"בואו ונעשה חיים"



בשעות המאוחרות של לילות שבת, בוקעת מוזיקה ושירה מבתים בעיר ומוניות פולטות בני נוער החוזרים מבילוי. על פניו נראה שהאנשים "עושים חיים", נהנים מהבילוי, אך האם באמת הם "עושים חיים" או אולי מבלים את החיים, שורפים החיים? אין ספק שהאנשים המבלים מרגישים שהם מנצלים הזמן ונהנים, אך האם זה נכון לטווח ארוך? התזונה היא אחת הדוגמאות הטובות לדילמה זו. בגיל צעיר אנו נהנים ממזון טעים לחיך, אך אין ספק שהוא מבלה את גופינו ונותן אותותיו בגיל מבוגר ממחלות שונות המופיעות

"חיים ושלום" הן צמד מילים המופיעות יחד אנו נתקלים בהם שלש פעמים בסוף תפילת העמידה, שמונה עשרה, באם אנו רוצים בשלום מוחלט, לא שלום המאחד הבריות בעקבות אינטרסים משותפים  ואשר יתפרק בעת שהאינטרסים ישתנו, אלא שלום נצחי וכן חיים שאינם מוגבלים בזמן. עלינו לראות כיצד תורת אמת מגדירה את השלום והחיים. התורה שנוצרה לפני בריאת העולם וניתנה לפני שנים בהר סיני, התורה שאינה משתנה ושומרת על שלום עמינו ושלמותו, התורה שנותנת הכלים "לעשות חיים".

 

בפרשה הקודמת, פרשת "ויגש" מסופר על יוסף שפרנס את אחיו ובזכות מעשיו בני ישראל נקראו בני יוסף, כפי שדוד המלך אומר "נֹהֵג כַּצֹּאן יוֹסֵף" שהכוונה שה' נוהג את צאן עם ישראל המכונה יוסף. דברי דוד מעוררים תמיהה, הפעולה שיוסף כלכל את אחיו במצריים הייתה פעולה צדדית בהיסטורית העם  ומדוע  בזכות הפעולה הזאת  נקרא  העם "צאן יוסף"?

 

כאן  מתגלה נצחיות התורה, שאינה רק סיפור היסטורי, אלא נתינת כוח לעם לבצע פעולות המסופרים בתורה, כשם שיוסף כלכל את אחיו במצריים. למרות שפגעו בו, הוא התעלם ממעשיהם השליליים והעניק להם את כל צרכיהם, כך בכל דור ודור מעניק יוסף כוח לכל אחד מבני ישראל להתעלם מרגש הפגיעה של הזולת ולא לגמול לו כפועלו, אלא להעניק לו כדי מחסורו בעת שהזדקק.

 

מידה זו "הגומל לחייבים טובות" שייכת למהות של היהודי. ביהודי טבועה מידת החסד כפי שחז"ל מגדירים אותם "ביישנים רחמנים וגומלי חסדים" לפעמים נדבקים לאדם מידות שליליות שגורמות למעשים שליליים, יוסף מלמד אותנו להשתמש עם מכשירי הרנטגן הרואים את הפנימיות הטובה של הזולת וגורמת להעניק לזולת. גם  לחבר שלא נהג כשורה, כוח להשיל את מידותיו השליליות ולדבוק במידותיו הטבעיות החיוביות.

 

כאן אנו יוצרים שלום אמיתי שאינו רק הסכם אי לוחמה פיזית, הנובעת רק מאינטרסים משותפים, כלפי חוץ אוהבים ובפנים אויבים, אלא מגלים את האהבה הפנימית הקיימת אצל כל אחד לזולתו. מעשה זה גורם גם לשלום עם הבורא כדברי המדרש: "מה יוסף גמלוהו אחיו רעה והוא גמלם טובה, אף אנו גמולך רעה (בהתנהגותנו) גמול עמנו טובה." וה' אכן "גומל לחייבים טובות"

והחיים- כאשר בסוף פרשתנו, פרשת ויחי, התורה  מתארת את פטירתו של יעקב אבינו  במילים "ויגווע" ואינו מוסיפה את המילים וימת. על כך מציינת הגמרא "שיעקב אבינו לא מת "  הגמרא שואלת: וכי בחינם ספדו אותו וחנטו אותו עונה הגמרא "מה זרעו בחיים אף הוא בחיים". החיים מחולקים לשניים החיים הגשמיים בהם יעקב אכן מת והחיים הרוחניים, חיי הרוח של יעקב שהיוו את מרכז חייו ממשיכים על ידי התנהגות זרעו, המאמצים את דרכו הרוחנית. החיים הנצחיים.

סוד קיום הם ישראל  מאז לידתו, בימי האבות, ועד ימינו  נובע מהשילוב של החיים הגשמיים הנפסדים , חיים הכפופים למגבלות הטבע ובהם משולבים החיים הרוחניים הנצחיים חיים בדרך התורה והמצוות עליהם אומרת התורה "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּ ה' אֱלֹהֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם".

מיעקב אנו למדים, שחיי היהודי אינם מתקיימים רק בחממה הישיבתית או בעיר החרדית אלא נהפוך הוא, בתחילת הפרשה נאמר "וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם"  מיטב שנותיו של יעקב היו דווקא במצריים, שיהודי דבק בה' במקום שחשוך וירוד רוחנית, מעשיו עוצמתים יותר.

יהי רצון שנזכה לשלום אמתי ולחיים נצחיים בקרוב ממש בביאת משיח צדקנו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה