יבנה גם שלי!



טור אורח / קובי אידה

 כשהגעתי ליבנה, לפני 13 שנים התנועות נעו בין תמיהה לליגלוג.

באותה תקופה מחירי הדיור היו בשפל, ויבנה לא הייתה אופציה בכלל. "מה יש לך לחפש שם, הרי אין שם כלום- הכל סגור".

אבל כשמחפשים דירה פוגשים אנשים התאהבתי במקום, התאהבתי באנשים.

ראיתי פוטנציאל אדיר וחיכיתי לבום הגדול שיביא את ההתפתחות, שתהפוך את יבנה  לעיר מובילה כמו נס ציונה לדוגמה. הרי התשתית קיימת: חינוך מעולה, אנשים איכותיים ואווירה חמימה בכל מקום שאתה נמצא.

אני באמת מבין את הקסם שיש בעיר הזו שאין בערים אחרות, קשה להסביר אותו במילים. וגם מבין את אלה שרואים את הקסם פג לאיטו עם התפתחות העיר.

אבל העיר הולכת ומתפחת, וחשוב להדגיש שיש לזה מחיר. הבום הגדול כבר כאן ועכשיו והפוטנציאל של העיר הזו מתחיל להתממש.

עם ההתפתחות הגיעה אוכלוסיה טובה, מגוונת- חלקה משפרי דיור מהערים הסמוכות. אין לאיש ספק שרוב האוכלוסיה החדשה כאן איכותית עם חתך סוציו-אקונומי גבוה- והעירייה מבינה את זה טוב מאוד, גם על ידי הארנונה הגבוהה שדורשת.
ואוכלוסיה כזו, מגיע לה גם לקבל שירותים שנותנים לאוכלוסיות כאלו: מקומות בילוי מגוונים וטובים, חינוך טוב- גם מעבר לבתי ספר עצמם כמו חוגים למשל, תחביבי פנאי ועוד.

רואים את זה גם בערים אחרות שמושכות קהל כזה כמו מודיעין, שכונות חדשות בראשון .

כאן נכנסת סוגיית השבת. ראשית, וחשוב לי לציין את זה: רוב רובה של האוכלוסיה החדשה שהגיעה, וגם לחילונים הותיקים כאן יש קשר עמוק ליהדות ולמסורת. חשוב לציין ולהגיד בקול רם שרוב האוכלוסיה שהגיעה מערים כמו בת ים, חולון, ראשון – יש קשר למסורת. ואני מדבר על חילונים. איך להגיד בעדינות? הרוב פה לא מצביעי מרץ טיפוסיים. רבים כאן הם כמו אוהדי ביתר ירושלים: הולכים לבית הכנסת ולמחרת לכדורגל בשבת. ודווקא האנשים הללו נקלעו בעל כורחם למאבק דתי- בצד הלא נכון של המפה.

מעולם איש לא חשב שגלידה בשבת זהו נושא למחלוקת. איש לא העלה על דעתו שבית קפה טוב צריך לשאול מישהו אם לעבוד. הרי אי אפשר להתעלם מהמתרחש בערים השכנות, שמסורתיות אפילו יותר מיבנה כגון רחובות ואשדוד ששם חופש הבחירה של מסעדות האם לפתוח הוא מוחלט. אני גם זוכר שהיה פה ויכוח על הקניון החדש אם ייפתח או לא- ואנשים לתומם חשבו שמדובר בחנויות הבגדים. אני אישית לא שיערתי שעסקי האוכל לא פתוחים בשבת בגלל שיקולים כאלו.

וכאן אני בעצם קורא לציבור הדתי ביבנה: איזו עיר אתם רוצים? האם הייתם רוצים לגור בעיר שיש בה רק דתיים כמו אלעד או ביתר עילית? לא הייתם רוצים לגור בעיר מגוונת שבה לכל אחד יש את הצרכים שלו?

ביבנה קיים מרקם עדין, מאז ומתמיד האוכלוסיות הדתיות וגם החילוניות היו חזקות. מסעדות לא נפתחו בשבת בגלל שיקול כלכלי – עיר קטנה. אבל עכשיו העיר גדולה – השיקולים משתנים.

האחריות  היא של כולם: האם העיר תהפוך, גם  בזכות המקומות בילוי הטובים שיש בה לעיר הדומה לנס ציונה, רעננה והוד השרון? או שייזכר שהיה פה ראש עיר שפיתח הכל, הביא אוכלוסיה חילונית טובה- רק כדי שייגלו שיש בעיר כפייה דתית שמתערבת ברגל גסה בכלכלת השוק והופכת אותה לעיר עם תדמית חרדית?

אני אופטימי ומאמין שגם הדתיים רוצים אוכלוסיה מגוונת ( גם אני רוצה שיהיו בעיר לא רק אנשים כמוני), והם גם מבינים שצריך לדאוג לצרכיהם- בתי קפה טובים בשבת.

.זה הבילוי שלנו, זה עונג השבת. אל תקחו לנו אותו

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה