כיצד מגדלים ילד שמאמין בעצמו?



אם תשאלו הורים 'מה היא התכונה/ות שתהיה בילדכם בעוד עשר שנים (גיל הבגרות) ותגרום לכם להרגיש שהצלחתם בתפקיד ההורות?' תקבלו תמיד (עוד לא קרה לי שלא), בין כל קשת התכונות "ביטחון עצמי/ ערך עצמי". אז כדי לענות על השאלה איך מגדלים ילד שמאמין בעצמו, ילד בעל ערך עצמי גובה, ילד שעומד על דעתו, כדאי להתחיל בהגדרה 'מה זה ערך עצמי?'.

ערך עצמי זה איך אנחנו תופסים את עצמנו לאומת האידיאל כלומר איך אנחנו רואים את עצמנו לפי תכונות מסוימות כמו קטן, שמן, רזה, חרוץ וכו' לאומת ה"אני האידיאלי" שזה אוסף תכונות של מי שהינו רוצים להיות. ככול שהפער בין מי שאנחנו בעיני עצמנו לבין מי שאנחנו רוצים להיות גדול, כך הערך העצמי שלנו יורד ולהיפך. התפיסה שלנו לגבי מי אנחנו ולגבי מי האידיאל היא סובייקטיבית לגמרי כלומר יכול להיות אדם בעל כישורים יוצאי דופן ועדיין יחוש עצמו ככישלון.

אז איך זה קורה? לדימוי העצמי שלנו יש שלושה מקורות. המקור הראשון הוא שיקוף. שזה בעצם איך הילד שלנו רואה את עצמו דרך העיניים שלנו. מה שאומר שככול שנייצר סביבה שמאירה את תכונותיו החיוביות וככול שהוא יחווה חיזוקים חיובים מאתנו כך הוא יבנה לעצמו תדמית חיובית יותר של מי שהוא. אז מה אנחנו יכולים לעשות? קחו בדמיונכם פנס ותתחילו למצוא את הטוב בילדכם. כשתמצאו ספרו לו על כך. נשמע פשוט? אז זהו שלא. הילדים שלנו מאוד חכמים. הם לא 'יקנו' מכם מחמאות כמו: ממי, כפרה, איזה יופי, מקסים. תשכחו מזה! הם צריכים הוכחות, הם צריכים לשמוע מה בדיוק אהבתם, איך זה ריגש אתכם ובמה זה תרם לכם.

המקור השני הוא השוואה חברתית. השוואה חברתית כשמה כן היא, ההשוואה שהילד שלנו עושה מול חבריו ושחבריו עושים מולו. מגיע הרגע שילדכם יוצא אל הגן, פוגש בחברים ורואה את עצמו בניגוד או בהתאמה אליהם. אז מה אתם יכולים לעשות? חשוב שתהיו רלוונטיים. שתחמיאו להם רק על דברים שקיימים בהם ולא מפרי דמיונכם, אחרת אתם עשויים להגיע למצב שלא משנה מה תגידו להם, הם יגלגלו עיניים למעלה. דבר שני תעודדו גם 'כשאין סיבה טובה'. תעודדו סתם (אין דבר כזה), כשהם יושבים בשקט. כדי שלא יהיה מצב של תלות, כדי שלא יהיה מצב שהמעשה והתחושה הטובה יהיו תלויים במחמאות שלכם.

והמקור האחרון הוא המסוגלות. המסוגלות מביאה להצלחה. איך? ככול שלילדכם יהיה את האומץ להתנסות יותר כך תגדל המיומנות שלו וכך גם יגדל הסיכוי שיצבור יותר הצלחות. כל הצלחה מביאה אותו להצלחה הבאה עד שנכנס לגלגל של הצלחות וחיזוקים חיוביים. אז מה אתם יכולים לעשות? קבלו את הכישלונות שלו (ושלכם – כי אין כמו דוגמא אישית) כאבן דרך. הן חלק חשוב בתהליך. תעודדו אותו במקומות האלו וספרו לו שמחקרים מראים שהאנשים המצליחים ביותר הם אלו שחוו הרבה כישלונות אך ראו בהם מנוף לצעד הבא שלהם. במילים אחרות הם לא התייאשו. בהצלחה!

 

אורלי גאזי, יעוץ אישי והנחיית קבוצות הורים, B.sc, התמחות בהפרעות קשב וריכוז.

[email protected]

פלאפון 5325653 054 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה