כיצד נשמר את יציבות העולם?



אחד העמודים שעליהם העולם עומד הוא "גמילות חסדים", מהי גמילות חסדים?

האם פקיד הבנק , המציע באדיבות רבה הלוואה, בא לגמול חסד עם הלקוח או שאולי בא להפוך אותו לבעל חוב גדול יותר כאשר מפתה אותו לקבל הלוואה ולהשתמש בה בשעה שאינו יודע איך ישיב הכסף. האם "בנק משכנתאות" דואג לנו שנוכל להיכנס בבטחה לדירה נאה ומרווחת, או שדואג לרווחת בעלי הבנק ועובדיו ונעזר בלקוחותיו,נוטלי ההלוואות, לממש את מטרותיו.

מקובל,שהענקת מטבעות צדקה לעני ערכה רב מנתינת הלוואה, משום שאינו צריך להשיבה, אך הרמב"ם, המדבר במעלות הצדקה, מדגיש שהמעלה הגדולה בצדקה היא הפעולה שתמנע מהשני ליפול. נתינת הצדקה לא בהכרח תמנע את נפילתו של הזולת ,אלא  לפעמים  תגרום לנפילה, כי "לחם חינם"  גורם שלא להשקיע מאמץ למצא פרנסה ובשלב מסוים שמשאבי התורמים מתדלדלים הוא נשאר ללא אמצעים לקיום בני ביתו.

דווקא ההלוואה  גורמת לו שלא ליפול , היא גורמת לו להציל את עסקיו שעמדו בסכנת קריסה או מרחיקה את הנושים מביתו ונותנת לו אוויר לעבוד ,הוא מחויב למצא בכל דרך פרנסה על מנת להשיב את ההלוואה, פרנסה שנמשכת גם לאחר השבת ההלוואה.

כשאדם בא לבקש מחברו ההלוואה האם תמיד הוא צריך לעשות מאמץ למלא את מבוקשו? והאם בכל מחיר צריך לדאוג שיחזיר ההלוואה או שישנם מקרים בהם יש להימנע מלדרוש את החזר ההלוואה?

בפרשת השבוע, פרשת משפטים, התורה עוסקת במצוות חברתיות רבות ביניהם חובת ההלוואה " אִם-כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת-עַמִּי, אֶת-הֶעָנִי עִמָּךְ--לֹא-תִהְיֶה. לוֹ, כְּנֹשֶׁה; לֹא-תְשִׂימוּן עָלָיו, נֶשֶׁךְ"  רש"י-מפרש התורה, מבהיר שהמילה "אם" כאן פירושה יוצא מהכלל.  בדרך כלל "אם"  נותן לך את הבחירה אם לבצע או לא. אך כאן אם=כאשר, מוטל  על כל אחד לבדוק מה מצבו של רעהו ולסייע בידו במקרה הצורך.

במה צריכה להתבטא העזרה?

עזרה לזולת מתפרסת על פני שטח גדול מאוד: עזרה פיזית, תמיכה נפשית וסיוע כלכלי . העזרה  הכלכלית יכולה להיות במתן צדקה או בהלוואה. ממשיך הפסוק ומציין שגם במקרה שהענקת לחבר הלוואה והוא לא יכול לעמוד בהחזרים -" לֹא-תִהְיֶה. לוֹ, כְּנֹשֶׁה" אל תלחץ עליו להחזיר ההלוואה . תשתדל שלא לביישו. באם אתה הולך ברחוב והלווה בא לקראתך תשתדל להתעלם ממנו ולעבור לצידו השני של הרחוב על מנת לא לביישו.

האם בכל מחיר צריך לתת הלוואה?

לא. באם ברור לך שהלווה אינו מתכונן להחזיר ההלוואה על אף שיש לו האמצעים -אין חובה להלוות, אך במקרה שמצבו הכלכלי מאוד קשה ויש לו רצון להשיב ההלוואה אך  אין לו  היכולת להשיבה בהחלט ישנה מצווה להעניק לו הלוואה ובמקרה שאינה נפרעת להעבירה לסעיף התרומות החודשי הקיים אצלו.

השבוע חל יום פטירת הרבנית חיה מושקה אשת הרבי מליובאוויטש, שהייתה ידועה כגומלת חסדים גדולה בסתר. אחד מהסיפורים הרבים של גמילות החסד שלה בסתר מספר אחד העוזרים בבית:

"באחת הנסיעות, הרבנית הגיע לרחוב שנסגר לתנועה, והוצב שם שלט המפנה את התנועה לדרך עוקפת. כשנסענו דרך הכביש העוקף, ראינו בצד הרחוב מכונית משטרה חונה ליד משאית, ובחצר מאחור רהיטים וכלי בית.חזרנו למקום והתברר שבמקום מתגוררת משפחה שעלתה לא מזמן מרוסיה. המשפחה לא שילמה דמי שכירות כבר כמה חדשים, ועתה ניסה בעל הבית לממש את צו הפינוי שהשיג מבית המשפט ולפנות אותם בכח. כשהגענו אליהם ההורים וילדיהם עמדו בחצר ובכו. 

הרבנית ביקשה ממני לשאול את המוציא לפועל כמה הם חייבים. ניגשתי ושאלתיו, והוא אמר שמדובר בתשלום דמי שכירות לארבעה חודשים, ונקב בסכום המדויק של כמה אלפי דולרים. הרבנית הוציאה את פנקס השיקים, רשמה בו במקום שיק על הס"ההנקוב וביקשה שאמסור אותו היישר לידיו של המוציא לפועל, באופן שבני המשפחה אפילו לא יידעו על כך.
 
כך אמנם עשיתי, ובני המשפחה שלא הבינו את השינוי המפתיע, שבו בשמחה לדירה".

כולנו רוצים לחיות בעולם יציב, על כן יש לחזק  את  העמודים שעליהם העולם עומד. בואו יחד נגביר את פעילות החסד ונדאג לעולם טוב יותר.
 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה