מה עושה עובר במעי אימו?



התבוננות בטבע העולם מגלה את נפלאות הבורא, מדענים היודעים לחקור ולהיכנס לקרבי היצורים החיים מתפלאים מהפרטים הרבים המרכיבים את חלקי היקום והפועלים בהרמוניה.

ההריון והלידה הוא אחד מהתהליכים המופלאים בה אנו שותפים לבריאה. האדם ממלא תפקיד כפול,עליו לפעול לתיקון העולם בהתאם להנחיות הבורא שהונחל לנו  בתורה בהר סיני ומבוארת על ידי חכמי ישראל בכל הדורות וכן לבנות בית יחד  עם בן הזוג על מת להקים את הדור הבא שימשיך במשימה עד לביאת משיח צדקנו.

התהליך הביולוגי של ההיריון והלידה מוכר לאנשים וגם מי שמכיר רק את הצד המעשי, תשעה ירחי הלידה וצאת העובר אל אויר העולם ,בנקל יוכל ללמוד ולהכיר את נפלאות הבורא בעניין.

יהודי, במשך חייו נמצא בתהליך חיפוש מתמשך , האדם בכלל ויהודי בפרט שונים מבעלי החיים,שהרי מול עיניהם של החיות הן רואות  את  ההישרדות היומית, אוכלים ,ישנים, צדים ומרוצים. האדם אומנם משוטט, אך מטרתו לחפש משמעות לחיים. מה גורם ליהודי לחפש משמעות ,מדוע אינו מסתפק בהנאה מיכולתו להקים בית ,לשמר אותו ולדאוג לצרכיו הגשמיים?

מה גורם ליהודים שגרו בניכר ולעולם לא קיבלו חינוך יהודי, להימשך אל חיי הרוח היהודים. מה מושך יהודים לנסוע למזרח להגיע לכתות רבות , בסופו של דבר למצא את עצמם "בקבלת שבת" בבית חב"ד המקומי, או סתם להצטרף לשיעור ביהדות  בבית חב"ד, למה הם מרגישים בו בית חם?

פרשת השבוע , "פרשת תזריע"פותחת בהריון ולידה "אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר" אנו יודעים שהלידה הוא זמן שהעובר נהיה עצמאי .בחדשי ההריון התפתח ברחם אמו, היה תלוי כל כולו באמו, ברגע היציאה הוא נהיה עצמאי, נושם לבד, אוכל לבד וגם ...בוכה לבד. ביציאתו הוא מתחבר עם הנשמה ויחד, הם אמורים למלא  את רצון הבורא.

בתשעת חודשי ההיריון, העובר מתפתח ומתכונן ליציאה אל החיים . האם ,בהריון, העובר עובר גם תהליך רוחני?

הגמרא  במסכת נידה כותבת"ומלמדים אותו את כל התורה כולה וכיוון שבא לאוויר העולם בא מלאך וסוטר על פיו ומשכחו כל התורה כולה..... ואינו יוצא משם עד שמשביעין אותו תהי צדיק ועל תהי רשע".

מהי המטרה שמלמדים העובר את כל התורה כולה ,הרי לפני יציאתו גורמים לו לשכח את כל תלמודו?

החיד"א בספרו"פתח עיניים" מסביר שבעת הלידה משביעים את הנשמה להיות צדיק ואין אפשרות להשביע על דבר  שאינו יודע מהו, לכן יש צורך ללמדו.

רבי שניאור זלמן ,בעל התניא,  לוקח אותנו לעולם אחר. הסיבה שמלמדים את העובר את התורה כדי שיהיה ספוג ברוחניות  ושיראת ה' תהיה בליבו. אך מאחר והמטרה העיקרית של ירידת הנשמה בגוף לעולם היא לצורך עבודת האדם ויכולת בחירתו החופשית לבחור בטוב או ברע יש צורך להשכיח ממנו התורה,אם לא כן, לא תהיה לו בחירה ותמיד ידבק רק בטוב מחוסר בחירה. הלימוד הראשוני  ברחם גורם לו שבעת לימוד התורה, לאחר לידתו, מתעוררים הרגשות החבויים שנשתלו בו  ומסייעים לו.

הדרך למציאת משמעות לחיים אחרי החיפוש המתמשך נמצא במשל נפלא: אדם ,שוחר מוסיקה, עבר פעם ליד בית המוסיקה ושמע  יצירה מוזיקלית שחשמלה אותו. אך עם הזמן שכח המנגינה המיוחדת  וכל ניסיונותיולהיזכרבה עלו בתוהו. הוא לא התייאש ובכל עת ששמע  מוסיקה היטה אוזנו בצפייה לשמוע את היצירה שאותה אהב.

יום אחד, כשטייל בעירו, בקע מאחד מבתי העיר, המוסיקה שכה אהב וחיוך רחב עלה על פניו שמשאלת ליבו הוגשמה.

זה סיפורה של הנשמה היהודית שברחם האם התענגה מלימוד התורה ומאז ששכחה את לימודה משוטטת ומחפשת את המנגינה המשיבה את ליבה.

זו הסיבה שיהודים רבים משוטטים בעולם, ליבם מושך אותם לחפש את המנגינה האבודה, המנגינה נמצאת כאן בביתנו, בתורה,  כדברי המלך דוד בספר תהילים "תּוֹרַת ה' תְּמִימָה, מְשִׁיבַת נָפֶשׁ"

שנזכה כולנו למצא את הנמצא בקלות ובבהירות.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה