רוכשים דירה יד 2? חשוב שתבדקו...



קניית דירה היא תהליך שרובנו עוברים לפחות פעם בחיים. מאחר וכך, חלק גדול עובר את התהליך מבלי להבין אותו או את חלקו ופשוט סומך על עורך הדין שמלווה את העסקה. בעת רכישת דירה יד 2 רוב האחריות לבדיקת הזכויות החוקיות והקנייניות של הדירה מוטלת על הרוכש. אז מה בעצם צריך וכדאי לבדוק?

 

  • בדקו את אופן רישום הזכויות בדירה - מרבית הדירות בארץ רשומות במנהל מקרקעי ישראל ובחברות משכנות ומיעוטן רשומות בלשכות רישום המקרקעין (טאבו). במקרה של דירה הרשומה בטאבו – יש לקבל מהמוכר נסח רישום עדכני. בדירה שאינה רשומה בטאבו – יש לקבל מהמוכר אישור זכויות עדכני ממנהל מקרקעי ישראל ובחלק מהמקרים גם אישור זכויות מהחברה המשכנת .

 

  • בדקו האם קיימות הגבלות על מכירת הדירה - חשוב לוודא שזכויות המוכר בדירה חופשיות ונקיות משעבודים, משכנתאות, עיקולים, הערות אזהרה וכו'.

 

בדקו האם מוצמדים לדירה שטחים נוספים - כגון: חניה, מחסן, מרפסת גג, חצר וכו' - חשוב לוודא כי ההצמדות רשומות כדין. בדקו את המיקום הפיסי של ההצמדות, גבולות, דרכי גישה וכו' ואת התאמתן להצהרות המוכר ולרישום.

 

  • סכמו עם המוכר מראש אילו פריטים נשאים בדירה - מקובל כי כל מה שמחובר חיבור של קבע לדירה (ארונות מטבח, ארונות בחדרי רחצה, מזגנים, דלתות, כלים סניטריים, ברזים וכו') נשאר בדירה ועובר לקונה.

 

  • בדקו היטב את מצבה הפיסי של הדירה – בדיקה יסודית מוקדמת באור יום תחסוך הרבה עגמת נפש ומחלוקות עם המוכר. שאלו את המוכר על מצב התשתיות בדירה ובררו האם ידוע לו על בעיות כלשהן בדירה לרבות בעיות רטיבות ואיטום. אל תהססו לבקש מהדייר להזיז רהיטים על מנת לקבל תמונה מלאה באשר למצב הדירה.

 

  • בדקו את התקנון ואת ההחלטות שהתקבלו באסיפות הדיירים - בבתים משותפים יש חשיבות רבה להחלטות שהתקבלו על ידי אסיפות הדיירים ולתקנון המסדיר את מערכת החובות והזכויות של הדיירים בבניין. רצוי להיפגש עם הוועד ולהתרשם מאופן ניהול הבית המשותף ורמת התחזוקה שלו.

 

 

  • בדיקת המצב התכנוני של הדירה ברשות המקומית – יש לוודא שהדירה נבנתה על פי היתר בניה כדין, כי אין בדירה חריגות בניה, כי לא ננקטו כנגד המוכר הליכים משפטיים בקשר לדירה (התראות, תביעות, צווי הריסה וכו'). חשוב לבדוק את תכניות בניין העיר החלות על הדירה והאם קיימות זכויות בניה נוספות. ישנם בניינים הנמצאים בתהליך שיפוץ, הרחבה, תמ"א 38, פינוי-בינוי וכו' וחשוב לבדוק האם הוגשו לרשות המקומית בקשות מסוג זה.

 

  • בדקו את אפשרויות המימון שלכם לרכישת הדירה – ברב המקרים רוכשי דירות נעזרים במימון מהבנקים למשכנתאות לצרכי הרכישה. חשוב להצטייד מראש באישור עקרוני מהבנק לסכום המימון הדרוש לכם לפני החתימה על החוזה. ברב המקרים תהליך קבלת המשכנתא מהבנק נמשך בין 3 ל – 6 שבועות. במועד חתימת החוזה נהוג לשלם למוכר לפחות 10% ממחיר הדירה ויש להיערך בהתאם.

 

נאחל לכם הצלחה ובחירות נכונות

לייעוץ נוסף ללא עלות אתם מוזמנים להתקשר או להגיע למשרדנו.

הכותבות: נשות הנדל"ן לורנה עזריה מתווכת בכירה ואורטל קינן מנהלת ובעלים

O.R מבינים נדל"ן

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה