מהפך / טור אורח - רותי קורבלניק



המילה מהפך כשנשמעת בקונוטציה של בחירות, תמיד, בעיני, מביאה ניחוח של משהו אחר, שונה, שמתנגש עם הישן, השמרני והלא ראוי.

קורבלניק

המילה באופן מאד חזק באה במקורה, בביטויו של חיים יבין, שהכריז במאי 1977: מהפך, תוך שהוא התכוון לשינוי הדרמטי שחל באותן בחירות, בהן מפלגת העבודה צללה ממרומי כס השלטון למדבר הפוליטי, אחרי 29 שנות שלטון, ואילו מפלגת הליכוד בראשו לשל מנחם בגין הגיע לשלטון מן המדבר הפוליטי. זה היה חזק ועוצמתי. המיה מהדהדת בראש כולנו.

גם אנחנו חווינו מהפך בשבוע שעבר, בתום ספירת הקלפיות. זה היה מהפך שלילי במובן המגדרי של המילה. העיר יבנה אמרה את דברה, ויש לכבד את רצון הבוחר, גם אם אינו עולה בקנה אחד עם דיעותיך ורצונותיך.

למה אני מכנה את האירוע, אם כן, מהפך לעובדה שהמהפכה הפמיניסטית פסחה על יבנה. בכל הרשימות מכל הקשת, במקומות ריאליים, הוצבו נשים, עתיד חדש (רועי גבאי), מקומי (מאיר שטרית), יבנה בתנופה (מאיר בן הרוש), יבנאים (אלי מזוז), מח"ל (מאיר דהן) ויבנה אחת (סימנה) וכו', אם כן איזו מהפכה התחוללה?

מתברר שנושא המגדרי אינו מעניין את הרחוב וקהל הבוחרים. מה שמעניין הוא האישיות המוצבת בראש הרשימה, והעובדה שאישה הוצבה במקום ריאלי כזה או אחר אם בכלל, אינה רלבנטית. כמה חבל. במיוחד לאור העובדה שכל הנשים, בכל הרשימות, הן טובות וראויות. לפעמים הן יותר ראויות ממספר אחד שהציב אותן שם.

72 נשים התמודדו השנה בבחירות לרשויות המקומיות, בהשוואה  לבחירות המוניציפליות ב-2013, שם היו רק 42 מועמדות, הרי זו עליה של 39%. זהו בהחלט הישג אדיר בכל פאראמטר. לדעתי, כשבוחרים נותנים את קולם לאישה מתמודדת, הם בהחלט מבינים שמשהו אחר הולך לקרות בישוב שלהם. אין ספק שאני משוחדת, אבל יחד עם זה חושבת שלטון הנשי יש משמעות שונה מזה של הגבר.

נשים, יש בהן יותר יכולת הכלה, יושר, הסתכלות רחבה מזוויות שונות ופחות אגו והנעה על גלגלי הכבוד.

כשבאנו, זהבה אלימלך יו"ר נעמ"ת מרחבית, רונית ארנפרוינד-חברת המועצה היוצאת, עו"ד סמדר כהן ואנוכי, לחבר מסמך עבודה לשאלה מדוע צריכה אישה לכהן במקום קדמי יותר, על מנת להיכנס למועצה, ראינו לפנינו, כמה נקודות מאד חשובות כמו קידום החינוך בבתיה"ס ובגנים לשוויון מגדרי, תמיכה יעוץ, ליווי והעצמת נשים מכל הסקטורים כולל נשים עצמאיות, נשות עסקים ועוד.

במדינה, התמונה הכוללת היא מאד מעניינת ומאתגרת. המהפכים הכי גדולים שמושכים את תשומת הלב הציבורית הם חיפה ובית שמש. בחיפה, ד"ר עינת קליש, זכתה ב-55% מקולות הבוחרים, הביסה ראש עיר מכהן והפכה להיות האישה הראשונה המכהנת כראשת עיר בחיפה (עירי לשעבר), אחת מן הערים הגדולות בארץ.

לצידה, במהפך כפול, תכהן ד"ר עליזה בלוך, מנהלת בי"ס ברנקו וייס לשעבר, שהביסה בעיר כה חרדית וגברית, את ראש המועצה היוצא, משה אבוטבול. כלומר גם אישה וגם מהציונות הדתית ולא מהמגזר החרדי בעיר בית שמש. אם זו איננה שמש העמים, אז מהי?

אני מקווה שבעתיד נראה יותר ויותר מנהלות מחלקות, סגניות ראש עיר, ונשים ראויות שמשתלבות היטב בהנהלת הרשויות בכלל, ויבנה בפרט.

אחתום את דברי בציטוט מדבריה של לינה שרון, מרשימתו של גבאי, שהוצבה במקום השני ונכנסה למועצה ותכהן כאישה יחידה במעמד זה:

"אני שמחה שנכנסתי, נבחרתי בזכות עצמי ולא בגלל שאני אישה. לא אעשה משהו שנמצא תחת מטריה נשית. אעשה הכל לטובת העיר, ללא ההקשר הנשי, אבל אפעל איפה שצריך ואיך שצריך".

בשולי הבחירות:

אמנם אנו נמצאים כבר שבוע וחצי אחרי הבחירות המוניציפליות, אבל בשוליהן ובנגיעה לנושא הנשי בבחירות אלה, הייתי רוצה לספר לקוראים דבר שנפוץ ברשתות כאילו התרחש, ולא היא!

בבקר, לאחר פתיחת הקלפיות, שימשתי כיו"ר מטה קדמי בבנות לאה, בנאות שז"ר. מייד הבחנתי שאחד מפעילי המחנה האחר נכנס ללא כרטיס משקיף ללא הרף למתחם הקלפי. בקשתי את הסדרניות, נערות נחמדות ועדינות, לאמר לו לצאת מהמקום כי אינו מורשה להיכנס.

הוא פתח במסכת צרחות ואף דחף אותי. מיד הזמנתי משטרה שלקחה פרטים. כמובן שלא היה לי רצון שיישב במעצר, ככלות הכל אנו שכנים, אבל בקשתי שיוזהר.

כשעתיים לאחר האירוע, נשלח מסרון כמעט לכל הניידים ביבנה, בו נכתב כך: "קורבלניק נעצרה, תלונה הוגשה לוועדת הבחירות".

מיותר לציין שלא מיני ולא מקצתי!

ישבתי בשקט מאחורי השולחן שהוקצה לי. שוחחתי בנועם עם אנשים, שכנים וחברים והעברתי את הזמן. בני, שישיב בקלפי באותה עת, יצא במרוצה החוצה כשהוא נזעק האם קרה לי משהו. מיד החל מבול של טלפונים מחברים שדאגו לי. לכולם הסברתי שכנאה יש קשר לאירוע בבקר עם הפעיל.

ברור לי מעל לכל ספק, שאילו הייתי גבר, הוא לא היה כלל מעיז לדחוף אותי או לצרוח באיבוד רוח, וכמובן לא היה מוציא מסרון כזה, שגרם לבני ולשאר בני משפחתי, בהלה מיותרת וכמובן לחברי הרבים, שדאגו.

אוסיף שחברה סיפרה לי שבאחת מקלפיות בנוה אילן, אף הרחיקו לכת והוסיפו לשמי עוד כמה קריאות נאצה.

ובכן, תודה לאלה שהתקשרו ודאגו לדרוש בשלומי ואף לבדוק אם יכולים הם להושיט עזרה כלשהי. חבל שניתן לעשות שיימינג לכל אחד מאיתנו, היום זו אני מחר כל אחד מכם הקוראים.

שבת שלום


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה