לא טומנים ראשם בחול

$(function(){setImageBanner('fe1e6825-2358-4a83-ac9c-a95f70ec9d3b','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

הורים מגני החינוך המיוחד בעיר, אנקור וענבל מנסים כחודשיים לפתור את בעיית החול בחצרות הגנים, חול שלטענתם מזוהם ועל פי משרד הבריאות יכול להוות סיבה לתחלואה. מתחילת השנה חלו ילדי הגנים לא אחת והסיבה היא כלל הנראה השהות בגן, מאחר והם מכניסים אותו לפיותיהם ועיניהם. ההורים: "מדובר בילדים אוטיסטים, הם רגישים יותר וגם לא אומרים מה בדיוק כואב להם, זה פשוט התעללות בחסרי ישע. חובה להחליף את החול במשטח גומי"
מאת: טלי בנאדו לאופר

מזה תקופה ארוכה שילדים בני 3-4 חוזרים לבתיהם מיום בגן עם עקיצות, פצעים שונים ומחלות עיכול שבעדן הם מקבלים תרופות אנטיביוטיות וסטרואידיות ואף מפסידים לא מעט ימי גן. ילדים אלו שייכים לגנים אנקור וענבל, גני עירייה לילדים על הרצף האוטיסטי. לטענת ההורים, הסיבה לחולי הוא החול הרב המצוי בחצר הגן, חול שאינו מפוקח על ידי אף גורם ולכן מזוהם ומלוכלך. בחול צואת כלבים וחתולים ופשפשים, הגורמים למחלות במערכת העיכול הרגישה של ילדים אלו. דברים אלו אגב, נקבעו על ידי רופא של אחד הילדים שחלה בפטריית עור.

"זו השנה הראשונה שלנו בגן", מספרת ש', אם לילד בגן ענבל, "ההתרשמות הראשונה הייתה מזעזעת, בעלי אמר לי שלא נכניס את הילד בשום אופן. הגן ישן ומוזנח, הרצפה מתפרקת, מלוכלכת בפרקט יש חור, הכל במצב מגעיל, אין מילה אחרת. גם החצר מוזנחת, המתקנים דלים וישנים, אין סביבה נעימה לילדים כמו שהם צריכים. התלוננו ובאמת סתמו את החור בפרקט אבל לא עשו שיפוץ, טיפלו בשיטת הטלאים על טלאים".

חלק גדול מתלונות ההורים היו בשל החול שמצוי בכל החצר, ולא בארגז המיועד לכך.

"החול מזוהם ומלוכלך, ידוע שמערכת העיכול של ילדים על הרצף האוטיסטי בעייתית, אחד מהתסמינים של האוטיזם זה דלקתיות יתר במערכת הזאת, אז הם במיוחד זקוקים לסביבה נקייה. הרבה מהם מכניסים חול לפה, אוכלים אותו, משפשפים אותו על הפנים ומכניסים לעיניים. אחד מילדי הגן לקה בזיהום, פצעים נוראיים, הייתה לו פטריה. הרופא איבחן שזה מצואה של חתולים שהייתה בחול. החול לא יכול להיות מכוסה בסוף היום, כי כל החצר חול, יש גם ארגז מכוסה, אבל מה זה עוזר בעצם? בנוסף, מס' ילדים שלשלו לא מעט פעמים, אני יודעת שגם בגן אנקור היו".

הורי הגן ניסו לפנות לא פעם ולא פעם לעיריית יבנה בכדי לפתור את הנושא אך העלו חרס בידם.

"הזלזול בנו מוחלט, מעל חודשיים וחצי אנחנו ממתינים לפגישה עם ראש העיר וזה פשוט לא קורה. החלטנו לאחד כוחות עם גן אנקור כי זה בעצם אותו מאבק, אני עצמי נפגשתי בנושא עם גורמים במחלקת החינוך בעירייה אך זה לא הניב פרי".

איך זה כרגע בשבילך לשלוח אותו לגן בכל יום?

"זה נורא קשה, אני לא שולחת את בני למקום שאני שלמה איתו. תיכף מגיע הקיץ ואני מפחדת שהילד שלי ייפגע בריאותית, השכונות החדשות בעיר מקבלות גנים חדשים עם משטחי גומי וילדים בחינוך מיוחד שבאמת צריכים את זה נואשות, לא מקבלים ולהיפך, נתקלים ביחס מזלזל, אז זה פוגע וכואב".

כחודש לאחר שנשלח מוועד הורי הגנים מכתב רשמי בנושא, בו ביקשו ההורים מראש העירייה להחליף את מגרש החול במשטחי גומי, סייר גוב-ארי בגן  "אנקור" עם משלחת שכללה את מנהלת אגף החינוך, יחד פגשו את הגננת והסייעות, ובעיות הגן הוצפו לצורך טיפול. "פגישה זו הועלו הבעיות הקשות וראש העיר פשוט החליט להתעלם מבעיית החול המזוהם והתעכב על פרטים קטנים כגון שיפור הסוכך ותיקון שיפועים", אמר א', אחד מהאבות בגן, "לדברי הגננת הוא מתכנן לנקות את החול-  ואת התחזוקה השוטפת ניקוי צואה, שפכים ועוד, צוות הגן צריך לבצע".

יממה לאחר הביקור החליט וועד הגנים לפנות לאלו"ט, (האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים) במטרה לקבל סיוע. "גם הם פנו ללשכת ראש העיר שיטפל בבעיה בהקדם האפשרי ואף יידעו את משרד הבריאות בעניין, אך ידוע לנו ששום טיפול לא נעשה".

"אני חייב לציין כי תחושת ההורים היא קשה מאוד, קיימת הרגשה של טיוח, אטימות וזלזול בצרכים הבסיסיים של הילדים המלווה בסחבת שעולה בבריאות הילדים, דבר שהוא מקומם וחסר אחריות",  אמר א', "אפילו גופים מוסמכים כגון אלו"ט נתקלים בחוסר שיתוף פעולה והתעלמות מוחלטת, ייתכן והעירייה מתכוונת לעשות משהו בעניין, אבל אנו לא מודעים לכך, שלא לדבר על הסירוב של ראש העיר לפגוש את וועד ההורים שזה גם לא מובן".

זו בעיה שהחלה השנה?

"ממש לא, צוות הגן התריע על הבעיה הזו כבר כמה שנים ברציפות. הגננת אמרה שהיה וטרינר שבדק את החול ואמר שצרך לנקות אותו. זה טוב לשבוע, כי אי אפשר למנוע מחתולים לעשות בו צרכים. הפתרון הוא רק להחליף למשטח גומי, אין פתרון אחר. לילדים שלנו יש סף רגישות בריאותי גבוה, הם מפתחים מחלות הרבה יותר מהר, אז אנחנו נמצאים במקום שכל שני וחמישי אחד הילדים חולה בעקבות החול. תיכף הקיץ  יגיע והמצב רק יחמיר. אנחנו חייבים לפגוש את ראש העיר ולא חוזרים אלינו".

מה המצב כרגע? נוצר עמכם קשר?

"לוט בערפל. איננו יודעים מה העירייה מתכננת לעשות כי אנחנו לא מעודכנים, לא הוזמנו לפגישה, אני לא מבין למה. ראש העיר פוגש עשרות אנשים בשבוע, אז לוועד ההורים אין לו זמן? אם היה תכנון להחליף למשטח גומי היינו מקבלים על זה הודעה. צוות הגן לא קיבל למיטב ידיעתנו עדכון, כרגע אנחנו לא יודעים מה הלאה. אנחנו לא מחפשים את מי להאשים, אלא רק להציף את הבעיה ולעשות משהו בנדון. חשוב להבין שכשילד נפגע בריאותית זה ימים ארוכים שהוא בבית ויוצר רגרסיה מבחינה התפתחותית, זה פשוט חבל".

 

עוד אמא מוטרדת היא ד', אם לילדה בגן אנקור. "בשנה שעברה בתי הייתה בגן של אלו"ט והוא היה מונגש עם משטחי גומי והנראות שלו הייתה טובה, ממש שונה מהגן הנוכחי. פנינו לראש העיר ונאמר לנו שזה בטיפול, זוהי תשובה לסתימת פיות. בינתיים הילדים חוזרים עקוצים מפרעושים. הרבה ילדים לא מדברים, בכלל לא יודעים להגיד שכואב להם, זה מציק אז הם פשוט בוכים המון. זו התעללות בחסרי ישע. אני לא חושבת שאנחנו מבקשים משהו כזה גדול מהעירייה, למה הילדים צריכים לסבול?"

 

דוברת אלו"ט רות סיוון: "ההורים פנו אלינו בקשה לעזרה, הם שלחו צילומים מזעזעים של פצעים נוראיים שהילדים סובלים מהם, אנחנו פנינו לעיריית יבנה ולמשרד הבריאות. עיריית יבנה אומרת ומוסרת שיטפלו, משרד הבריאות אומר שיטפלו, ושוב דבר לא קורה. שאלנו אם יש דרך לאכוף את זה, הם אמרו שידברו עם הרשות המקומית, שזה גם מה שאנחנו עושים, אז איך זה עוזר? בינתיים מתוך החול צצים כל מיני יצורים, מזיקים לעיניים, לעור ובאוזניים. יש גירויים והילדים נורא סובלים מכאבים במערכת העיכול, מתולעים. זוהמה גורמת להרבה דברים. הילדים משתמשים באנטיביוטיקה בסטרואידים. ואין קול ואין קשב. אם אני משלמת לעירייה מיסים, אני מצפה שלכל ילד יהיה גן ראוי, גננת, גינה, אני צריכה לשאול מה העירייה עושה עם התקציב? יש כאן שני גנים עם ילדים ברצף האוטיסטי שלא מובן להם הכל מכל, קצת יותר קשה וצריך לטפל בהם יותר טוב שבעתיים, עם יותר חמלה ויותר דאגה, למה הם צריכים לבקש ולהתחנן על כך?".

 

תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות העביר הנחיותיו לעיריית יבנה בנושא הטיפול בארגזי החול בגנים, וביקש לפעול לפיהן".

מבין הנחיות הבולטות היו: בתחילתו של כל יום פעילות יש לגרף את החול ולבדוק את ניקיונו, החול בארגז החול יהיה נקי בכל עת, יש להחליפו במלואו לפחות פעמיים בשנה, עם סיום הפעילות היומית, יש לכסות את ארגז החול בברזנט מתאים ושלם למניעת חדירת בע"ח ומזיקים, יש לצמצם למינימום את השטח החולי בחצר, משרד הבריאות ממליץ לשקול בחיוב מעבר לשטח מרופד ותקני כחלופה לחול, לטווח ארוך זה משתלם מבחינה תברואתית, בריאותית וכלכלית, בנוסף, יש לגדר ולרשת את החצר בצורה אפקטיבית למניעת חדירת בע"ח לתוך החצר. יש לזכור כי חול מזוהם עלול להיות גורם לתחלואה בקרב הילדים והפעוטות.

 

תגובת העירייה: "על-פי מדיניותו של ראש העיר, צבי גוב-ארי, העירייה משקיעה משאבים רבים בפיתוח גני-הילדים העירוניים, טיפוחם ותחזוקתם, תוך עמידה בכל הדרישות והתקנים המחייבים. חצרות הגנים העירוניים וארגזי-החול נבדקים ומטופלים במהלך שנת-הלימודים על-ידי האגף לשיפור פני העיר (שפ"ע), בהתאם להנחיות משרד החינוך ותכנית עבודה שנתית. 

כלל ארגזי-החול בחצרות הגנים העירוניים מצוידים בכיסוי כנדרש, וצוות הגן נדרש להקפיד לנקות ולכסות את הארגז מידי יום בתום הפעילות, כאשר כל דיווח על ממצא חריג בשטח חצר הגן נבדק על-ידי תברואן הרשות. 

ראש העיר, צבי גוב-ארי סייר לפני כשבועיים בגנים ענבל ואנקור יחד עם הגורמים המקצועיים ונפגש עם הגננות והסייעות. בגן אנקור בוצע ניקיון חצר יסודי כולל ניקוי החול והוחלף הקירוי של הסככה בחצר. בגן ענבל בוצעה התקנה של בד מסוג יוטה למניעת חדירה של חתולים לשטח החצר. במבנה הגנים בוצעו תיקונים ושיפורים נוספים עפ"י דרישת הגננת. 

חשוב לציין כי במהלך השבוע האחרון חילקה העירייה מגרפות לכלל הגנים העירוניים אשר ישמשו את הצוות לניקוי מיטבי של החצר על בסיס קבוע".


 
$(function(){setImageBanner('b9f36eaa-d43f-4f22-8a8d-ecb856e162b8','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('c26a9804-8df6-42cb-92c7-43d74c9c2e2e','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה