מה היה קורה אם....?



הטור של חגית כהן

.

בימים אלו ממש אני מתמודדת מול סיטואציה שמצריכה ממני תעצומות נפש ענקיים, סבלנות ענקית, נשימה עמוקה ואמונה חזקה בבורא עולם ובעצמי. אומנם אני בחרתי במצב הזה ביודעין שלא הולך להיות פשוט וקל, ולמרות זאת אני מוצאת את עצמי מול שאלות רבות. אילו הייתה באפשרותי לחזור אחורה בזמן, האם הייתי בוחרת לפעול אחרת או בדיוק אותו הדבר? ואם הייתי בוחרת שונה האם מצבי היה טוב יותר? או פחות טוב?.

ביננו, אין אדם אחד בעולם שלא יצא לו לחשוב "מה היה קורה אילו הייתי פועל אחרת, בטוח הייתי נימצא היום במציאות שונה". "אם הייתי בוחר בדרך שונה חיי היו שונים לחלוטין". אין סוף מחשבות והרהורים שבאים לבקר אותנו ב ניסיון להבין את הבחירות שביצענו ולגבי הבחירות שטרם החלטנו לבחור.

גם אצלי עולות וצפות תהיות ושאלות רבות בסגנון איפה הי יתי היום אם הייתי בוחרת ללמוד מקצוע אחר? מתחתנת עם גבר שונה? עוברת לגור בעיר אחרת? או עובדת בעבודה שונה מהנוכחית. במילים אחרות, אם הייתי בוחרת להיכנס בדלתות אחרות כיצד הייתה נראית מציאות חיי, הרי כל אחת מהן הייתה מובילה אותי לדרך חיים שונה. האם טעיתי או בחרתי נכון?.

דלתות מסתובבות הינו ביטוי מדהים, להבנה שה חיים מזמנים לנו המון הזדמנויות בצורת דלתות, ואנו היחידים שבוחרים באיזו דלת להיכנס. נהוג להשתמש בביטוי זה כשאנו נמצאים לפני צומת דרכים ועלינו לבחור ולהחליט האם להמשיך ישר או לפנות.

כל דלת היא פתח לעולם ומלואו, וכל אחת שונה מהשנייה לחלוטין. לרוב אנו לא נותנים את מלוא תשומת ליבנו לגביהן, ופשוט נכנסים אליהן מבלי לתת את הדעת מה יש מאחוריה ובכך משנים את מציאות חיינו .

לפני מספר שנים במקרה או שלא במקרה נחשפתי לסרט שניקרא מה הפלא "דלתות מסתובבות". בו מתקיימים שני תרחישים במקביל בחייה של בחורה צעירה. תרחיש ראשון קורה כשהיא מאחרת בבוקר לרכבת שאמורה לקחת אותה למקום עבודתה כמידי יום. ותרחיש שני קורה כשהיא לא מאחרת את הרכבת ונוסעת לעבודתה כרגיל. ברגע בו החליטה לא להמתין לרכבת הבאה ולחזור חזרה לביתה שינה את כל עולמה לתמיד, היות וגילתה פרטים שלא ידעה על בן זוגה בזמן שהייתה נמצאת בעבודתה כמידי כל יום. ובתרחיש השני "כשתפסה" את הרכבת הכירה גבר מדהים בזמן נסיעתה .

הנקודה המרכזית היא ששני מצבים אלו הם נקודות מפנה חדות בחייה של השחקנית. הרי אילולא הייתה ממתינה לרכבת הבאה הייתה ממשיכה לחיות בשקר גדול עם בן זוגה וכו'.

זוהי דוגמא קלאסית לביטוי "דלתות מסתובבות". בשבריר שניה חיינו עלולים להשתנות מתוך החלטה ולו הקטנה ביותר שהחלטנו לבצע. המסר החשוב הוא שאין אשמים במצב חיינו. אלא ההבנה כי אנו היחידים שבוחרים לעצמינו באיזה דלת להיכנס או לא להיכנס, ובכך יוצרים את מציאות חיינו במו ידינו. 

סרט זה השאיר בי חותם ענק לנוכח השינוי הקיצוני שהשחקנית עוברת בכל אחד מהמצבים, כשכל אחד מהם בנפרד משנה חיים. ניתן לראות בבירור כי גם שינויים בקנה מידה קטנים יכולים להשפיע על מציאות חיינו ללא היכר ובצורה שלא ניתן לחזות מראש, לעורר המון מחשבות בסגנון "מה היה קורה אם..."

חשוב לתת את הדעת כי כל שינוי, אפילו הקטן ביותר, יכול לשנות את חיינו מקצה לקצה. אירוע קטן גורר אחריו שרשרת של אירועים. ועד כמה תחושת השליטה שלנו בחיינו היא מופרכת, ובכל רגע חיינו יכולים להשתנות ומושפעים מגורמים שלעיתים אינם תלויים בנו.

התובנה הגדולה שלי היא שאנחנו לא בוחרים את גורלנו, אנחנו בוחרים את הדרך. ההפנמה שיש ברשותנו מתנה גדולה והיא יכולת הבחירה. בחירה של ה'מה' ובחירה של ה'איך'. המשמעות של זה היא הקשבה לעצמך, לסביבה, לעולם, ההבנה של מה זה נותן לך כבן אדם.

אנחנו מקבלים הזדמנויות כל יום כל היום, אך לרוב אנחנו חיים בעצימת עיניים.

בבקשה בואו לא נפספס את הרכבת ונגרום שדלתות יסתובבו לנו בעל כורחנו. אלא נבחר בעצמינו את המרחבים שבהם אנו רוצים לחיות.

זכרו, דלת היא הפתח שדרכו נכנסים למרחבים חדשים.

רוצים שינוי? פתחו לעצמכם דלת.

ודרך אגב בעניין שלי הייתי פועלת בדיוק אותו הדבר 😊

 

לכל שאלה/ייעוץ/הכוונה אשמח לענות

[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה