"קארמה איז א ביץ"



הטור של חגית כהן

" לעיתים קרובות אני "תופסת" את בני החייל משקר לי, אני יודעת שהוא מעגל פינות, אך אני נעלבת מכך". בשורה זו פותחת המאומנת שלי את האימון השבועי ביננו. "קיימת עמו שיחה בנושא? הוא יודע שאת מודעת לשקרים שלו?" אני שואלת. "כן, דיברנו, הוא כל הזמן מתנצל וטוען שהוא לא משקר, אלא לא מספר את האמת, כי לא כל דבר אני צריכה לדעת" היא מוסיפה.

בנושאים מסוג כזה, הנקודה העיקרית שאני מתייחסת אליה זו הקארמה המתלווה לסיטואציה. "לכאפה" שמגיעה בשלב מאוחר יותר. מתי זה יקרה? אין לי מושג. אך בוודאות אומר כי "קארמה איז א ביץ" (קארמה היא כלבה). היא מחכה בסיבוב, לא ממהרת. יש לה את הזמן שלה. כשהיא מתעוררת כל פעולותינו השליליות כגון שקרים, מעילה באמון, יחס לא ראוי ועוד עולים וצפים, וחוזרים אלינו כמעין בומרנג. משקפים לנו במראה גדולה את מעשינו. ברור שהקארמה פועלת לטובתנו במעשים ובפעולות הטובים שאנו שולחים לעולם, אך בטור זה אני בוחרת להתייחס ספציפית לסיפור של המאומנת שלי.

במהלך האימון אנחנו מתרגלות כיצד יש לנהוג במקרים מסוג כזה בצורה בוגרת ולא קורבנית. עליה לחדד אצל בנה, את ההבנה, כי לה אין אחריות על שקריו, אלא האחריות חלה עליו בלבד עם כל ההשלכות הנלוות לכך. וכמובן, לנהל עימו דו שיח עמוק של אמא ובן בנושא עיקרון הקארמה. שכל פעולה גוררת אחריה תגובה במוקדם או במאוחר. זוהי נוסחה פשוטה, בבחינת מה שתיתן זה מה שתקבל. לאחר שהיא סוגרת עימו את כל ההבנות הללו, עליה להרפות, ולאפשר לבנה ללמוד על בשרו את שיעורי החיים, והיא תישאר צופה מהצד למקרה ויזדקק לתמיכתה.

לאחר כחודש, אני מקבלת ממנה הודעת וואצאפ. ההודעה מתחילה כך, "אני לא מסוגלת להמתין עד האימון ביננו", וממשיכה כך, "לבן שלי יש חברה כשנתיים עוד מימי בית הספר התיכון, הוא אוהב אותה מאוד וטוב להם ביחד. אמש, חברתו גילתה שקר מהעבר הרחוק שהוא אחראי עליו, ועקב כך בחרה לנתק עימו כל קשר והוא שבור נורא".

היא מבקשת שאנחה אותה כיצד עליה להגיב לבן שלה. תחילה, ביקשתי ממנה שתנחם אותו ותהייה שם בשבילו. תסביר לו בנחת כי אין משברים רק למידה. עליו ללמוד את המסר הגבוה מכל הסיפור הזה.

ברור כשמש כי בנה קיבל את אחד השיעורים החזקים בחייו. שיעור כואב, אך הכרחי להמשך חייו הבוגרים. הלקח שעליו להפנים הוא שהחיים שלו, כפי שהם נראים היום, הם הסיבה והתוצאה של פעולות האתמול. והשקר ששיקר בעבר לא נעלם, אלא יצא לאור גם לאחר שנים ומשפיע על מציאות חייו כיום.

בקיצור, קארמה היא מערכת של שכר ועונש. הכוונה והמעשים של בן אדם (סיבה) משפיעים על העתיד של אותו בן אדם (תוצאה). כאשר מעשים טובים ישפיעו על קארמה טובה ועל האושר העתידי של הבן אדם ולהפך. התגובה משתנה בהתאם לפעולה. אם הפעולה הינה חיובית התגובה תהייה חיובית ואם הפעולה שלילית התגובה תהייה בהתאם. יוצא מכך כי לכל אדם יש אחריות על חייו ועולמו. 

אין ספק שבנה של המאומנת שלי קיבל מתנה גדולה בחייו הצעירים בצורת שיעור יקר מפז. אומנם, כרגע הוא שבור מפרידת חברתו, אך עליו לשאת בתוצאות מעשיו ולקחת אחריות מלאה על שקריו.  נשאלת השאלה האם הוא מודע לכך?. אני רוצה להאמין שאירוע מסוג כזה יגרום לו לחשוב פעמיים לפני שישקר או "יעגל פינות". היקום מבקש ללמדו לא לחזור על טעות מסוג זה פעמיים, ולהימנע  מתגובת קארמה שלילית בחייו.

קארמה חיובית בתהליך מנטורינג

  1. חפשו את הטוב סביבכם הוא נימצא שם תמיד.
  2. תנהגו באדיבות ובנדיבות כלפיכם וכלפי סביבתכם.
  3. בחרו במחשבות חיוביות.
  4. תצרו מציאות, קראו ספר מעורר השראה.
  5. תרמו משהו שאתם לא זקוקים לו "הזבל שלך הינו הזהב של האחר".

בחיי עברתי המון ניסיונות ושיעורים קשים בסגנון קארמתי. מכל אותם ניסיונות למדתי כיצד עלי לברור את בחירותיי. איזו החלטות עלי לקחת בסיטואציות רבות על מנת לא לפגוע או לסכן משהו או מישהו, ואז אצפה לתגובה קארמתית בחזרה. לכן, אני עושה כפי יכולתי שתודעתי תהייה ערה רוב הזמן למעשים ולבחירות במציאות שלי.

כיום, פניי פונות לנתיב של דרך ארץ, הקשבה, הכלה, קבלת האחר, שמירה על פי ולשוני ובמה שלא שייך לי אני לא נוגעת.

אז היו ערים לבחירות שלכם היום. לפני כל בחירה עצרו ובדקו מה יהיו ההשלכות בעקבות מעשה זה עבורכם ועבור סביבתכם, ומה מידת ההשפעה של המעשה כלפי עתידכם.

לכל שאלה/ייעוץ/הכוונה אשמח לענות

[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה