קום והתהלך בארץ- עמק ארזים



הסיור שלנו השבוע מאפשר ביקור בחוות טור סיני,חווה אורגנית הנמצאת בעמק ארזים שבקרבת ירושלים.

החווה הוקמה ב-1952 על שטח של מעל 1000 דונם ומנוהלת ע"י עודד טור סיני. בחווה מעל 200 עצי פרי וצמחי תבלין ומרפא, יש במקום גם יחידות אירוח להזמנה. ניתן להזמין סיור בחווה (מראש ובתשלום)  טלפון 0505271345.מומלץ בחום.

ליפתא- נחנה את כלי הרכב בחניון העליון ונרד ברגל בשביל הכחול (על פי השלט עין ליפתא או מי נפתוח) למעיין. הירידה התלולה תוביל אותנו למעיין היפה נמצא במרכז הכפר. ניתן להיכנס למים (הקרים!!) וכן ניתן להיכנס לתוך הניקבה דבר המצריך הצטיידות בסנדלים ובפנסים. השביל יוביל אותנו בין בתי הכפר שרובם נטושים עד המפגש עם עמק ארזים ונחל שורק.

הכפר נבנה ,למעשה, על גיא תלול מהכניסה המערבית של העיר ועד נחל שורק. הבתים נבנו על המדרונות התלולים ומהם נשקף נוף ציורי מדהים.

קיים איסור חמור להיכנס לבתים מחשש להתמוטטות. לאלו שהחליטו לטייל לאורך השביל הכחול צפויים מפגשים עם טרסות שמעידות על החקלאות הענפה והפורייה במקום בהן ניטעו עצי שקד ,תאנה, גפנים, חרוב וזית.

בספר יהושע ט"ו מוזכר עין נפתוח כישוב בגבול הצפוני שבין שבט יהודה לשבט בנימין.

שטח השמורה נמצא בהליכים משפטיים כנגד דרישה לבנייה חדשה על שטח הכפר.

משם נצא לכביש וניצמד לשלט "הר חוצבים" ובהמשך מצד ימין  לכביש  נראה שילוט גדול עמק ארזים וחוות טור סיני ,נפנה וניסע עד השלט שבצד ימין שם נראה גן משחקים ענק וחדש (גם בו כדאי לעצור ולאפשר לקטנים שבינינו להנות).

בעמק ארזים יש מספר רב של מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים. ניתן להגיע למרכז העמק ,להחנות במקום את כלי הרכב במקום מסודר ופשוט לבחור באחד השבילים הרבים ולהתחיל ללכת...

בעמק נפנה על פי השילוט "אנדרטת התאומים" נחנה את הרכב ונלך לאנדרטה שהוקמה (לזכר אסון מגדלי התאומים ב-9.11.2001) בראש ההר בגובה של 9 מטר בסמוך למנהרות הרכבת, פרוייקט מיוחד של חיבור הרכבת מת"א לירושלים.

הפסל אליעזר וייסקוף בנה את האנדרטה בדמות דגל ארה"ב המתנופף ברוח ,מסביב מונצחים שמותיהם של כל הנספים באסון כ-3000 אנשים בינהם 5 ישראלים .בתחתית האנדרטה נמצא שריד מברזל שהובא מזירת האסון מהריסות המגדלים.

נחל חלילים- המסלול מתחיל בשביל הירוק ממרכז מבשרת ציון וניתן לעשותו הפוך ולעלות מנחל שורק עד המערה שבנחל ,שנוצרה כתוצאה מהמסה קרסטית.

עינות תלם- למרות שבימים אלו המקום עובר שיפוץ ניתן לבקר ולראות את המעיינות ואת שרידי ההתיישבות החקלאית במקום. משם נמשיך רגלית מערבה עד חורבת לוז. בכניסה יש מעיין קטן שניתן בסמוך לו לשכב על מחצלת ,להתרווח ולהנות מהמקום הקסום.

למיטיבי לכת- ניתן להחנות את כלי הרכב בליפתא ולצאת לסיור מכיכר חלילים בן כ-4 שעות  הכולל את נחל חלילים ,עינות תלם, אנדרטת התאומים וליפתא כ-8 ק"מ.           


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה