פרשת השבוע עם הרב לרר



מה הקשר בין יהודי לחול?

.

אנחנו נכנסים לחודש אלול, חודש של חשבון נפש, כיצד נקטין את הקיטוב המתרחב בעם?

הדרך לטפל בקיטוב נמצא במילה הראשונה של פרשת השבוע "ראה" תפתח את העיניים ותראה כיצד להתייחס אל היהודי החושב ומתנהג בצורה שונה ממך.

מקרה שארע לפני שנים ממחיש את הטעות שיש לנו כאשר אנו מנתחים אדם לפי התנהגותו החיצונית או לבושו.

זוג מבוגרים הלבושים במלבושים פשוטים צעדו לעבר לשכתו של נשיא אוניברסיטת הרווארד ופנו למזכירה בבקשה להיפגש עם הנשיא. המזכירה הביטה בהם והסיקה שהם אנשים פשוטים וענתה להם שהנשיא מאוד עסוק והוא יהיה עסוק במשך כל היום. "אנו נחכה שיתפנה" אמרה האישה. עברו השעות ותקוות המזכירה נכזבה, היא קיוותה שהזמן יעשה את שלו והזוג יתעייף וילך, אך הם ישבו בסבלנות והמתינו. המזכירה ניגשה אל הנשיא וביקשה ממנו שישוחח עימם מספר דקות על מנת לשחרר אותם. הוא יצא לקראת הזוג ושאל למבוקשם, האשה אמרה שנפטר להן בן ממחלת הטיפוס והם רוצים להקים גלעד לזכרו,  הנשיא איבד מעט סבלנותו ואמר שאם ימלא את האוניברסיטה בגל עדים הוא יהפוך המקום לבית קברות והאשה תיקנה ואמרה שהם התכוונו למבנה. הנשיא שאלם בזלזול האם יש לכם מושג כמה עולה בנין, עכשיו גמרנו את הפקולטה לפיזיקה  ב7.5 מיליון דולר, הוא קיווה שהם יבינו המסר וישחררו אותו לעבודתו ואז באה תגובת האשה היא פנתה לבעלה אמרה: "אם זה מה שעולה בנין אחד מדוע לא נקים לבד אוניברסיטה?" עיניו של הנשיא הושפלו ממבוכה והזוג אכן הקים בעמק הסיליקון בקליפורניה את האוניברסיטה על שם בנם, אוניברסיטת סטאנפורד שהרווארד לא מצא לנכון להתייחס.

אנו חייבים לשאוב מוסר השכל מהמקרה ולעולם לא לדון אדם לפי דיבורו או התנהגותו, חייבים לקחת מספר מרכיבים כדי לנתח האדם ואחד מהם לדעת באיזה בית גדל  כדברי הרבי מליובאוויטש שידע לראות בריא, אמר שכל יהודי יהיה מי שיהיה צריך להתייחס אליהם בכבוד הראוי להם כבנם של אברהם יצחק ויעקב ולכל בת ישראל צריך להתייחס כבתם של שרה רבקה רחל ולאה.

התורה מחנכת אותנו להביט פנימה ולא להתבלבל מהמראה או ההתנהגות החיצונית.

כאשר אדם מתנהג בדרך שאינה תואמת את הדרך שאנו מאמינים בה יש שתי דרכים כיצד להגיב, התגובה תלויה במטרה שנרצה  להשיג, לדוגמא: ילד מרעיש ומפריע למנוחת השכנים ואינו נשמע להפצרות להימנע מלהרעיש. ההורה והמחנך מגיבים בצורה שונה מהשכן. לשכן יש מטרה אחת ויחידה ליצור שקט וכל הדרכים כשרות להשיג המטרה, ההורה והמחנך לא רואים את הרעש כבעיה אלא את ההתנהגות הלא ראויה של התלמיד או הבן ולכן הם יחפשו כל דרך לשפר את התנהגותו שבסופו של דבר יהיה בה רווח נוסף, השקט והשלווה יחזור לאזור.

מחר בראש חודש עם ישראל אומר פרק קד מספר התהילים שבו כתוב "יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ" חטאים ולא חוטאים. אם הזולת מתנהג לא כיאה לדעתך, תחפש כל דרך לגרום לו לשנות דעתו ולא להשתיקו. אם נראה אנשים המחללים שבת לא ננסה למחוק אותם מעינינו, אלא נחפש הדרך להסביר להם את חשיבות שמירת השבת.

הבעל שם טוב  מסביר שעם ישראל נמשל לחול, כאשר מתבוננים בחול נראה שיש כאן רק חול וחול, אך כאשר חופרים פנימה מגלים האוצרות היקרים של הזהב והיהלומים.

"ראה" בואו  ונפתח את עיני השכל ונתבונן היכן באמת נמצאת האמת שאינה מושפעת משיקולים רגעיים שמשתנים לעיתים קרובות,  נראה שאין דרך אחרת להתמודד עם הקשיים לנצח ללא התבוננות במטרות הנצח.

כיצד השנה טובה ומתוקה לא תגמר בסוף השנה גם לא בסוף חיי החומר, אלא תשכון בתוכנו לנצח עם הנצח המקיים את תורת  הנצח.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה