צבעים – המשמעות שלהם ושילובם בעיצוב, המשך:



בטור הקודם התחלתי לכתוב על צבעים ועל המשמעות שלהם מבחינת האווירה שהם משרים בחלל. במידה והחלטתם להכניס צבע מסוים הביתה, בואו נבין איך לעשות זאת נכון.

יבנה נט

טור מס' 12

צבעים המשמעות שלהם ושילובם בעיצוב, המשך:

שבת שלום,

בטור הקודם התחלתי לכתוב על צבעים ועל המשמעות שלהם מבחינת האווירה שהם משרים בחלל. במידה והחלטתם להכניס צבע מסוים הביתה, בואו נבין איך לעשות זאת נכון.

ראשית יש כמה מושגי יסוד שכדאי להכיר:

צבעים משלימים- הם צבעים מנוגדים, הנמצאים זה מול זה בגלגל הצבעים. למשל סגול וצהוב, אדום וירוק, כחול וכתום. זה הניגוד הכי גבוה וכשהם מוצגים יחד הם נותנים מראה נועז ודרמטי. אם נרצה להדגיש אלמנט מאד, נצבע אותו בצבע מנוגד משאר החפצים/קירות בחלל.

צבעים אנלוגיים- הם צבעים הסמוכים זה לזה בגלגל הצבעים. הם מקנים צבעוניות עליזה שעובדת טוב יחד, למשל כחול וירוק, אדום וכתום, כחול וסגול ושאר תת הגוונים שלהם.

צבעים קרים – הם צבעים שפונים לצד הרציונלי, משדרים אמינות, בריאות, ניקיון, שקיפות ופורמליות.

צבעים חמים – הם צבעים שפונים לצד הרגשי, מעבירים מסרים של חום אהבה חושניות אנרגיה, תיאבון ומנגד גם פחד וסכנה. לא בכדי, שלטים שמתריעים בפני סכנה צבועים באדום ושחור.

מונוכרומטי –הוא מושג של שימוש בצבע אחד על תת גווניו.

הומוגני – שימוש בצבעים שונים הנמצאים על אותה סקלת טון אשר משתלבים טוב אחד עם השני (כמו צבעי פסטל, למשל)

קונטרסטי – שימוש בלפחות גוון אחד בהיר או כהה מיתרת הגוונים בחלל. נועד גם כן לתת דגש מיוחד אך בצורה פחות דרמטית משימוש בצבעים משלימים.

אחרי שלמדנו כמה מושגים בואו נבין מה תפקידו של הצבע בחלל וכך נדע ליישם אותו נכון:

*אסתטי, לתת מראה מעוצב: כפי שלמדנו, לצבעים יש את האוירה שהם מקנים ובשימוש נכון נוכל לשדר את המסר שאנחנו רוצים להעביר על ידי בחירת הצבע המתאים. זה מאד רלוונטי לחללים מסחריים וציבוריים *להדגיש אלמנטים ארכיטקטוניים בחלל כמו פתחים, מדרגות, נישות: מדובר על תפקיד עיצובי אך גם פונקציונלי. למשל, יש אפשרות להוביל תנועה בחלל על ידי צבע. למשל, לצבוע קירות מסדרון או לצבוע דלת או גרם מדרגות שאנחנו רוצים להוביל אליהם *הענקת רקע לתמונות או רהיטים ופריטים מיוחדים שנמצאים בחלל. למשל, נוכל לבחור קיר מסוים בבית שהוא קיר כוח. הכוונה לקיר שלם ואחיד, ללא פתחים או הפרעות אחרות, שמשמש כרקע לרהיט מסוים, גב מיטה, לפינת אוכל, לתמונה מיוחדת. משהו שאנחנו רוצים להוביל אליו את המבט כשנכנסים לחלל. רצוי גם להאיר את הקיר הזה בתאורה מיוחדת *לשנות את תפיסת הפרופורציות בחלל: לדוגמה,  בחללים נמוכים, נצבע את התקרה בגוון בהיר יותר מהקירות כדי לתת תחושת גובה. בחללים גבוהים מידי, נצבע את התקרה בצבע כהה יותר. אם נצבע קיר פרונטלי – שממוקם מול הכניסה לחלל – בגוון בהיר יותר משאר הקירות, נקבל תחושה שהוא רחוק יותר ומכאן נקבל חלל גדול יותר בהרגשה. * שליטה בכמות האור בחלל: למשל אם נרצה לעמעם אור חזק מאד, נצבע את הקירות בצבע כהה שיבלע את האור. ולהיפך, אם נרצה להאיר חלל אפלולי נצבע אותו בגוונים בהירים. הכלל הזה רלוונטי לתאורה טבעית ומלאכותית כאחד.

מקווה שהעשרתי אתכם בידע בכל הנוגע לצבעים ושאתם הולכים להסתער על הבית עם המברשת ביד ;-)

רק לפני כן טיפ שימושי אחרון: מומלץ מאד לא להסתמך על איך שצבע נראה ממניפת הגוונים ויש לבצע דוגמה בשטח. אפשר לקנות כמות צבע קטנה, לעשות ניסיון צביעה ולהמתין 48 שעות לייבוש סופי. אפשרות אחרת היא להיעזר במרכזי הצבע של החברות המובילות, שם תוכלו להזמין כל דוגמת צבע שתבקשו במיוחד.

*התמונה המצורפת מפינטרסט.

 

שלכם, אורית.

*אורית צברי אלמליח, הנדסאית אדריכלות  משנת 1993 והום סטייליסטית משנת 2014, עבדה במשרדי אדריכלים מובילים בארץ ובעלת עסק פרטי לתכנון אדריכלי, עיצוב פנים והום-סטיילינג.

טלפון: 052-8448380  דוא"ל: [email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה