קצר וקולע



הפסיכותרפיסטית חני כרמלי מספרת על שיטת הטיפול הקוגניטיבית-התנהגותית CBT, שנותנת מענה מהיר ואפקטיבי למגוון בעיות רגשיות

.

דיכאון, חרדה, טראומה, הערכה עצמית נמוכה, דימויי גוף בעייתיים, התמודדות עם כאב כרוני, פוביות, נדודי שינה, קשיים בגיל ההתבגרות, מיומנויות חברתיות והרשימה נמשכת.

רבים מאיתנו מתמודדים עם בעיות רגשיות, אולם עבור חלקנו זהו סבל מתמשך, הפוגע בשגרה ובאיכות החיים. לאחרונה החלו עוד ועוד מטפלים להשתמש בשיטת CBT, על מנת לספק מענה לבעיות האלה באפקטיביות רבה ובלוח זמנים קצר. "CBT הוא בראש ובראשונה טיפול פסיכולוגי. זוהי שיטת טיפול שנשענת על יסודות הפסיכולוגיה ונחשבת לטיפול פסיכותרפיסטי" מסבירה חני כרמלי, מטפלת פסיכותרפיסטית המומחית ב-CBT "מדובר באחת השיטות הנפוצות והאפקטיביות בתחום הפסיכותרפיה בכלל ובקרב טיפולים התנהגותיים וקוגניטיביים בפרט".

איך זה עובד?

"הרעיון המרכזי בבסיס הטיפול ב-CBT הוא 'כאן ועכשיו', כלומר, ניתן למצוא פתרון אמיתי לבעיות שמפריעות למטופל בהווה ובאופן מיידי. בשונה מהטיפול הדינמי על ספת הפסיכולוג, CBT מתמקד בזמן הזה ובמה שמפריע למטופל ביומיום, והיום במיוחד. מטרת הטיפול הינה לייצר שינוי בתפיסת המציאות לצד תרגול התנהגויות חדשות".

התאמה לכל גיל

הטיפול מאפשר למטופל להגיע לשינוי בדפוסי החשיבה וכפועל יוצא מכך לשנות את דרכי הפעולה עם ארגז כלים אפקטיבי. לטיפול יתרונות רבים ומובהקים שהופכים אותו למתאים לאוכלוסיות רבות, ילדים, מתגברים ומבוגרים.

"אם אנחנו כבר מדברים על ילדים", אומרת כרמלי, "טיפול CBT הוא מענה לבעיות רבות שילדים נאלצים להתמודד עמן. החל מהעדר מיומנויות חברתיות ופחדים למיניהם וכלה בסוגיות כמו קשב וריכוז, חרדת בחינות, דימויי גוף ואפילו התמודדות עם אירועים טראומתיים כמו גירושי הורים או פטירת בן משפחה קרוב".

כרמלי מדגישה שבכל הנוגע לילדים וטיפולי CBT, יש חשיבות למטפל שנבחר. "בתור מטפלת CBT שהיא גם אמא לארבעה ילדים בכל מניפת הגילאים, מ-6 ועד 18, ובתור יועצת חינוכית ומחנכת בתיכון, אני מוצאת שהכלים שאני רוכשת במסגרות האחרות בחיי מעצימות מאד את היכולת שלי כמטפלת CBT לסייע למטופלים צעירים. זה לא עניין של מה בכך שכן כשילד מגיע לטיפול, לרוב הוא לא בא מיוזמתו. הכימיה ביני לבין הילד או הילדה היא בעלת משקל עצום".

טיפול קצר מועד

יתרון בולט שלו, לעומת טיפול פסיכולוגי, הוא שזה טיפול ממוקד. "כידוע, טיפול פסיכולוגי יכול להימשך תקופה לא מבוטלת ואף להיפרש על מספר שנים", אומרת כרמלי, "לכן, כשטיפול CBT מקצועי מספק תוצאות תוך מספר חודשים, המונח 'קצר מועד' נאמר בלשון המעטה. המטופל יכול לשוב לחייו ולשגרת יומו במהירות. הוא מצויד בארגז כלים שמאפשר לו להתמודד גם עם הבעיה הספציפית שהביאה אותו לפנות לטיפול מלכתחילה, וגם להיעזר בטכניקות שרכש בכדי לפתור בעיות עתידיות שיתגלו בהמשך כדרך החיים".

מערכת היחסים בין המטופל והמטפל

מערכת היחסים בין המטופל והמטפל היא מאפיין חשוב נוסף של טכניקת ה-CBT. שלא כמו הגישה הרווחת בטיפול הדינמי שבה המטפל הוא פאסיבי ונוקט במדיניות של "הכלה", בטיפול CBT שני הצדדים מעורבים ולוקחים חלק בתהליך. "פסיכותרפיה היא טיפול רגשי-נפשי", אומרת כרמלי, "המטפל מבקש להביא את המטופל להוציא אל האור את התשובות שטמונות בו. זאת על ידי תהליך שמורכב משלבים, עם פרוטוקול ברור וללא שיפוטיות, ללא ביקורת ועם המון אמפטיה".

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא לא מקצוע פשוט ותהליך ההכשרה של המטפל הוא ארוך ונמתח לאורך שנים. "על מנת לעסוק בתחום יש צורך בשני תארים בפסיכולוגיה, הכשרה מקצועית ב-CBT ותקופת התמחות", אומרת כרמלי שהינה בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה, תואר שני בייעוץ חינוכי ותעודת מטפל פסיכותרפיה מטעם איט"ה (האגודה הישראלית לטיפול התנהגותי). "בהגיעכם לטיפול פסיכותרפיסטי, וודאו היטב מהן ההסמכות של המטפל ומהי הכשרתו. האם הוא עבר את מלוא השלבים הדרושים והאם הוא רשאי לספק את הטיפול אותו הוא מציע".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה