פרשת השבוע - פרשת "דברים"



פרשת "דברים" - מאת הרב יוסף יצחק - לרר - חב"ד יבנה

הדרך לזוגיות נצחית

האם יש הבדל בין המשפט "הם אוהבים, הוא קנה לה במתנה רכב"  ל"הוא קנה לה במתנה רכב ,הם אוהבים" ייתכן  שהמורים העוסקים בלשון לא יראו הבדל, אך יועצי הזוגיות יראו הבדל עצום.

במקרה הראשון הרכב הוא הסיבה, הרכב מחבר בן בני הזוג, אהבה מלאכותית ולא חיבה אמתית. במקרה השני הרכב מגיע כתוצאה. בעקבות החיבה הכנה והאמתית הקיימת בין בני הזוג ,הבעל הרגיש צורך לתת לאשתו מתנה מיוחדת.

מערכת היחסים של יהודי עם בוראו ,דומה בהרבה מקרים לקשר הזוגי, כפי שנכתב ב"שיר השירים" ע"י שלמה המלך.

מאז חורבן בית המקדש ,המציאות זועקת לשמים, כיצד יכולה להיות אהבה ללא קירבה? מאז חורבן בית המקדש  השני ה' היגלה את עמו, ומסתתר מעמנו. יום תשעה באב שבו חרבו שני בתי המקדש סומן כבר בפרשה שלנו, פרשת דברים,  כיום שבו נגזר על העם שלא להיכנס לארץ, בעקבות חטא המרגלים.

עם ישראל התנהג בצורה לא ראויה , כאשר בבית המקדש הראשון למרות קירבת  ה' לעם מרדו בו, נכשלו  בעברות חמורות של גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה.  בבית שני  שררה שנאת חינם  בעם. אין ספק שעל מעשים הללו מגיע עונש  אך האם החורבן והגלות הוא העונש,

  כל עונש, ולו החמור ביותר, ככל שחולפות השנים מקילים עם הנענש , כאן קיים תהליך הפוך, ככל שאנו מתרחקים מתחילת  החורבן והגלות, אנו רואים כיצד העולם והעם מתרחק מהבורא, בעבר היו מנהיגים גדולים שהיה להם הכח ועוצמה לקשר את העם עם הבורא ,כתנאים האמוראים,  בדורות האחרונים אנו מאבדים מנהיגים גדולים שלא נראים היום כמותם. החושך הרוחני הולך וגובר וגם המצב הגשמי אינו מזהיר.

 אם אנו מגדירים את חורבן הבית  כעונש, אנו נכנסים לבעיה הלכתית קשה,  יש איסור מהתורה להרוס את בית המקדש וגם את בתי מקדש המעט ,בתי הכנסת, בדרך השחתה, לא ייתכן  שחורבן הבית היה העונש על ההתנהגות הלא הולמת של העם.

הזוהר פותח לנו צוהר חדש להבין את  הצער והסבל של הגלות ואת הסיבת  החורבן הפיזי של בתי המקדש. בתי המקדש שחרבו נבנו ע"י בני אדם  שיכולתם מוגבלת , גם מידותיו היו מוגבלות, כל דבר מוגבל הוא זמני, בית המקדש השלישי יבנה ע"י ה' הלא מוגבל ולא ייחרב. בתי המקדש הקודמים שיקפו קשר מוגבל בין העם לבורא, חיבור שנוצר ע"י שיתוף פעולה, מילוי דרישות הבורא.כאשר לא מולאו הדרישות הקשר התערער ועמו בתי המקדש ,

הגלות הארוכה בונה קשר חדש וחזק שנובע מחיבה פנימית ששום דבר בעולם לא יוכל לערער אותה, הקשר נוצר ע"י נאמנות מוחלטת לבורא ללא סיבות צדדיות, כאשר העולם חשוך הצרות תכופות והאור האלוקי מתכסה ונעלם בחושך העולם, ובכל זאת היהודי שומר על נאמנות לבורא ואיננו  נשבר, הוא מכשיר את הקרקע לבנית בית המקדש השלישי והגאולה הקרובה.

דווקא היום שיותר ויותר לומדים לעבוד בצורה מקצועית בכל תחום, לומדים לראות תהליך חיובי, שיביא לתוצאה חיובית גם באם התהליך הוא ארוך ומייגע, עלינו להיות סבלנים   ולהכניס את הסבל  לתוך התהליך הארוך ולהאמין שהוא לטובתנו.

אדם המעוניין לשפץ את דירתו נאלץ לפעמים להעתיק את משכנו לדירה אחרת, דירה  עם אמצעיי מחיה מינימליים לא מזגן  וללא מזרנים מרופדים, לפעמים זמן השהייה מחוץ לבית מתארך כי הוא זקוק לזמן ארוך להפוך את ביתו  לבית נאה ומפואר, אך הוא לא מתלונן כי רואה  את התוצאה העתידית בהווה. ילדיו הקטנים לא מפסיקים להתלונן אך כאשר יכנסו לדירה המשופצת יאמרו פה- אחד היה כדאי לסבול!

משה מבקש מה' למחול לעם על חטא העגל ,אכן ה' נענה ומשה מבקש " הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ "-מפני מה צדיק ורע לו ,תשובת ה' " וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ " מסביר החתם סופר וראית  את אחורי במבט לאחור תוכל להבין את מעשי ,אך ופני את ההווה והעתיד לא תמיד תוכל להבין.

 

בואו ונבין כעת,  שבעתיד נבין כמה הסבל והצרות הביאו אותנו אל הקשר הנצחי עם הבורא קשר  שלא ינתק.

זוגיות נצחית.

 

 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה