קום והתהלך בארץ- נחל קינה



נחל קינה מזמין אותנו לאחד המקומות המרתקים בהם ניתן לשלב ביקור בבארות מים , במערות, בגבים מלאי מים, במפלים ,ומפגש עם צמחייה מדברית מגוונת וחצבים רבים.

נקודת המוצא שלנו במסלול מעגלי היא חניון כלי הרכב ליד חירבת עוזה הסמוך לבית הספר האזורי של הפזורה הבדואית. מחנים את הרכב במקום ומתחילים בהליכה במסלול הכחול. דרגת הקושי בינונית, מסלול ארוך כשש שעות.

מקור השם נחל קינה מספר בראשית ט"ו ,י"ח: "בַּיּוֹם הַהוּא, כָּרַת יְהוָה אֶת-אַבְרָם--בְּרִית לֵאמֹר: לְזַרְעֲךָ, נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, מִנְּהַר מִצְרַיִם, עַד-הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר-פְּרָת. יט אֶת-הַקֵּינִי, וְאֶת-הַקְּנִזִּי, וְאֵת, הַקַּדְמֹנִי".

הגעה לחירבת עוזה-נסיעה בכביש מספר 31 ,כביש שוקת-ערד, מעט לפני העיר ערד נראה משמאל את השלט "חורשת רן", ניסע במחלף החדש בזהירות  ימינה, ובכיכר נפנה בדרך כורכר חזרה לכיוון מערב (לא לכיוון חורשת רן).הכביש משובש מעט, אך מתאים לכל סוגי הרכב ויוביל אותנו לפזורה הבדואית. בדרך נחלוף משמאל על בית הספר "אלפורעה" ונמשיך עד החניון של מוסא אבו אייד. שם נחנה את הרכב בחניה הרחבה של מוסא אבו אייד ומשם נתחיל בהליכה בעלייה מתונה בשביל הכחול עד חירבת עוזה שמשמאלנו. השם חירבת עוזה הוא הישוב קינה המופיע בספר יהוש,ט"ו,כ"א:  "וַיִּהְיוּ הֶעָרִים, מִקְצֵה לְמַטֵּה בְנֵי-יְהוּדָה, אֶל-גְּבוּל אֱדוֹם, בַּנֶּגְבָּה--קַבְצְאֵל וְעֵדֶר, וְיָגוּר.   וְקִינָה וְדִימוֹנָה, וְעַדְעָדָה. "

חירבת עוזה-שימשה ,כנראה, כמצודה לשמירה על הדרך העתיקה במאה ה-8 לספירה. פרופ' יוחנן אהרוני ז"ל הציע לזהות את האתר עם הישוב רמת הנגב כמוזכר בספר יהושע, שהיה בנחלת שבט שמעון, פרופ' אהרוני הסתמך גם על מכתב מספר 24 שנתגלה בתל ערד הסמוך בו מוזכרת רמת הנגב. המצודה שמידותיה כ-x40 50 מ' היתה מוקפת חומה ומגדלי שמירה, בחפירות שהתקיימו במקום במספר תקופות נמצאו 17אוסטרקונים בעברית ובאדומית המצביעים על קיום ישוב צבאי ומנהלי.

נחזור למסלול ונתחיל בירידה תלולה לעבר הנחל .בתחתית הנחל נפנה ימינה מעט מהמסלול עד שנגיע למספר בארות מים לשימוש הרועים הבדואים באזור.

כאן נעזוב את השביל הכחול ונתחיל ללכת בשביל הירוק כ- ק"מ עד הגעה למפל הנחל.  יש לנהוג בזהירות ולא להתקרב לשפת המצוק, מהמקום ניתן לראות את עוצמת הטבע ויופיו של המפל. נמשיך בשביל ונרד ימינה בירידה תלולה ובזהירות לתחתית הנחל שם פינה נפלאה לארוחת הבוקר בקרבת הגבים היפים במקום.

לאחר הארוחה יש 2 אפשרויות:

  1. לחזור במסלול שבאנו לכיוון הרכב שבחנייה.
  2. להמשיך בערוץ הנחל וללכת עוד כשלוש שעות בציר המסומן בירוק. לאחר קילומטר  יש טיפוס שמאלה מתחתית הנחל לשביל הנמצא כ-4 מטר מעל. יש להתגבר על העלייה בזהירות ובעבודת צוות .בתום העלייה השביל יחזיר אותנו לתחילת המסלול כשבדרך נחלוף על פני עץ שיזף מיוחד .

מומלץ לצאת למסלול מדהים זה לאחר הגשם. תהנו!!!

להצטרפות לקבוצה שמקבלת עדכונים על סיורים שאני עורך, ניתן לשלוח אלי הודעה בווטצאפ-0506273089 אלישע.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה