היכל הזיכרון



קום והתהלך בארץ

"כִּי-מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ, זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד" (ירמיה,לא,יט)

ב-5 ביוני לפני 51 שנה פרצה מלחמת ששת הימים. בתום המלחמה אוחדה העיר ירושלים.

ביום שלישי האחרון ה-5 ביוני 2018 ביקרתי עם קבוצה מדהימה בירושלים במסגרת החגיגות לאיחוד העיר. ביקרנו גם בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל. בכתבה השבוע אמליץ בפניכם לבקר באחד המבנים המרגשים והמרשימים שנבנו כאן בעשור האחרון-היכל הזיכרון.

היכל הזיכרון

ההיכל הוקם במטרה לרכז את נושא הזיכרון לחללי מערכות ישראל , וכדי שיהווה מוקד לזיכרון ולהנצחה לכל הדורות.

האתר נחנך ביום הזיכרון 2017 ומאז הוא מהווה מוקד למבקרים מהארץ ומחוצה לה.

המסלול:

ההיכל נמצא בכניסה הדרומית של הר הרצל. לאחר החנייה  ברחבה  שלפני ההיכל נכנסים למבואה גדולה. כאן עוברים בידוק בטחוני וניתן להצטייד במערכות שמע. הכניסה ללא תשלום.

היכל הזיכרון

המסלול עובר למעשה לאורך קיר ארוך מאוד עליו חרוטים שמות הנופלים ותאריך הנפילה העברי והלועזי. השמות החרוטים מוטבעים על גבי לבנים וכל אבן נשענת על האבנים האחרות בשורה כך שבעצם הקיר בנוי מלבנות בצבע לבן. בכל יום נדלק נר זיכרון ליד שמות הנופלים שנפלו באותו יום.

כבר בכניסה ניתן לראות את מניפת האבן של הכניסה להיכל ומיד מצד שמאל נראה את המיצג הגדול כשעל הקיר מוקרנים קטעי סרטים דוקומנטריים ממלחמות שונות. הקרנה זו נועדה להנציח את חיילי צה"ל טרם נפילתם ואת האתרים בהם נפלו. בהמשך מצד שמאל נראה את היכל הנכים, שהוא פינה מיוחדת לחללי צה"ל שנפטרו לאחר פציעתם בקרבות במהלך השירות. נמשיך להיכנס ואז נפרש לפנינו הקיר במלוא עוצמתו  ועליו שמות הנופלים. משמאל נראה את עמודי ה"יזכור" . מדי יום מוקרנות על עמודים אלו  תמונות הנופלים באותו היום (תאריך עברי) .ובשעה 11 מדי יום נערך טקס ממלכתי לזכר הנופלים בנוכחות המשפחות, היחידות וחברים .

בכל יום חמישי מתקיים טקס גדול ובו מוזכרים שמות הנופלים בימים חמישי, שישי ושבת של אותו שבוע.

בתום הטקס נמשיך בסיור ונראה את לפיד הזיכרון במלוא תפארתו שנראה כמו פעמון אור. הלפיד שבנוי ממאות לבנים בצבע לבן מרחף לשמים  ועולה מעלה מעלה. המבנה משלב בין האור הנכנס מהשמים ונכנס דרך הפתחים אל החלל העצום ומוביל אל החיים והתקווה.

המבנה תוכנן ע"י מהנדסים משווייץ ומישראל ושולבו בו גם מתכנני פרוייקט טנק המרכבה שהיו אחראים לתכנון פעמון האור . לשילוב מתכנני טנק המרכבה  בפרוייקט יש משמעות של הנצחה : מי שתכנן את טנק המרכבה שנועד להגן על חיילי צה"ל , הוא גם דואג להנציח ולא נותן לשכוח.

לאורך המסלול ניתן לראות את המזוזה המיוחדת שנקבעה בפתח המבנה והובאה מהעיר העתיקה שם נקבעה לפני 51 שנה בזמן איחוד ירושלים. באבוקת הזיכרון הנמצאת בהיכל הזיכרון  בוערת אש תמיד.

כשיוצאים מההיכל ניתן לראות סמלים של כלל כוחות הביטחון .

פרטים חשובים:

לקבוצות המעוניינות בסיור מודרך במקום – טלפון  025646240

יש חנייה חינם ברחבת הכניסה למבנה

שעות ביקור : ימים א'-ה' 9:00-18:00     יום ו'  עד 12:00


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה