נמנע מתשלום מזונות - הליך פשיטת הרגל בוטל



בזכות פעולתה הנחרצת של עו"ד רעות שדה, כלל חובות האב קמו לתחייה ובראשם חוב המזונות

אל משרדה של עוה"ד רעות שדה הגיעה אישה בשנות הארבעים לחייה והחלה לגולל את סיפורה בפניה:

הלקוחה נישאה לבן זוגה מימי נעוריה. בני הזוג הקימו יחד עסק משגשג לממכר משקאות  והביאו לעולם שלושה ילדים מקסימים בני 13, 6 ושנתיים. לימים מערכת היחסים בין הצדדים דעכה ולאחר כ-15 שנות נישואין בני הזוג התגרשו.

הסכם הגירושין שנחתם בין הצדדים ואף קיבל תוקף של פסק דין קבע כי, בית המגורים המשותף יחולק באופן שווה בין הצדדים, העסק יועבר לבעלותו הבלעדית של הבעל, הקטינים יישארו בחזקתה של האם, והבעל יישא בתשלומי מזונות חודשיים בסך 5,700 ₪ וכן במחצית הוצאות החינוך והוצאות רפואיות.

תחילה נשא האב בתשלומי המזונות הקבועים בהסכם הגירושין, אולם כעבור כחצי שנה חדל האב לשאת בחובותיו והפסיק לשלם מזונות ילדיו.

הלקוחה דרשה מהאב אינספור פעמים למלא אחר חובותיו, אך האב דחה אותה מפעם לפעם באצטלה שכרגע הוא "מעט לחוץ" ויעביר לה את כספי המזונות בימים הקרובים. להפתעתה של הלקוחה, האב לא קיים הבטחתו ולאחר מספר שבועות החליף האב את קו הטלפון שהיה ברשותו וניתק כל קשר עם הלקוחה ועם ילדיו.

עקב כך, התקשתה הלקוחה לקיים את בייתה וילדיה, שכן שכרה עומד על סך של כ-5,500 ₪ ואינו מספיק לכלכלת הבית והילדים, כשעלויות שכירות הבית בלבד הינם 3,800 ₪ לחודש. כתוצאה ממחדליו של האב, שקעה הלקוחה בחובות כבדים ונאלצה לעבור ביחד עם ילדיה להתגורר בבית הוריה.

בלית ברירה פתחה הלקוחה בהליכי הוצאה לפועל כנגד האב, לגביית חוב המזונות שעמד דאז על סך של 46,000 ₪, אולם, כעבור חודש קבלה הלקוחה מכתב המודיע לה כי, הבעל פתח בהליכי פשיטת רגל וניתן צו לכינוס נכסיו. כתוצאה ממתן צו הכינוס, הלקוחה לא תוכל לגבות את חובה במסגרת הליכי הוצאה לפועל וכלל חובות הבעל מעוכבים בשל הליכי פשיטת הרגל.

בשלב זה הבינה הלקוחה כי, אין ביכולתה לטפל בעניין לבדה ופנתה לקבלת ייעוץ במשרדה של עוה"ד רעות שדה. עוה"ד רעות שדה האזינה לסיפורה בקשב רב, עיינה בשלל המסמכים, נטלה ייצוג בתיק וניגשה מיד לעבודה.

עוה"ד רעות שדה פנתה למנהל המיוחד שמונה על נכסיו של האב ועדכנה אותו באשר לחובותיו של האב. עוה"ד רעות שדה הוסיפה וטענה כי, האב אינו אדם "קשה יום" כפי שמצהיר בחקירותיו במסגרת הליכי פשיטת הרגל, ובבעלותו עסק משגשג שהעביר על שם בעלה של אחותו במקביל לפתיחת הליכי פשיטת הרגל- דבר תמוהה ומעורר חשד כשלעצמו. עוד הוסיפה עוה"ד רעות שדה וטענה כי, בהימנעות האב מתשלום דמי המזונות לאחר שניתן צו הכינוס בעניינו, יוצר האב חובות חדשים, דבר הנוגד את פקודת פשיטת הרגל ומהווה עילה לביטול הליכי פשיטת הרגל. במקביל הגישה עוה"ד רעות שדה לבית המשפט בו מנוהל הליך פשיטת הרגל, בקשה לקצבת מזונות בהתאם לסעיף 128 לפקודת פשיטת הרגל, בכדי להבטיח את תשלומי המזונות, אשר מהווים חוב שבדין קדימה.

בית המשפט ביקש את תגובת המנהל המיוחד, אשר תמך בקצבת מזונות והמליץ להקציב מידי חודש סכום של 5,000 ₪  מתוך נכסי החייב או מתוך הכנסותיו כדמי מזונות. בית המשפט פעל בהתאם להמלצתו של המנהל המיוחד ופסק קצבת סך של 5,000 ₪ בחודש לטובת הלקוחה ולהבטחת מזונות ילדיה.

תחילה שילם האב את תשלום המזונות, אך לאחר חודשים ספורים חזר האב לסורו, פעל בניגוד להחלטת בית המשפט וחדל מתשלום המזונות.

משכך, עוה"ד רעות שדה הגישה בקשה לביטול הליכי פשיטת הרגל של האב בטענה כי האב אינו מקיים את החלטות בית המשפט, נמנע מתשלום דמי המזונות המהווה חוב בדין קדימה ומזלזל בהליך פשיטת הרגל. הדבר מהווה חוסר תום לב בניהול ההליך ועל כן יש לבטלו.

כעבור כחודש בית המשפט המחוזי נתן פסק דין וקבע כי האב פעל בחוסר תום לב בניהול ההליך ועל כן הליכי פשיטת הרגל מבוטלים. משכך כלל חובות האב ובראשם חוב המזונות "חוזרים לחיים" ויחלו הליכי גבייה בלשכת ההוצאה לפועל.  

עוה"ד רעות שדה: "אל לאדם לשכוח שילד זו אחריות שלא ניתן להתנער ממנה!! חוקי המדינה מגבים זאת ומגנים על צרכי הילדים ומאפשרים גביית מזונות אפילו בהליך פשיטת רגל, שבו מוקפאים כל חובות החייב. קיום הליך פשיטת רגל בחוסר תום לב ואי עמידה בהחלטות בית המשפט עשויה להוביל לביטול ההליך והחייאת כלל החובות. כסות המדינה והגנה על חייב מנושיו תינתן רק בכפוף לתום לבו של החייב". באם הנך מצוי בסיטואציה דומה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בכדי שזה יוכל ללוות אותך לאורך ההליך ולעמוד על מלוא זכויותיך".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה