הטיפול במחלת הקנאה



אור, חום אושר הם מתכון טוב "לעשיית חיים" אך כיצד מגיעים אליהם? התורה, תורת חיים, לצד היותה המקור להוראה, כיצד יש לבצע תרי"ג המצוות, היא נותנת לנו גם את הכלים לבצע ,לא רק כעבד החושש מהעונש ומבצע רצון אדונו ,אלא גם כבנים השמחים לעשות את רצון האב. תורת החסידות מביאה לנו את אור התורה הגורם לנו ההרגשה החמה הזאת.

השבוע אנו נעסוק בדרכים להתמודד עם הקנאה. הפוגעת באור בחום ובאושר בעקבות הקריאה בפרשה על ירידת יוסף למצריים שנבעה מקנאת אחיו שנגרמה משני אירועים שהיו בפרשה הקודמת, העדפתו של יוסף, על ידי אביו יעקב על פני אחיו וסיפור חלומו, שבו אחיו משתחווים לו, קנאה שגרמה להורדת יוסף למצריים וגררה את כל בני ישראל למצריים.

קנאה, היא מחלה קשה הפוגעת בתפקוד החולה, רבינו בחיי מתאר את תהליך המחלה: שאדם אכול קנאה, לא ימצא מרגוע לנפשו, כי אם מקנא באדם המרוויח פי שניים ממנו גם אם ישיג המטרה לא יירגע אלא יקנא באחר המרוויח כפול, כלשון הפסוק " אֹהֵב כֶּסֶף לֹא יִשְׂבַּע כֶּסֶף" וכלשון הגמרא "מי שיש לו מנה רוצה מאתיים", באם לא ישיג את תאוותיו ירגיש מרירות כל חייו.

ישנו פתגם יהודי עתיק האומר "ידיעת המחלה היא חצי תרופה", עד עכשיו למדנו על תוצאות המחלה והנזק הנגרם ע"י המחלה, אך מהו השורש של הקנאה?

הקנאה נובעת מאגו האדם, בדרך כלל אדם שם עצמו במרכז העולם, בכל דבר שרואה מול עיניו הוא בודק היכן הוא בתמונה, כאשר פוגשים אדם שמח מיד בודקים מדוע אנו לא שמחים כמותו, מה חסר לי? כאשר אנו מקנאים במישהו אנו מדמיינים שהשני אשם בקנאה שלנו. קנאה מתקיימת בעקבות הרצון להיות במצבו של אחר. נוכל להירפא רק כשנגיע לשורשי הבעיה, נגלה שהבעיה אינה נמצאת במציאותו של הזולת אלא בהרגשה שלנו.

אם נשכיל להבין שהקנאה מגיעה מהאגו שלנו, נוכל להגיע אל הפתרון על ידי מיגורו.

תורת החסידות נותנת את הפתרון "ביטול היש" מצב נפשי הנמצא בצדו השני של האגו והפותר בעיות רבות בחיי האדם. מבחינה מעשית האדם עובד על עצמו שהוא אינו מרכז העולם, אלא הבורא מרכז העולם והוא בורג קטן וחשוב בעשייה העולמית.

דוגמא טובה לקוחה מהצבא, חייל שחברו הועלה בדרגה וקודם בתפקיד, אם יודע להסתכל נכון על מטרות הצבא .לנצח במלחמה, הוא ממשיך לעבוד בדבקות בתפקיד שהעניקו לו ורואה בחיוב את קידום חברו, אך אם גם בהיותו בצבא רואה עצמו במרכז הוא נפגע מדוע הקידום ניתן לחברו ולא לו.

כל יהודי צריך לדעת שהוא "עובד זר" נשמתו העומדת תחת כסא הכבוד יורדת לעולם זר-העולם הזה, ולגוף זר- הגוף הגשמי במטרה לבצע משימות שהטיל ה' על נשמתו, ככל שאדם יחשוב פחות על עצמו ויותר על תפקידו יצליח להגיע למצב נפשי שכל האני שלו אינו קיים לקידום רצונותיו האישיים, אלא כחלק ממשימה עולמית שהוא  בורג חשוב בה.

דברי הגמרא (יומא לח.ב) "אין אדם נוגע במוכן לחברו" הקנאה נובעת משתי דעות מוטעות:

א. חסר לי מה שנצרך לי. ב. למישהו אחר יש משהו ששייך לי. דבריי הגמרא מלמדים שלכל אחד יש את מה ששייך לו.

לכל אדם יש החלק שהוא צריך לתקן בעולם, ולפי הדרישה מלמעלה הוא מקבל הכלים לביצוע.

העולם דומה לתזמורת גדולה שכל אחד מהנגנים הוא חיוני להצלחת התזמורת כשם שהמנצח בוחר מי יהיו הנגנים ובאיזה כלי ינגנו, כך הבורא בוחר את התפקיד של כל אחד בעולם.

אחרי הכל, יש גם קנאה חיובית: כשרואים אדם שעושה מעשים טובים ,מתעוררת בנו קנאה  ומקבלים ההשראה לנהוג כמותו.

כבעולם, כך בבית, יכול להיות בית שנבנה מחומרים מיוחדים ועוצב ע"י גדולי המעצבים.  אם אין פירגון בין בני הבית, הבית יהיה חשוך וקר והאושר חשוך בתוכו, אך אם כל אחד מבני הבית יתרום את תרומתו, האור החום והאושר ימלאו אותו.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה