הכתובת הייתה על הקיר

$(function(){setImageBanner('276d525c-b501-4763-a823-7c9bbe4dc94c','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

המהנדס אדי אלחימוביץ, על קריסת החניון ברמת החייל ועל המחדלים שעלולים להוביל לאסון דומה. כיצד ניתן למנוע? והאם אדריכל יכול להוות תחליף למהנדס?

 מאת: שיר בסטיקר

"חיסכון בעלויות יביא בעתיד לליקויים שיעלו מיליונים וגרוע מכך עלול לגרום לנפגעים. ראינו כבר בעבר כי חיסכון כזה מביא לקריסת מבנים" כך אומר אדי אלחימוביץ, מהנדס הביצוע בחברת 'עיוש רפאל' החברה היזמית שהיא גם הקבלן המבצע את פרויקט 'הווילה גן' בשכונה הירוקה.

איך מגיעים למצב של קריסת חניון בן ארבע קומות?

"כאשר מגיעים למצב בו קורס חניון של 4 קומות אין ספק שמדובר בכשל הנדסי חמור.
קשה לקבוע מהיכן הגיע הכשל ובאשמת מי נגרם, מכיוון שזהו תחום מאוד מורכב ויש כל כך הרבה גורמים מעורבים, שנדרשת חקירה מקיפה ומעמיקה.
כשל הנדסי יכול להגיע מטעות מהנדס הקונסטרוקציה, שהוא זה שאחראי על ביצוע כל החישובים לעומסי המבנה ולכך שהמבנה לא יקרוס. ישנו גם את מהנדס הביצוע, המפקח מטעם היזם, שאחראי לבדוק שהעבודה וסידור ברזל הזיון מתבצעים בדיוק לפי התכנית. כמו כן מהנדס הביצוע צריך להפעיל שיקול דעת מקצועי ולדעת לזהות טעויות כבר בשלב הזמנת הברזל והחומר. כמו כן כשל הנדסי יכול לנבוע מחיסכון בעלויות לחברה, חיסכון בעלויות משמע פחות הוצאות לחברה. קיימות המון חברות בתחום הבניה שמחפשות לחסוך בעלויות, לדוגמא חיסכון בברזל זיון, והתוצאה היא כשל הנדסי חמור מאוד שמקפח חיי אדם כמו במקרה המדובר".

אז היה אפשר למנוע מצב כזה?
"בוודאי שהיה ניתן למנוע אסון כזה. בשביל זה יש את המפקח בשטח, את המהנדס, את מנהל העבודה, כל אלו צריכים לבדוק את העבודה המתבצעת בשטח והאם היא מתבצעת לפי התכנית ולא להעלים עין מטעויות ולסמוך על האחר שישים לב לזה. אם נזהה את מקור הבעיה, לא נחסוך בברזל זיון שהוא הגורם הקריטי ביותר, נצמד לנוהלי בטיחות באתר נוכל למזער את הפגיעות בחיי אדם ונמנע מהמצב  שבו קורס חניון של 4 קומות".

האם הייתה לדעתך בעיה בתכנון או פיקוח על העבודות? האם באמת  לאדריכל יש את היכולות המקצועיות שיש למהנדס וכלים לזהות כשלים בבניה?
"אינני חושב שאדריכל יכול להחליף את המהנדס. אני לא בא לפגוע בידע המקצועי של האדריכל, אך אני מאמין כי כל אחד צריך להיצמד לתחום שלו. אין תחליף למהנדס, אם זה מהנדס הקונסטרוקציה שהוא זה שמתכנן את המבנה, מחשב עומסים, מחשב את סידור הברזל. אם זה מהנדס הביצוע אשר בשלב הזמנת ברזל הזיון עובר על התכניות, בודק גם אם לא נעשתה טעות בבחירת הברזל ואם הוא מזהה שנעשתה טעות הוא יכול לדווח על כך לקונסטרוקטור וביחד למצוא פתרון ולתקן זאת. כמו כן מהנדס הביצוע לפני היציקה עובר ובודק את הברזל ואם ישנה בעיה גם מבטלים יציקות.  אני לא יכול לומר בוודאות שהייתה בעיה בתכנון או שלא היה פיקוח כראוי, לזה תהיה חקירה מקיפה והדברים יתגלו"

רונן גינסבורג מנכ"ל חברת הבנייה דניה סיבוס שבנתה את החניון, יצא בעבר בהצהרה כי שכר שירותי אדריכל במקום מהנדס כדי לחסוך בעלויות.

*האם אתה חושב שזה נכון לעשות זאת רק בשם החסכון? האם יכול להיות שהחניון קרס בגלל החסכון בחומר או בגלל התנהלות לא תקינה של קבלן הביצוע?
"כמו שאמרתי קודם, חיסכון בעלויות יביא בעתיד לליקויים שיעמדו במאות אלפי שקלים אם לא במיליונים וגרוע מכך יביא נפגעים. בנוסף ראינו בעבר כי חיסכון בעלויות הביא לקריסת מבנים."

 


 
$(function(){setImageBanner('c07cf481-7942-45cf-844f-fb449a35a38b','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('6e33cc36-3beb-4520-84ac-dfaf50b688af','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה