דבר הרב - כל אחד חשוב



הרב דב (בערל) פרידמן - חב"ד – יבנה הירוקה בטור לכבוד הבחירות: "כולם ללא יוצא מן הכלל הינם חלק מעם ישראל וכאשר יחסר ולו יהודי אחד הרי זה פוגע בשלמות העם."

ב"ה

 

כל אחד חשוב

בימי השלטון הצארי ברוסיה, חי יהודי שהיה מסור ללימוד התורה ולקיום המצוות ומנותק לגמרי מענייני העולם. באחת ממערכות הבחירות הורה לו רבו להצביע עבור מפלגה מסוימת. והוא, למרות היותו בור וחסר הבנה מינימלית בענייני פוליטיקה, חזקה עליו מצוות רבו, לבש מעיל וחגר אבנט (בגדים שלובשים בזמנים מיוחדים כגון תפילה ודברים שבקדושה) והלך להצביע...

***

מה אתה מצביע? למי צריך להצביע? למה לי להצביע בכלל כשכולם שם בשלטון דואגים לעצמם? שאלות אלו ועוד כהנה רבות נשמעו בימים האחרונים אין ספור פעמים בכל רחבי הארץ.

ברצוני להתייחס לנושא מנקודת מבט קצת שונה...

אחד המשלים, המובאים בחסידות, על חשיבותו של כל יהודי, הוא מגוף האדם: כל אברי הגוף, החיוניים שבהם ואף אלו שפחות, הינם חלק בלתי נפרד מהגוף ויחדיו יוצרים את הגוף המושלם, ואילו יחסר רק אבר אחד ואפי' כזה שחיוניותו פחותה ביותר, יחדל הגוף מלהיות שלם.

אין פירוש הדברים שלא ניתן לייחס חשיבות לאבר אחד על משנהו, הראש הוא בהחלט המוביל והמנהל, דווקא הוא זה שנותן את הפקודות. גם הלב הינו אבר מוכרח שבלעדיו לא ניתן לחיות, לעומת זאת באם ח"ו תחסר לאדם אחת מאצבעותיו, יכול הוא לחיות עד מאה ועשרים. כל זאת, כאשר בוחנים את האיברים לפי תפקידם. אך לצורך היות הגוף מושלם, מוכרחים להיות כל האיברים.

כך גם בעם ישראל, כל יהודי הינו עולם מלא בעל דפוס חשיבה והתנהגות משלו ולפעמים גם נוגד באופן חריף את רעהו. אולם, כולם ללא יוצא מן הכלל הינם חלק מעם ישראל וכאשר יחסר ולו יהודי אחד הרי זה פוגע בשלמות העם.

רעיון זה בא לידי ביטוי ביום הבחירות. בבחירות דמוקרטיות לכל אחד הזכות להצביע ולהשפיע. קולו של נשיא המדינה שווה בדיוק לקולו של אחרון האזרחים. לשניהם ישנה האפשרות להשפיע לכאן או לכאן ולכן חשיבות הצבעתם זהה. דבר זה מצביע על כך שעל אף ההבדלים בין המעמדות והתפקידים השונים, כולם הם בני אדם!

 

 

הרב דב (בערל) פרידמן

חב"ד – יבנה הירוקה

[email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה