתחייבויותיהם, ומצד שני אולי יש כאן בעיה אמיתית, שהבירוקרטיה הישראלית מקשה על ראשי ערים לממש תוכניות ולהגשים חזון בעשר שנים. איפה את  בדיון הזה? 

"אני בעד תחלופה. גם נשיא ארה"ב מתחלף אחרי שתי קדנציות. מן הראוי שכך יהיה גם פה".

אני לא היית משווה ניהול עירייה קטנה בישראל לנשיאות ארה"ב.

"יש הבדל, אני מסכימה, ונכון שכאן יש עומס בירוקרטיה, אבל עדיין יש כמה דרכים להגיע למטרה. אני חושבת ששתי קדנציות, כל אחת של חמש שנים, זה מספיק מכובד".

מחר מאיר בן הרוש נבחר לראש עיריית יבנה. מה תעשו אחרת? לאן תובילו את העיר שלדעתך לא מובילים אותה היום?

"הייתי מאוד רוצה להעלות את יבנה על המפה הראויה, לפחות כמו שכנותיה. נס ציונה למשל רצה קדימה בצורה מאוד מרשימה. צריך לבנות חזון לעיר".

אני בטוח שיש לך חזון איתו הגעת לפוליטיקה. מה החזון שלך?

"להרים את יבנה על המפה מבחינה עסקית, אפילו מבחינת השקעות זרות. בשביל זה צריך אנשים שיודעים לעבוד עם אנשים בחו"ל, ואצל בן הרוש יש אנשים כאלה בענק. מדברים הרבה על הקמת אוניברסיטה, ולי יש יכולת לתרום בנושא הזה". דורית והכלבה. טיול כל בוקר

אני מניח שכוונתך למכללה אקדמית.

"לאו דווקא מכללה אקדמית, ולא בשיטה הקיימת כיום. יש הרבה דרכים ושיטות להגיע אל היעד והמטרה. אין ספק שלהקים פה אוניברסיטה זה אבן שואבת להרבה עסקים, מסביב לה יש הרבה עבודה ומחזור כספי והתגלגלות של פעילות. אין שום סיבה שבראשון לציון תהיה המכללה למנהל שמצליחה מאוד, ובאשדוד יהיו מספר מכללות מצליחות, וביבנה לא. גם הנושא העסקי וגם הנושא האקדמי מכניסים הרבה כסף לעיר".

רוצים קאנטרי

בשנתיים האחרונות הורידה קוסטו הילוך בכל הנוגע לעבודתה הדינמית והשקיעה זמן איכות במשפחתה. זו גם הסיבה שהחליטה לתרום מזמנה, הפנוי יחסית, לפארק המים המקומי. ציבור בעלי המניות גמל לה בכך שבחר בה ליו"ר הוועד המנהל.

ניתן להניח כי במפגשים עם בוחרים פוטנציאליים תשמע קוסטו לא מעט ביקורת צוננת כלפי הקאנטרי, הנחשב מועדון סגור לבעלי כיס עמוק, ועל הדרישה להקים בעיר קאנטרי נוסף. 

דורית, מה העמדה שלך בנושא? יש מקום לקאנטרי נוסף ביבנה?

"אני חושבת שצריך לשנות את המודל".

כלומר?

"לתת לאנשים אפשרות לבחור. לא כל אחד רוצה ומעוניין לקנות מניה בעשרות אלפי שקלים ולשלם דמי תפעול שנתיים. צריך להיות קאנטרי מסוג אחר".

בשביל זה יש את הבריכה העירונית, לא? אפשר פשוט לשדרג אותה במקום להקים קאנטרי נוסף.

"אפשר, זה מאוד תלוי בעירייה ובתקציב שלה וביכולת שלה לפתח. אבל האוכלוסייה ביבנה רק הולכת וגדלה, הביקוש מאוד גדול ואני רואה את הלחץ בעונת הקיץ על הקאנטרי וגם על הבריכה העירונית. לכן יש מקום לעוד אחד במודל אחר".

מהו?

"לא בעלי מניות אלא עם מנוי שנתי".

ומי יקים אותו? העירייה? זה יעלה הרבה מאוד כסף.

"כן, הרבה מאוד כסף, ואני בספק אם אפשר לבנות על תקציבים של העירייה".

אז מי יקים?

"אפילו משקיעים פרטיים".

קאנטרי כזה לא באמת יהיה שונה מהבריכה העירונית.

"הבריכה במרכז הספורט מוגבלת בשירותים שלה. צריך שמישהו ירוויח כסף וייתן מגוון רחב של שירותים. אפשר לעשות הקבלה, אם כי זה לא בדיוק מה שאני חושבת עליו, למשל רשת כמו 'הולמס פלייס'. זה מודל שמאוד מצליח מכספים פרטיים, ואנו נצטרך למצוא את התמהיל הנכון מבחינת שירותים".

אנשים תמיד יסתכלו על הקאנטרי המפואר ויגידו "גם אנחנו רוצים כזה".

"מעולה, אם יש רוב לזה".

אתם פונים לשכונות הוותיקות, אני מתקשה לראות אנשים שולפים עשרות אלפי שקלים מכסם לטובת הקמה של פרויקט כזה.

"אני מאוד מודעת לזה, ולכן הצעתי והמחשבה הראשונית הייתה לתת מודל אחר של מנוי שנתי או עונתי. לא כולם אוהבים להשתכשך במים בחורף. כיום אין אפשרות ביבנה לרכוש מנוי עונתי".

מה דעתך על הרחבה משמעותית של הקאנטרי הקיים כך שיוכל להכיל פי שלושה אנשים, והעירייה תסייע לחסרי יכולת לרכוש מניה כך שכל יבנה תוכל ליהנות ממנו?

"החלטה כזו תלויה בבעלי המניות. הצעה של תוכנית הרחבה עלתה באחת האסיפות האחרונות והאסיפה הכללית הצביעה נגד".

ברור שיצביעו נגד. זה הגיוני.

"לאו דווקא, אבל זה מה שהם רוצים, לשמר את האופי היותר אינטימי של המקום. לכן אני אומרת שהפתרון הוא לעשות משהו אחר".

סדרי עדיפויות

בכנס הבחירות הראשון שלכם טענתם שאין ביבנה מרכזי קניות. אבל בונים ברגע זה שני קניונים חדשים בעיר. אולי המציאות ביבנה פחות שחורה ממה שאתם מציגים אותה?

"נכון, המציאות לא כזו שחורה, השאלה היא סדרי עדיפויות. אני למשל חושבת שהקמת אוניברסיטה הייתה צריכה להיות בסדר עדיפות מאוד גבוה. יכול להיות שאלה שחשבו על זה ורצו בזה פשוט לא ידעו את כל האופציות להקמה של אוניברסיטה. לכן זה לא קרה. אולי יותר קל להקים קניונים. להקים אוניברסיטה זה הרבה יותר מורכב, כי יש כמה דרכים וכמה מודלים, ויכול להיות שזה לא צלח כי לא ידעו איך לעשות את זה". יריד מזון בינלאומי. דורית אפתה ובישלה לטובת גיוס כספים לבי''ס

בסדר העדיפויות שלך, מה עוד נמצא במקום גבוה?

"לתת יותר פעילויות לבני נוער אחרי צהריים ובערב, לתת יותר תשומת לב ותקציבים. לכן שלוחה של אוניברסיטה תוכל להציע הרבה מאוד דברים כמו החוגים שנותנים מכון ויצמן והפקולטה לחקלאות ברחובות. יש הרבה חוגים שאין ביבנה ויש בערים אחרות".

ת"ז

מצב משפחתי:

נשואה, אם לשלושה, סבתא לנכדה

השכלה:

תואר ראשון במדעי הטבע ותואר שני במינהל עסקים

תעסוקה:

ניהול פרויקטים טכנולוגיים בשווי מאות מיליוני דולרים, דיקנית באוניברסיטה , יועצת אסטרטגית לחברות, מייסדת פורום כלכלי לנשים, מרצה לניהול וכלכלה, יו"ר הוועד המנהל פארק המים

תחביבים:

ברידג', שחייה, קריאה

ספר או סרט שהותירו רושם עז:

ספרי ניהול ואסטרטגיה, ספרי היסטוריה כללית ותולדות עם ישראל, כתביו של ג'ון לוק, ספריו של פרופ' אלן דרשוביץ'

מה לא יודעים עלייך?

"יש לי כלבת לברדור ואנו יוצאים לטיולים ארוכים בכל בוקר. בשש בבוקר זה הזמן שלנו ביחד"


 
$(function(){setImageBanner('696a68e7-8cd3-4c73-89f3-5e5708aae724','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('6d6b9ccd-5919-4cff-a5a0-5206557b5d31','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה