דע את זכויותיך- דמי מחלה



כולם שואפים שהם ויקיריהם יהיו בריאים אך אף אחד מאתנו לא מחוסן לגמרי ממחלות. לכן, קבע המחוקק הישראלי שורה של זכויות לגבי דמי מחלה שחשוב לכל עובד ומעסיק לדעת:

ההסדר החוקי לגבי צבירת ימי מחלה במקום העבודה קבוע בחוק דמי מחלה, תשל"ו-1976.

ככלל, עובד רשאי לצבור יום וחצי מחלה לכל חודש עבודה אלא אם יש לו זכות טובה יותר בהסכם קיבוצי, צו הרחבה, הסכם עבודה אישי, או שיש נוהג מיטיב במקום העבודה לעניין צבירת ימי מחלה.

בהיעדר הסדר מיטיב אחר לעובד, אין למעסיק חובת תשלום עבור יום המחלה הראשון.

עובד זכאי לקבל מחצית משכר העבודה  בעד הימים השני והשלישי להיעדרו בשל מחלה ותשלום מלא החל מהיום הרביעי.

כך לדוגמא, עובד שהחסיר 4 ימים בעקבות מחלה וצבורים לו לפחות 4 ימי מחלה זכאי לקבל שכר עבודה עבור 2 ימי עבודה (חצי משכר העבודה עבור היום השני והשלישי ועוד שכר יום עבודה מלא עבור היום הרביעי).

דמי המחלה יהיו בגובה שכר העבודה שהיה העובד זכאי לקבל אילו המשיך בעבודתו.

עובד, הורה לילד (ללא קשר למספר הילדים) שלא מלאו לו 16, זכאי לזקוף בשל מחלת ילדו, על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו (אם לעובד בן זוג שלא ניצל זכות זאת)  עד 8 ימים בשנה ואם הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד, או שהעובד הוא הורה יחיד של הילד – עד 16 ימים בשנה.

עובד, הורה לילד שלא מלאו לו 18 החולה במחלה ממארת, בעל ותק מעל שנה, זכאי לזקוף עד 90 ימים בשנה של היעדרות, על חשבון ימי מחלה או ימי חופשה לפי בחירתו, בשל המחלה הממארת של ילדו אם עבד שנה לפחות אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, ואם בן זוגו עובד ולא ניצל זכות זאת או שהעובד הוא הורה יחיד או שהילד נמצא בהחזקתו הבלעדית, זכאי העובד לזקוף עד 110 ימים בשנה של היעדרות.

עובד, הורה של אדם עם מוגבלות, בעל ותק של שנה לפחות זכאי לזקוף עד 15 ימים בשנה של היעדרות על ימי המחלה או על חשבון ימי החופשה המגיעים לו, לפי בחירתו, לצורך מתן סיוע אישי שמחייב היעדרות. אם בן זוגו עובד ולא ניצל זכות זאת או אם הוא הורה יחיד הוא זכאי לזקוף 15 יום נוספים.

 עובד זכאי לזקוף עד 6 ימים בשנה של היעדרות, בשל מחלת בן זוגו, על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו, כאשר בן הזוג שחלה הפך להיות תלוי לחלוטין בעזרת הזולת בביצוע פעולות יום-יום.

עובד שלו או לבן זוגו הורה שמלאו לו 65 שנים (להלן - ההורה), זכאי לזקוף עד ששה ימים בשנה של היעדרות בשל מחלת ההורה, על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו, ובלבד שבן זוגו הינו עובד ושלא נעדר מעבודתו מכוח זכאותו לפי חוק זה.

מעסיק אינו רשאי לפטר עובד בתקופת ימי המחלה הצבורים לזכותו על פי חוק או הסכם אולם אין מניעה לעשות כן לאחר מכן בכפוף לחובת תום הלב ותשלום כל זכויותיו של העובד.

מעסיק המפטר עובד בתקופת המחלה או בעקבות המחלה מסתכן בכך שיחויב לפצות את העובד בפיצוי עבור פיטורים שלא כדין.

תקופת המחלה של עובד במשכורת חודשית כוללת ימי מנוחה שבועית וחגים. תקופת המחלה של עובד שעתי (ששכרו משתלם על בסיס יום/שעה) לא כוללת ימי מנוחה שבועית וחגים.

ככלל, תקופת מחלה בה משולמים דמי מחלה מהמעסיק נחשבת לחישוב זכויות התלויות בוותק (חופשה, הבראה, פיצויי פיטורים, פנסיה) אולם חופשת מחלה המשולמת על ידי גוף אחר מהמעסיק (כגון קצבת נכות מחברת ביטוח או קרן פנסיה או מהמוסד לביטוח לאומי) אינה נחשבת לצורך חישוב זכויות כאמור.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה