האחריות עלי



מתביישת להודות אך המילה אחריות נכנסה לחיי מאוחר מידי, באמצע שנות השלושים לחיי. עד אז לא השתמשתי בה ולא ידעתי על קיומה, גם כשיצא לי לשמוע אותה שגורה בפיהם של אנשים סביבי לא ממש הפנמתי כי משמעותה כל כך חזקה ואני מפספסת אותה

יבנהנט

תוך כדי המסע שלי לעבר הכרת החיים שלי בצורה עמוקה, התחדדה עבורי הידיעה כי חיי לא התנהלו מתוך אחריות אישית בכלל, אלא מתוך הבנה תמימה כי החיים מובילים אותי לדרך מסוימת, ואני "זורמת" איתם כי כך צריך, ומה שקורה לא קשור לאם אני בוחרת בזה או לא.  מציאות חיי התנהלה בצורה פלואידית, מתוך הבנה שככה מתנהל ה"עולם" ואני מקבלת את "גזר הדין" לטוב או לרע.

לא אשקר, כשהבנתי לעומק אחריות מהי הבנתי את החוסר הגדול שנכח עד כה בחיי ותחושת עצב חלחלה לתוכי. תפסתי את ראשי בשתי ידיי ולא האמנתי עד כמה לא הייתי מודעת לחיי, עד כמה ידע רב היה חסר בהם. ולא בגלל שלא למדתי בבית ספר ראוי, או לא גדלתי בסביבת אנשים חכמים ומודעים, אלא אני לא הקשבתי לעצמי פנימה תמיד הייתי מחוץ לעצמי. הייתי עסוקה בלרצות את סביבתי. לכן מידת האחריות לא הייתה קשורה למציאות שלי.

אחריות מתחילה באות א' ומסתיימת באות ת', הכוונה היא כשלוקחים אחריות היא צריכה להיות כוללת מהתחלה ועד הסוף.

לאחריות משמעות עמוקה, אדם אינו יכול להיות אחראי על אחרים לפני שהוא אחראי על עצמו.

לקיחת אחריות היא חלק בלתי נפרד בחיי כל אחד ואחד. כבר מגיל צעיר מלמדים ילדים לקחת אחריות על מעשים בבית, בבית הספר או בגן. אך לא תמיד מלמדים את המשמעות הרחבה יותר של לקיחת אחריות . לקחת אחריות זה אומר להיות אחראי על המעשים שלי, הרצונות והשאיפות , מתוך הבנה ש "אם אין אני לי מי לי"  ולנקוט ביוזמות על מנת להשיגם.

אחריות אישית שומרת עלינו ממוקדים ומדויקים לעבר מימוש רצונותינו הגדולים והקטנים וחשיבותה משתנה מאחד לאחד. היא מתורגמת למעשים לעבר מימוש מטרה ויעד, והרי שיש בכך דבר מאוד חיובי. והוא, שעל ידי זה שהאדם לוקח אחריות, הוא בעצם יכול לשנות את המציאות כרצונו, ולהתאים אותו לרצון האישי שלו.

מספר כלים שיסייעו בידינו להיות ולהבין אחריות מהי:

כלי ראשון – קבלה עצמית- קבלה עצמית מתייחסת לקבלת החולשות והמגבלות בעיניי עצמנו מבלי לפתח ביקורת וכעס עצמי. ברגע שנהייה מודעים לגבולות שלנו נוכל להפוך את הביקורת העצמית לביקורת בונה שגם אם לא נצליח להשיג את המטרות שלנו נעריך את עצמינו על כך שניסנו.

כלי שני – שינוי ופיתוח דפוסי חשיבה- לפעמים, אנחנו כובלים את עצמנו לדעות או הרגלים מסוימים שמפריעים לנו להתפתח ולהתעצם. ברגע שנצליח להשתחרר מקיבעון מחשבתי ונהייה פתוחים לקבלת דעות והרגלים חדשים נסייע לעצמינו לפתח מיומנויות של קבלת אחריות והחלטות אשר יובילו אותנו להצלחה.

כלי שלישי – נקיטת יוזמה- הגדרת יעדים והצבת מטרות הוא חלק בלתי ניפרד מלקיחת אחריות לבניית מסלול חיים הרצוי לנו. רשימת מטרות אליהן כל אחד שואף בכדי להגיע ליעד הרצוי. אדם אשר מעביר את האחריות למימוש יעדיו לאנשים אחרים  סביר להניח שלא יממש אותם כי  "אם אין אני לי מי לי".

לסיום, זכרו, כשאדם מבין שהוא אחראי לגורלו, הוא מתחיל למצוא בתוכו את הכוחות שיש לו בכדי להשיג את מציאות חייו כפי שתמיד חלם. אז אל דאגה הכל בסופו של דבר הוא לטובתנו העליונה.

 

לכל שאלה/ייעוץ/הכוונה אשמח לענות

[email protected]

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה