שוברות את תקרת הזכוכית

$(function(){setImageBanner('2dee6028-4f40-43df-9ab7-510629304846','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

ד"ר מיכל סלע ובשמת שלום-טוצ'ין הן נשות קריירה מצליחות, שבמקביל מגדלות ילדים ומנהלות בית ומשפחה. לאחר שהבינו שזה אפשרי ונתקלו במהלך שנות עבודתן באי שוויון במקומות העבודה ואפליות על רקע מגדרי הקימו את 'מגשימא', כדי לעזור לנשים אחרות לא לוותר ולהוכיח להן שזה בהחלט אפשרי להינות משני העולמות

בשמת שלום-טוצ'ין (37) תושבת יבנה בארבע השנים האחרונות, היא בעלת תואר שני במנהל עסקים ו- MA בסוציולוגיה ארגונית, שניהם מאוניברסיטת בן גוריון. זה למעלה מעשור שהיא עוסקת בתחום קידום הנשים ובמסגרת המאסטר שלה במינהל עסקים ערכה מחקר בנושא שילוב של אמהות וקריירה. "תמיד ראיתי את עצמי כאדם שאפתן ובעלת מוטיבציה גדולה מאוד ללמוד ולהצליח, במקביל אני גם אדם מאוד משפחתי. השילוב הזה היה לי חשוב והתחלתי לחקור אותו, עוד לפני שהפכתי לאמא. הבנתי שנשים נתקלות בהמון חסמים וקשיים שמונעים מהם להגשים קריירה ומשפחה וצריך ללמוד איך עושים את זה נכון" היא מסבירה.

אז היא ראיינה בכירות במשק הישראלי, מנכ"ליות, חברות כנסת ודירקטוריות וביקשה לגלות את סוד הקסם. מהר מאוד התברר שאין נוסחה ומדובר בשילוב של אישיות, בן זוג מעורב ומשפחה תומכת. כעת היא מציגה את המחקר שלה בפני נשים ומנגישה אותו לקהל. "מבחינתי זו שליחות לקדם שוויון של נשים" היא אומרת.

כיום היא כבר אמא לשניים, רועי-יהודה בן ה-6 ואיילה-רחל בת השנתיים וחצי ועובדת במכון הטכנולוגי בחולון. וכן, למרות כל מה שלמדה עד שנולדו ילדיה וכל הידע התיאורטי שצברה, ברגע שנולד בנה הבכור גם היא הבינה את האתגר הגדול שבשילוב בין הדברים. "מאז שנולדו הילדים העיסוק בתחום הזה הפך ממש לשגעון שלי, כי פתאום התחלתי לראות את הדברים קצת אחרת וגם אני חוויתי קושי ומשברים".

אילו משברים וקשיים?

"הדילמות והצורך לבחור כל הזמן בין הילדים לקריירה אי אינסופית, אבל כפי שלמדתי מהמרואיינות שלי כל אחד מהצדדים זוכה ומרוויח מקיומו של השני והרעיון הוא להפוך את כל התהליך לשלם בסך הכל וגדול מסך חלקיו. מדי פעם מועדים ומתלבטים וקשה אבל הרווח עולה  בהחלט על המחיר. בנוסף יש לי משפחה מאוד תומכת. חמותי וחמי, הורי ובן זוגי לוקחים חלק בגידול הילדים בצורה יוצאת דופן וחלק מהטיפים שאנחנו נותנים בסדנאות הן כיצד לתמוך ולעודד את התמיכה שלהם. מעבר לקושי האישי יש גם הרבה מאוד קשיים שמערימים מקומות העבודה והחברה שמסביב. אנחנו כל הזמן נתקלות בחסמים, בביטול בפערי שכר. התחלתי לפעול בעניין ביתר שאת בעיקר אחרי שהבת הקטנה שלי נולדה, כי הבנתי שאני חייבת לחולל שינוי. אם לא בשבילי, אז בשבילה".

 

את ד"ר מיכל סלע הכירה במקרה במסגרת ראיון עבודה אליו הוזמנה, לאחר לידת בנה הבכור. "נפגשתי עם מיכל, שראיינה אותי, ושנייה אחר כך כבר לא עניינה אותי המשרה, רק רציתי לעבוד עם מיכל. היה לי גם ברור שיום יבוא ונחבור אחת לשנייה, כדי להביא את השינוי ביחד" מספרת בשמת.

 

ד"ר סלע (54), יועצת ומנחה, היא כבר אמא לשתי בנות בוגרות, כך שהיום השילוב של קריירה ומשפחה הוא הרבה יותר פשוט עבורה. אך היא בחלט ערה לסביבה שלה וזוכרת היטב את השנים שבהן טיפחה את הקריירה וגידלה לבד את שתי בנותיה.

היא מלאה מגוון תפקידי ניהול בכירים והייתה מנכ"לית שדולת הנשים והממונה על החוק למניעת הטרדה מינית. היא עוסקת בפיתוח וייעוץ ארגוני, מומחית לפיתוח מנהיגות נשים וזכויות נשים ומובילה פרויקטים חברתיים. "מבחינתי מילת המפתח הייתה 'איזון', היה לי חשוב להצליח להיות אמא משמעותית לבנות שלי. אז נכון שלא תמיד הייתי נוכחת פיזית ולרוב לא הייתה ארוחה חמה, אבל הייתי מאוד קשובה. זה תמיד בא בתקופות, היו תקופות שהבנות היו זקוקות לי יותר אז הייתי שם ובתקופות האלה מטה את הכף לטובת הבית. במשך כל השנים הייתי מאוד ערה למטוטלת הזאת וידעתי היטב איפה אני שמה את הפוקוס ומתי. לי לא היו חוקים, פשוט שמרתי על איזון. אני חושבת שזה יצר יחסים מאוד קרובים עם הבנות שלי, אפילו נדירים בקרבתם" אומרת מיכל.

 

 

בתפיסה של שתיהן השילוב הזה בין ההורות לקריירה אפשרי ואף עובד נהדר, אך הקשיים באים דווקא מהחברה, הסביבה ומקומות העבודה. "זה מאבק קבוע בתוך הארגונים כמעט על כל דבר, על שכר שהוא שווה ערך, על תנאים זהים, על הכרה" מסבירה מיכל.

"לצערי ברגע שאישה עוברת בהצלחה את המכשולים האישיים היא נתקלת במכשולים מבחוץ" מוסיפה בשמת "היחס לנשים הוא אחר, גם היום בישראל של שנת 2017. אני נתקלת גם בנשים שמעסיקות נשים ומפלות אותן, ברוב המקרים זה אפילו לא נעשה במודע או בכוונה. יש היום פער של 35 אחוז בשכר, אנחנו עדיין שבויים בתוך קונספציות ומושגים שמגבילים אותנו" היא אומרת.

יש גם איזושהי תפיסה של מה זה להיות אמא טובה?

מיכל: "נכון. אחד הדברים שפועלים לרעת הנשים זה הדימוי הזה של אמא טובה. זה משהו שאנחנו מפנימות מגיל מאוד צעיר והחברה תורמת לזה. כדי שזה ישתנה צריך להשתנות גם משהו בהקשר של שותפות בין בני הזוג ובתפיסה של העצמי שלי. אנחנו מאוד מקשות עם עצמינו ולא כי אנחנו אשמות, זו הפנמה של החברה. ברגע שנצליח להבין את זה נצליח גם להשתחרר מרגשות האשמה ולדהור קדימה".

בשמת: "יום עבודה של גבר אינו שווה ערך מבחינה כספית ליום עבודה של אישה ולכן נוצר מצב שבו האישה מוותרת בעניין הזה, כי ההכנסה של הבעל משמעותית יותר לניהול משק הבית. לכן זה משהו שצריך להשתנות מהיסוד, אם ההפסד יהיה באותו סדר גודל, אז זה כבר לא יהיה טבעי כל כך שהאמא היא זאת שנשארת עם ילד חולה בבית".

אבל ברגע שמשתחררים ועושים את הבחירה אז הכל קל יותר, לא?

בשמת: "לא. כי יש דברים שלא תלויים בנשים עצמן והרבה פעמים הן גם לא מוצאות את הכוח או האומץ כדי להציף את הבעיות בתוך הארגון שהן עובדות בו. זה נובע מהרבה סיבות, אבל העיקרית שבהן היא החשש לאבד את מקום העבודה".

מיכל: "לצערי ראיתי איך ארגונים מתייחסים לנשים, הייתי ערה לפערי השכר ולאופן שבו משתיקים את יכולת הביטוי של הנשים בתוך הארגון על ידי ביטול, פועל כאן מנגנון שימור הכוח אצל הגברים בצורה מאוד חזקה. אלה הדברים שמעוררים בי את המוטיבציה לפעול, כי חייבים לעשות שינוי".

 

 

 

מתוך ההבנה שחייבים להוביל לשינוי ומתוך החיבור האישי והמיוחד שנוצר בין השתיים, נולד לפני כשנתיים הבייבי המשותף שלהן 'מגשימא'-אמהות וקריירה. "העסק הוקם עם אג'נדה ברורה לקדם את הנשים בישראל, עם דגש על איזור הדרום כי ראינו שהמצב לא טוב בכל הארץ, אבל הדרום צריך תמיכה גדולה יותר בנושא" מסבירה בשמת. הן עורכות סדנאות ויעוץ במגוון תחומים, החל מבחירה מקצועית נכונה, דרך ניהול דואלי (עבודה וקריירה) ועד להכנה לחיפוש עבודה בהיבט מגדרי. "מגדר עדיין מהווה משתנה בבחירה של תחום לימוד ועיסוק, נשים עדיין ילכו יותר לחינוך ולמקצועות עזר רפואיים ואנחנו שמות דגש גם על זה, כדי שנשים ילכו גם לתחומים טכנולוגיים או כאלה שנחשבים גבריים" אומרת בשמת.

"המטרה היא להשפיע גם על קובעי המדיניות ואת זה אנחנו עושות באמצעות עבודה עם ארגונים, והתרוצצויות בכנסת. כולנו חיים בתוך אותה חברה פטריארכלית ולכן השינויים הם איטיים, אבל אנחנו בכיוון" אומרת מיכל.

מתי תרגישו שהצלחתן?

מיכל: "החלום שלנו הוא לטפח דור של נשים צעירות, הפורצות את תקרת הזכוכית בכל תחומי התעסוקה, מתקדמות, מגשימות, ומשתכרות כראוי ומקדמות את טובתן של נשים בארגונים בהם הן עובדות. אנחנו נותנות את כל הכלים האלה בסדנאות שלנו ומלוות נשים לאורך כל הדרך".

בשמת: "אני מחזקת את הדברים של מיכל ומוסיפה שמבחינתי חשוב גם ליצור, כאן ביבנה, קבוצה של נשים אשר יהוו חלק בלתי נפרד מקידום מדיניות ותהליכי קבלת ההחלטות. אני מגדלת פה ילדים ורואה את עצמי חלק מהעיר הזאת ולכן חשוב לי ליצור כאן קהילת נשים חזקה ומשפיעה".

 

ההרצאות הקרובות של בשמת ומיכל:

 

הרצאת בוקר ב 27.6.17 בשעה 10:00 בנושא של שילוב עבודה משפחה בלנדוור, רוגובין, יבנה הירוקה

הרצאה נוספת בנושא תתקיים בקפה בליקרי בגדרה ב 4.7.17 בשעה 10:00


סדנאות לנשים צעירות (18-25) בנושא של בחירה של השכלה גבוהה והכנה לעולם העבודה מהיבט מגדרי ולנשים בגילאי 25-45 בנושא של ניהול דואלי- שילוב עבודה משפחה ופיתוח קריירה תתקיימנה בממתנ"ס ליפקין שחק החל מה-5.7.17 בשעה 20:30.

 מוזמנות לעקוב אחר הפרסומים בדף הפייסבוק: מגשימא- מגשימות אמהות וקריירה ובאתר: .magshima.com

 


 
$(function(){setImageBanner('2770c0f0-7e2c-49e8-bf4a-a97565423788','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('be581938-a339-412f-b4ed-388c19133a19','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה