קום והתהלך בארץ- פארק עדולם



ביום שלישי האחרון יצאנו לסיור מרתק עם תושבי יבנה שחלקם נמנה עם קוראי יבניתון בפארק עדולם. השבוע אקדיש את הטור לסיור בפארק עדולם בין נחושה לישוב צפרירים דרומית לעמק האלה אותו הזכרתי בכתבה הקודמת.

הסיור יתחיל בחורשת קק"ל היפה. בתחילת המסלול בפנייה מכביש 38 ליד הישוב גבעת ישעייהו על פי השילוט פארק עדולם ,חירבת עתרי, חירבת מידרס וחירבת בורגין.

בפארק שנקרא גם פארק עדולם צרפת יש שולחנות קק"ל והוא מהווה נקודה טובה לפתוח בה את הסיור לארוחת בוקר קלה. מסביב לפארק כרמים מלבלבים והמראה במקום מרהיב. ניסע לכיוון מזרח ,על פי סימון השבילים לבן ירוק , והשילוט "חירבת עתרי" שהוא היעד הראשון שלנו.

חירבת עתרי- לאחר שחנינו במגרש החנייה שלמרגלות התל ,נראה שער דרכו נכנס ונעלה לתל. זהו שביל ברור המסומן בצבע ירוק לבן. בראש התל נראה שלט ענק ובו שחזור הישוב שפעל במקום במאה השלישית לפנה"ס . במתחם שני מבנים מעניינים: מספר 7 בית הכנסת הפונה לירושלים ומספר 10- גת לייצור יין. שמו של המקום נלקח מחרס שנמצא במקום במסגרת חפירות ההצלה שערכו במקום ארכיאולוגים. מהתל יש תצפית מרהיבה על כל פארק עדולם העצום וניתן לראות מכאן את רכס גוש עציון בית לחם וכן את הישובים אדרת וצפרירים הסמוכים ,ונחל שלה –זה המקום לספר את סיפור שלה המקראי ,בנו של מי היה, והסיפור המופיע בספר בראשית ל"ח.

עדות לכך שהישוב התקיים לאורך מספר תקופות היא בהימצאות מקווה טהרה שנמצא בכניסה לישוב ובית הכנסת.

למרות הקושי לעזוב את התל נחזור לכלי הרכב וניסע דרומה . בצומת נפנה ימינה וניסע על פי השילוט "חירבת מידרס". לאחר חוות הגבינות נפנה בשביל הפונה שמאלה ונטפס על התל על פי סימון השבילים כחול לבן. ברחבת החנייה נעצור ונעלה לראש הגבעה.

כאן יש מסלול הליכה שעובר בין מספר מערות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא שהתרחש באזור עדולם בין השנים 132-135. במקום נמצא מערכת מחילות שמחברת בין מערות המסתור ששימשו את המורדים במלחמתם ברומאים.

למעוניינים להיכנס למחילות חובה להצטייד מראש בפנסים. בחירבה שעל התל יש שביל הליכה מעגלי שניתן לסייר בו עצמאית בין מערות המסתור, הפירמידה, מערות הקבורה, וכמובן לראות את הקולומבריום (מקום גידול היונים). בתום המסלול חוזרים לרכב בשביל ירוק לבן.

אם נותר לכם זמן אני ממליץ לעצור בכניסה לישוב גבעת ישעייהו על השילוט שנקרא "אבני המיל" ולראות את אבני המיל הפזורות בחורשה ששימשו לסימון המרחקים בין הערים בתקופה הרומית. המרחק בין שתי אבנים היה כ- 1.5 קילומטר ועל האבנים היו כתובות ביוונית ובלטינית שכללו מידע על שמו של הקיסר, המרחק מהעיר הקרובה ועוד.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה