מה המידע המודיעיני הגורם לנו לישון בשקט?



פרשת השבוע עם הרב יוסף לרר

.

 אדם עומד ומדבר דברים משכנעים ומולו חברו החושב בצורה שונה ממנו.גם הוא מדבר דברי טעם. שניהם למדו רטוריקה-תורת הנאום ודי משכנעים...כיצד נשפוט מי צודק?

בפרשת "שלח" שאותה קראנו בשבוע הקודם ובפרשת "קורח" אותה נקרא השבוע, אנו נתקלים באנשים היודעים להתבטא ואף מצליחים לסחוף אחריהם קהלים חשובים .כיצד קורה שדבר מאוד הגיוני ומשכנע מתברר כלא אמיתי???

בשבוע שעבר קראנו על אנשים, נשיאי ישראל,  שנבחרו על ידי משה לתור את הארץ, לבדוק את טיבה,את יבול הקרקע והיבול האנושי . הם חוזרים עם מסקנה ברורה ומשכנעת,שהארץ מבוצרת ויש בה אנשים חזקים מאוד ואין סיכוי לכבוש אותה. במילים אלו, הם מצליחים לקרר את העם מלעלות אל הארץ הנכספת. גם משה הסכים עם המידע שהביאו, כפי  שהתורה מצטטת בשם משה בספר דברים: "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, אַתָּה עֹבֵר הַיּוֹם אֶת-הַיַּרְדֵּן, לָבֹא לָרֶשֶׁת גּוֹיִם, גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִמֶּךָּ, עָרִים גְּדֹלֹת וּבְצֻרֹת, בַּשָּׁמָיִם..מִייִתְיַצֵּב, לִפְנֵי בְּנֵי עֲנָק".

בפרשתנו, עומדקורח ומערער על המנהיג משה ו על חלוקת התיקים. קורח, במתק שפתיים מסביר את אי הצדק שעושה המנהיג, המחלק את התפקידים כראות עיניו, לוקח המנהיגות לעצמו,נותן לאחיו הכהונה ואת תפקיד הנשיא מעניק לקרוב משפחה רחוק, בזמן שהוא בן משפחה קרוב . כהיום, גם אז, היו קבוצות ממורמרות אשר חשבו שקופחו, כשבט ראובן שנושל מין הבכורה בעקבות חטאו בחטא העגל, לאחר חטא המרגלים והידיעה שנענשו שלא יכנסו לארץ המירמור החריף.

קורח מצליח לגייס לצידו 250 ראשי סנהדרין והולך לטפל ב"פערים החברתיים" מי לא מתחבר לזה? זה מושך קולות ומשכנע...

שההיגיון,מוצג ע"י אדם, שאינו מכיר את כל המציאות יכול להיות לא אמיתי. קורח שכח, או לא רצה לזכור שמשה לא מנהיג את העם בכוחות עצמו ועושה כרצונו וכהבנתו, אלא מנהיגם בהתאם להנחיות ה' גם  ההיגיון של המרגלים, שהתאים לרצון העצמי שלהם להבנתם המצומצמת, שגרם להם לחשוב מה שהם רוצים שיקרה  ולא מה רוצים מהם. בעקבות כך הם שכחו שיש מלך לעולם, המנהל אותו וכאשר הוא מבטיח לעם להיכנס לארץ, אין כח אחר בעולם שיכול למנוע מהם להיכנס.

כאשר משה מדבר על עוצמת העמים השוהים בארץ,  מול עיניו נמצא המידע שה' עומד מאחורינו כפי   שכָלב, אחד מהמרגלים שלא חשב כמותם התבטא כי  "אִם חָפֵץ בָּנוּ ה' וְהֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת" הוא לא התעלם מעוצמת עמיי ארץ כנען,  אלא רק הזכיר להם בשם מי נלחמים מי עומד מאחוריהם.

את התוצאה אנו רואים, אחרי ארבעים שנה, בעת שיהושע כובש את הארץ. עמיי הארץ ידעו מי עומד מאחורי עם ישראל ולכן ידעו שאין להם סיכוי לנצח.

כפי שדעתו של משה  כנגד דעת המרגלים התממשה בעת כיבוש הארץ כך מעשיו בנושא חלוקת התפקידים התבררו כנכונים כאשר קורח ועדתו נמחקו בעקבות הפילוג שניסו ליצור  בעם ללא הצדקה.

כיום, כבעבר, יש לזכור בשם מי אנחנו נלחמים, מי עומד מאחורינו ולכן ההתגרות האזורית בין האומות צריכה לגרום לנו לפתוח עיניים, כי תפקידנו לשמור על העם היושב בציון בדרך הטבע, אך כל מלחמות ישראל בשנים האחרונות הראו שהניצחונות היובניסים למי שלא סוגר את עיניו ומתעלם מהמציאות.

אכן, כדי לדעת  מי צודק, צריך לאסוף הרבה מידעורק מי שמאמין באמיתות התורה ומכיר את הכתוב בה יכול לעבוד עם הגיון בריא, להכיר את כל המידע הרלוונטי ובכך-יגיעו אל ההיגיון האמיתי.

ההיגיון הצר אומר, שאנו אומה קטנה בין אומות גדולות וצריך להיזהר שלא להרים את הראש ולהסכים לפשרות שלא נגמרות כדי שלא יפגעו בנו  אך המציאות מוכיחה שדווקא שככל שנוריד יותר הראש ידרכו עלינו יותר...

אם נפנים את המידע האמיתי, שיש את  ה' השומר עלינו "הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל" נתחבר  אליו,  על ידי שנמלא אחר רצונותיוואז  נזכה לשקט ושלווה שיזכיר לאומות העולם את שזכרו אבות אבותם בעת כיבוש הארץ, זכירה שגרמה לכיבוש הקל, כי הבינו בהגיון בריא שאת "שומר ישראל אי אפשר לנצח".

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה