דע את זכויותיך: צווי הרחבה



הבעיה המרכזית בחתימה על הסכם קיבוצי היא שלמעסיק המעוניין להיטיב את תנאי עובדיו תהיה בעיה להיות תחרותי בשוק עם מתחרים, כיוון שמשמעות שיפור תנאי העובדים באה לידי ביטוי גם בתמחור השירותים והמוצרים של אותו מעסיק. צווי הרחבה מיועדים לטיפול במתחם משפטי זה ביחסי עבודה

עו"ד מור-יוסף

                                                                                         

לדוגמא, אם רוצים להעלות את שכר עובדי הניקיון בחברה מסויימת בהסכם קיבוצי, לאותה חברת ניקיון תהיה בעיה להתמודד במכרזים בהם מחיר העבודה הוא פקטור מרכזי.

לכן, שר העבודה רשאי, ביוזמתו הוא או לפי בקשת בעל הסכם קיבוצי כללי (ארגון מעסיקים או ארגון עובדים בדרך כלל), להרחיב בצו את היקף תחולתה של כל הוראה שבהסכם קיבוצי כללי.

בכך יגרום השר לכך שהוראות ההסכם הקיבוצי יחולו על כל המעסיקים במשק או באותו ענף, על אף שאותם מעסיקים לא חתמו על הסכם קיבוצי (ואז ממילא כל העובדים שחל עליהם הצו יהיו זכאים לקבל את אותן זכויות מינימום).

זהו, למעשה, צו הרחבה והוא נועד להחיל הסכמים קיבוציים על ענפים מסויימים או על כל המשק במקום בו קיימות זכויות עובדים שהשר סבור כי לדעתו נכון לעשות כן בעניינן.

הוראות ההסכם הקיבוצי שהורחבו בצו חלות על כל העובדים ועל כל המעסיקים שעליהם חל הצו, ויראו אותן כחלק מחוזה עבודה שבין אותם עובדים לבין אותם מעסיקים.

עובדים רבים (וגם מעסיקים רבים) אינם מודעים לכך שחל עליהם צו הרחבה וכי הם זכאים לזכויות נוספות מעבר לאלו הקבועות בחוק, כגון קבלת פיצויי פיטורין גם במקרה של התפטרות, ו/או פיצויים מוגדלים, ביצוע הפקדות לקרן השתלמות, תשלום תוספת ותק, הגדלת מספר ימי החופשה הקבועים בחוק, תשלום מלא של דמי מחלה החל מיום המחלה הראשון, ועוד.

לכן, ככל שמדובר בעובד עם ותק העסקה גדול יותר כך יותר חשוב לעשות בדיקה משפטית בעניין תחולת צווי הרחבה והזכויות הנובעים מהם לגבי אותו עובד.

יודגש כי צו הרחבה אינו גורע מזכותו של עובד על פי הוראה בחוזה עבודה או בהסכם קיבוצי המעניקה תנאים טובים יותר.

דוגמאות בולטות לזכויות מכוח צווי הרחבה החלים על כל המשק (ואשר בדרך כלל אנשים נוטים לייחסן בטעות לחוק) הן החובה לשלם דמי הבראה ונסיעות בדרך לעבודה.

כמו כן, קיימים ענפים רבים בהן קיימות זכויות מיטיבות מעבר לקבוע בחוק מתוקף צווי הרחבה, כגון : ענף השמירה, ענף הניקיון, ענף הריהוט, ענף ההובלה, ענף רשתות המזון, ענף החקלאות, ענף הבניין, ענף כוח האדם, ענף היהלומים, ענף המוסכים, ענף התעשייה, ענף האלקטרוניקה, ענף המלאכה, ענף תחנות הדלק, ואחרים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה