תזונה בגיל הרך



המזון הוא הבסיס לקשר הראשוני שלנו עם העולם. הוא הכרחי לגדילה ולהתפתחות.

לנו כהורים, תפקיד חשוב בהקניית הרגלי אכילה נכונים לילדינו. ככל שנקדים להקנות הרגלים כך הם ייטמעו בשגרת חיי הילד וילוו אותו לכל אורך חייו.

אחד מתפקידי הגן העיקריים הוא בין היתר להעניק לילד הרגלי תזונה נכונים והקפדה על גיוון של קבוצות מזון שונים כגון:

דגניים-פחמימות ( מוצרי מאפה, לחם, אורז, איטריות, סולת ועוד.)

מאכלים עשירים בחלבונים (בשר, ביצים, גבינות, קטניות ועוד.)

פירות וירקות.

הדגש יהיה כמובן על כמויות. הכמות נקבעת ע"פ התפתחות הילד, את האוכל הילד יודע לדרוש כאינסטינקט וכשיכולות הדיבור שלו מוגבלת הוא יבכה. ככל שהוא מתפתח ורוכש כלים להתבטא, כך הוא מביא את הצורך שלו לאוכל בצורה ברורה יותר.

חשוב שלא נמנע מהילדים ממתקים ומייד נסייג - מינון. ממתק קטן מידי פעם ימלא את הצורך למשהו מתוק וימנע בעתיד התנהגות של אכילת ממתקים בסתר.

למען הסר ספק, ילדים יעדיפו ממתק על פני מרק או תפו"א. גם בנושא התזונה חשוב מאוד להעניק גבולות, חשובים העקביות, ההרגלים וסדר יום קבוע. הסמכות ההורית צריכה להופיע כאן במיטבה. תקשורת חיובית עם הילד תוביל להצלחות ואסור להיבהל מהתקפי זעם. חיבוק, חיזוקים חיוביים וכפעולת המשך (לא בתוך התקף הזעם) ממתק קטן שהם יבחרו מתוך שתיים או שלוש אפשרויות, יתנו להם את התחושה שהשליטה אצלם. אתם כהורים נתתם להם מקום בתהליך, כיבדתם אותם כאנשים חושבים, הם יחזירו לכם על כך בעתיד.

יש להקפיד על ארוחת הבוקר. כריך וירקות. להימנע משוקו מאחר שגורם לליחה ולעיתים גם להקאות.

ארוחת הבוקר הכרחית להתפתחות המוחית, לטיפוח הריכוז והקשב. הארוחה תוגש לילד באופן קבוע ובשעות קבועות, כחלק מסדר היום.

יש להקפיד על שתייה מרובה. חליטת תה צמחים ומיצים טבעיים, אך הטוב ביותר זה מים, מים, מים.

משקל רב בתוך התהליך ניתן "לדוגמא האישית". אי אפשר למנוע מהילדים ממתקים ואנו כהורים "חוגגים" על כל החטיפים שקיימים בשוק, "נאה דורש נאה מקיים".

הארוחות יכולות בנקל להפוך לאירוע מגבש. נסו שלפחות ארוחת הערב תהיה סביב שולחן כשכל המשפחה תשתתף (כן, גם אבא). זה המקום לבחון את הכישורים החברתיים של הילד בעת הארוחה.

בגן הם מקבלים את הכלים ולומדים כיצד להשתמש בהם. לשבת על כיסא, על יד שולחן האוכל (עוד בימי הרמב"ם נלמד כי לעולם כשיאכל אדם ישב במקומו ולא יהלך ולא ירכוב ולא ייגע ולא יזעזע גופו ולא יטייל עד שיתאכל המזון במעיו. יש להשתמש בכף כדי להעביר את המזון מהצלחת האישית לפה. מדובר בתהליך מלכלך הדורש המון סבלנות אבל אם לא אנחנו, אז מי ילמד אותם?

סביב השולחן דברו על הגן, מה היה היום? פעילויות חברתיות, מה הנושא? הכינו את הילדים ליום המחרת , "מחר בבוקר נלך שוב לגן, בצהריים יבוא סבא לקחת אותך וכשאמא תחזור מהעבודה נלך...." הפכו את הילד לבן שיח. שבחו אותו על הצלחתו לאכול ע"פ הכללים. עודדו אותו כשהתהליך מצליח פחות. נהלו את רגשותיכם, אל תצעקו או תשפילו, הוא יראה, יפנים ויחקה אתכם בעתיד.

זכינו לחיות בארץ שבה קיימים סוגי מזונות שונים ובשפע. כדאי לנצל את השפע הזה ולהפוך אותו לחוויה בריאה לילד.

"והביא אותנו את הארץ הזאת ונתנה לנו ארץ אשר היא זבת חלב ודבש"(במדבר יד ח)

שלכם,

 רגינה הגננת

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה