כיצד להגיב לפתיחת חנות בשבת?




מה מפריע לי שיהודי פותח חנות בשבת? מהי הדרך הנכונה לגרום לסגירתה?

במאמר זה לא נדון בדרך החוקית לפתיחה או הסגירה השייכת לרשויות המופקדות על החוק. אלא

יש ציבור הנלחם נגד פתיחת חנויות בשבת כי זה מפריע לו, בכך נפגעת אווירת השבת בשכונתו, הוא

השבוע הפרשה מספרת לנו על יציאתו של יעקב בשליחות אביו, יצחק, לחרן.

יעקב נמצא בישיבה, לומד תורה מסביבו אין חילול שבת. הוא מתעלה בקדושה וטהרה ולפתע אביו שולפו ושולחו אל ארץ 

שהתנהגות תושביה אינה תאומת את דרכו של יעקב. יעקב אינו מתלונן וגם אינו מפגין, אלא מפשיל

שרוולים ובדרכו המיוחדת גורם לכך שגם במקום הירוד והנמוך, חרן, בבית לבן הארמי, הרמאי, הוא

מצליח להקים משפחה לתפארת וזוכה להגשים משאלה של כל הורה, שכל ילדיו ילכו בדרכו. 
 
משאלה שאבותיו שחיו בארץ ישראל לא הצליחו להגשים, כי אברהם, יצא ממנו ישמעאל ,יצחק יצא ממנו 

הנקודה הראשונה החשובה שכל יהודי צריך לאמץ מדרכו של יעקב שמול עיניו יראה תמיד את

האדם בטבעו מחובר לרצונות גופו, להעצים את עצמו, גם שמסייע לזולת הוא חושב כיצד מעשיו

יגרמו לזולת לשרתו, הוא לפעמים מתנהג בצורה מתורבתת נימוסית וידידותית לסביבה כדי ליצור

את תדמיתו האישית ולכן בצורה טבעית הוא חש סבל וחוסר סובלנות לפתיחת החנות בשבת כי זה

אך דרכו של יעקב שונה, בבית לבן הוא מגלה סובלנות ואף סבלנות. עובד יום ולילה להשיג מטרתו

כפי שהעיד על עצמו, ולא מרגיש סבל, כי סבל למרות שמגיע מתוצאה פיזית של עייפות או כאב, אצל

יעקב כוחות נפשו גברו על סיבלו הפיזי. המטרה שעמדה מול עיניו לא גרמה לו להרגיש סבל

בתקופת היותו אצל לבן ואכן הסבלנות והסובלנות הצדיקו עצמם, הוא יוצא ברכוש גדול, גם ביבול

אם יעקב אבינו מגיע לארץ לא זרועה ומצליח ללקט את הטוב מתוך הרע-בנות לבן- .אנחנו ששוכנים

עם יהודים שכולם בניו של ה', שעליהם אומר הנביא במלאכי בהפטרת השבוע שעבר " אָהַבְתִּי אֶתְכֶם

אָמַר ה'" אהבת אמת שאינה תלויה במעשינו אלא במציאותינו, הבנים של ה', ודאי שנצליח להעצים

אם נשאל יהודי מהי המצווה או האמירה העוצמתית ביותר ביהדות, רבים יציגו את "שמע ישראל"

שיהודים מכל הדורות אמרו אותה בעת שמסרו נפשם, חלקם יציגו את שמירת השבת שעליה נאמר

"ששקולה כנגד כל המצוות" אך כאשר הלל הזקן נתבקש על ידי גוי ללמוד את התורה על רגל אחת,

ענה לו הלל "מה ששנוא עליך על תעשה לחברך" זה הקוד האתי שאפשר לאמצו הלכה למעשה. רק

לאחר לימוד התורה שמזככת את האדם וגורמת לו להקטין את האגו ולראות את צרכי הזולת אפשר

שמסתכלים על הזולת גם אם אינו מתנהג כפי שאנו מאמינים שיהודי צריך להתנהג, חייבים לנסות

לבדוק אולי יש לנו טעות אופטית, אולי אנחנו לא רואים את כל התמונה, גם באם המסקנה שהעובדות

נכונות ללא פקפוק עדיין נשארו הסיבות המקלות שהמעשים הם פרי החינוך. של הדרך שחינכו אותו.

אנו צריכים להסתכל על הזולת עם אותן עיניים שאנו מסתכלים על עצמינו ,כאשר אנו מעצימים את

צריך לכאוב לנו על הנזק שאדם גורם לעצמו ולחפש את הדרך שיפנים שהנזק של חילול שבת גדול

יותר מהרווח הגשמי, שהיום בא ומחר הולך. אין ספק שהוא כבן אהוב של ה' יגיע בעתיד למסקנה,

על דרך שבה האזרח היהודי, שומר תורה צריך להגיב.

מרגיש סבל בעת שעובר בדרך לבית הכנסת ורואה את חילול השבת ההמוני.

עשיו.

תרומתו לעולם ולא כיצד העולם תורם לרצונותיו.

מפריע לו.

משפחתי מפואר וגם עם רכוש רב.

את הטוב שבעולם.

להגיע אליו.

החיוב ומקבצים את השלילה.

אם רק נדע להציג לו את האמת שאנו מאמינים בצורה נכונה, נאמין בו שאין בו רצון לעשות דברים

עם סבלנות וסובלנות נגיע אל שבת המנוחה, ונגיע ליום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים בגאולה

שלילים.

הקרובה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה