סיפורו של גשר



נקדיש השבוע את הסיור שלנו לאחד האתרים הנסתרים שלא נראים לעין מהכביש בדרכנו לרמת הגולן במשולש הגבולות ,ג'יסר אל הווא (גשר הרוח), התלוי מעל נהר הירמוך.

נסיעה מזרחה מכיוון טבריה לצומת צמח ,ניתן לעצור בצומת לקפה ולהפסקה קלה ,במקום מרכז גדול חדש ונחמד ,ובעיקר בגלל שברמת הגולן קשה למצוא בתי קפה ומרכזי אוכל.

נמשיך בנסיעה ונגיע לחמת גדר הנמצאת בעמק הירמוך בדרום רמת הגולן. באתר מספר בריכות שמכילות מים עשירים במינרלים הנובעים ממעיינות חמים. כמו כן ניתן למצוא באתר שרידים מהתקופה הרומית למרחצאות מרפא, במקום חוות תנינים יפה.

אפשרות אחרת היא לפנות שמאלה בצומת חמת גדר לכיוון רמת הגולן. מיד לעצור ,לרדת מהרכב ולצפות לכיוון מזרח. מנקודה זו  נראה את השרידים של הגשר.

גשר זה פוצץ יחד עם עוד 10 גשרים בלילה שכונה בהיסטוריה כ"ליל הגשרים". בלילה של ה-17 ביוני 1946 פוצצו הגשרים ע"י לוחמי תנועת המרי העברי .גשר זה היה הארוך ביותר ואורכו הגיע ל-130 מטר.

הגשר נחנך ב-1906 לאחר שנבנה על ידי הסולטן הטורקי עבדול מחמיד השני ,שמוכר לנו גם מבניית מגדלי השעון המצויים במרכזי הערים יפו ,עכו ,צפת וירושלים .על גשר זה נבנתה מסילת הרכבת המפורסמת שחיברה את צמח עם דרעה. הסולטן החליט לחבר את הרכבת שיצאה מהאימפריה הטורקית לכיוון מכה ונקראה הרכבת החיג'אזית .רכבת זו עברה גם בחיפה בדרכה לסוריה.

חיבור מסילת הרכבת הצריך בניית 15 גשרים שונים ,מנהרות ויישור שטחי חקלאות. המהנדס הגרמני היינריך אוגוסט מייסנר מונה על הפרוייקט ע"י הסולטן. עד דצמבר 1917 פעלה הרכבת ועברה בדרכה מעל נהר הירמוך.

לאחר הכיבוש הבריטי נעשו מספר ניסיונות לפוצץ את הגשר ללא הצלחה , עד ליל הגשרים בו ,כאמור, פוצצו לוחמי תנועת המרי העברי את הגשר. יש עדויות לכך שעל הגשר צעדו הולכי רגל רבים .

בהמשך ניתן לבקר במספר אתרים ברמת הגולן. אני ממליץ להיצמד לכביש 98 החוצה את רמת הגולן מדרום לצפון בחלקה המזרחי. בדרך ניתן לבקר בשביל אלי כהן בנקודות שונות ,להמשיך לכיוון הר בנטל ,ברכת רם ועד החרמון.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה