על מי נאמר "דברים שרואים מכאן רואים משם"?



אחת מהדרכים שאדם יוכל לעמוד במטלות הניתנות לו היא האמונה שיש לו היכולת לבצעם. תלמיד יצליח למלא את חובותיו כאשר יאמין במורה שמכיר ומעריך את יכולותיו. פועל יתאמץ למלא את העבודות שהוטלו עליו כאשר יחשוב שהמעביד מכיר הפוטנציאל הטמון בו וכן שלא הטיל עליו מעבר ליכולתו.

לא פעם שומעים מיהודים טובים: אנו מאמינים בה', אנו מבינים שצריך לקיים את המצוות, אך יש מקומות וזמנים שאין את האפשרות לקיים המצוות בדיוק כפי שכתובות בתורה. מחשבה שבהחלט גורמת שלא יצליחו  לשמר את כל המצוות.

מספרים על רב שהלך לגייס כספים עבור משפחה נזקקת  באחד מימי החורף הקרים, משפחה שהדלות שלה הייתה כה גדולה עד שלא היה לה כסף לרכוש עצי הסקה לחמם את ביתם הקפוא.

הרב הגיע לביתו של אחד מעשירי העיירה, הלה פתח את הדלת והזמין את הרב להכנס לביתו החם והנעים, אך הרב נשאר לעמוד בפתח הבית, העשיר דחק ברב להכנס והרב התעקש לעמוד ולשוחח בפתח הבית. העשיר שמע על המצוקה והקור השורר בביתם והעניק תרומה נכבדה.

לאחר מכן שאלו מדוע התעקש לעמוד בפתח? הרב ענה שכוונתו שהעשיר ירגיש את מצוקת המשפחה, ירגיש את הקור על מנת  שיפתח הלב  והכיס. בחום של ביתך לא הייתי מרגיש את מצבם ומזדהה עמם.

אכן:"דברים שרואים מכאן לא רואים משם".

הרבי הרש"ב, הרבי החמישי בשושלת חסידות חב"ד, הלך לבקר בתערוכה של צייר יהודי ידוע. ציוריו הוציאו את האורחים מהכלים ובמיוחד צדה עיניהם תמונה של שדה חיטים מיימי האביב, שהשיבולים מלאים ומעל אחד הגבעולים עמדה ציפור קטנה ומרהיבה ביופייה. לפתע הגיע איכר וטען שהתמונה אינה משקפת את המציאות , המשתתפים לעגו  לאיכר, איש פשוט המביע דעה מול גדולי האמנים, אך כאשר הסביר את דבריו-מבטם השתנה, האיכר העיר שבציור הציפור עומדת על גבעול זקוף ובמציאות הגבעול מתכופף, כאשר ציפור עומדת עליו.הצייר הגדול חי את הבד, הצבע והמכחול לעומתו האיכר חי את השטח, המציאות האמיתית.

אכן "דברים שרואים מכאן לא רואים משם".

בפרשות שאנו קוראים בשבועות הללו, התורה עוסקת במלאכת המשכן. הפלא הגדול שבדרך כלל התורה נכתבה בצורה מתומצתת וכאן התורה מקדישה שתי פרשיות לציווי הכנת המקדש, כליו ובגדי הכהונה ולאחר מכן מקדישה שתי פרשיות נוספות המציגות את הביצוע.מדוע התורה חוזרת פעמיים. בתיכנון ובביצוע?

בחיי היום יום, לא פעם, כאשר מנהיגי המדינה מחוקקים חוקים, התגובה הבאה מהעם היא: המנהיגים יושבים במגדל השן, הם אינם מבינים את צרכי העם, החוקים לא יעמדו במבחן המציאות ואכן "דברים שרואים מכאן לא רואים משם".

הדברים הללו יכולים לחזק את הטענה שיש מקרים רבים בהם אין אפשרות לקיים את התורה בשלמותה, למרות האמונה "בנותן התורה". לא בכל מקום היא ישימה. באות הפרשיות שאנו קוראים בשבועות הללו ללמד אותנו שנכון שה' נתן את התורה בהר סיני , מקום רוחני ומרומם מעם שיכול לגרום למחשבה שתאורתית התורה ניתנה שם אך כאשר יורדים לשטח צריך לעשות שינויים שיתאימו לשטח, דברים שלא נראו בהר, לכן מכפילה התורה את סיפור הקמת המשכן, ללמד אותנו, שה' נמצא ורואה בכל מקום ולכן יש התאמה מלאה בין התיכנון לביצוע.

"דברים שרואים מכאן רואים משם".

ה', נותן התורה, מכיר את היכולות שלנו בכל מקום בעולם ובכל זמן, כי הוא עמנו שם ויודע שיש לנו את הכוחות לבצע את המטלות-המצוות. כאשר אנו מאמינים שה' נתן לנו הכח לעמוד בכל המטלות. לפעמים במאמץ, לפעמים במסירות מיוחדת, אך תמיד יש לנו הכוחות להגיע ליעד שהציב הבורא לממש את היכולות הטמונים בנו ולשמור את תורת ה' ומצוותיו.

פעמים הבורא מעמיד אותנו בנסיונות קשים,נסיונות שלפעמים גורמים לנו להיכשל, כחטא העגל  המופיעהבפרשתינו, פרשת תשא ,שהעם כולו נכשל. אך המטרה שנתרומם נתנער מהחטא והכישלון ונצעד קדימה אל עבר הקשר והחיבור האין סופי עם ה', קשר שמתחזק לאחר כישלון.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה