האם נתקלתם פעם ביסורים משמחים?



האם חשבתם פעם על מה לא לדבר? גם אם ברור לנו שיש דברים שלא צריך לדבר עליהם ישנם הרבה דברים שאפשר לדבר עליהם, אך פעמים רבות צריך לדעת מתי.

אחת הדוגמאות בדברי חז"ל "אל תרצה אדם בשעת כעסו" אתה יכול לומר דברים היוצאים מהלב אך ממול צריך לעמוד אדם שיהיה מסוגל להכניסם אל ליבו. אדם כועס הוא חסום, המתן שיירגע ויוכל להכיל את דברך.

הרב גורדון אחד משליחי הרבי מליובאוויטש  אמר לרבי שחלק ממעשיהם של בני קהילתו אינם ראויים , אך הוא חושש שאם יעיר להם הם יעזבו את הקהילה.

שאלו הרבי:אם הוא היה אי פעם באמבט אדים, מה שמכונה "בית מרחץ רוסי ?"הרב גורדון השיב, בחיוב. והוסיף: כי הלך פעמים רבות עם אביו ז"ל.הרבי שאל: "האם הבחנת מה עושים שם ?"

הרב גורדון השיב: "כן, הרוחצים עולים מדרגה אחר מדרגה, האדים נעשים חמים יותר ויותר ואז מצליפים בהם במטאטא מענפים ועלים יבשים" .המשיך הרבי ושאל: "האם תוכל לתאר לעצמך שאתה הולך ברחוב, ולפתע ניגש אליך, או לזולתך, אדם כשמטאטא כזה בידו ומתחיל להצליף בו.מה תהי' התגובה ?  אינך חושב שהוא יכה את האיש ההוא בחזרה ?"והתשובה ברורה. ודאי שכל אדם שיקבל מכות גם יחזיר למכה,אבל, סיים הרבי ואמר: "לעומת זאת אם מרוממים אותו תחילה, אחר כך מחממים אותו, ולבסוף... מצליפים בו, או אז, הוא מבקש עוד ועוד !".

כאשר נדע לפנות, לאדם השוגה, בזמן הנכון ,לאחר שנתנו לו ההרגשה שאנו אוהבים אותו ורוצים בטובתו ודאי יאמר לנו תודה על הערותינו.

מסיפור נגעי המצורע המופיעים בפרשת השבוע הקודם-"תזריע" ובפרשת השבוע הנוכחי –"מצורע" אנו לומדים  כיצד לסייע לזולת להשתנות.

התורה מספרת לנו על פצעים שהופיעו על עורם של אנשים, פצעים שלא נבעו מבעיה רפואית ביולוגית כווירוסים,חיידקים וכדו' אלא מבעיה רוחנית. דיבור לשון הרע. למרות שהצרעת הייתה עונש קשה, אך דרך הענשה מוכיחה את מטרתה ליצור את השינוי והתיקון בהתנהגות.

למרות שיש פרטים רבים בדיני המצורע ,המחליט,האם כתמי העור הם צרעת או סתם כתמים אינו רופא עור מומחה או רב מתמחה-אלא הכהן. הכהן, בטבעו, איש חסד המחפש את טובת הזולת. גם באיש הנכשל בלשון הרע ,הוא מחפש הטוב ולכן הוא מחפש כל דרך אפשרית לטהרו. האדם הנגוע מעריך את הכהן וכאשר קובע שהוא מצורע ועליו לקבל העונש ולצאת מחוץ לעיר לתקופה מסוימת הוא רואה בו עונש בונה, עונש מתקן ולא עונש שבא כנקמה

את אהבתו הגדולה של ה' לעמו אנו רואים בהלכות המצורע: חתן שנראו בו נגעים, נבדק על ידי הכהן רק לאחר שנגמרת שמחתו בשבעת ימי המשתה. יהודי שנראה בו נגע באחד מהחגים נראה אל הכהן רק לאחר החגים כדי לא לפגום בשמחת החג. במקרה שמתגלים נגעים בבית רק לאחר שמפנים את הבית מהכלים הכהן מגיע כדי לא לגרום הפסד לרכוש. מהלכות אלו אנו לומדים  כמה ה' אוהב את בניו ,שלמרות שהאדם פעל כנגד רצון השם ,בכל זאת ,ה' דואג שרכושו לא ילך לאיבוד , ה' דואג לו ששמחותיו האישיות לא יהרסו.

העולם הזה הוא עולם השקר, עולם שהמציאות הגשמית מסתירה את החיות האלוקית, עולם שאנו נהנים מדברים שנראים לנו כמועילים, אך באמת, הם מזיקים, עולם שדברים הנראים לנו כמזיקים הם מועילים.

כדי לראות האמת שבעולם אנו נזקקים למשקפי ראיה,. בפרשה שלנו ,אנו מגלים פעם נוספת את האמת, הצרעת שנראית רע, שמרחיקה את האדם לתקופה מהחברה,על מנת למנוע ממנו לדבר לשון הרע,היא החסד שעוזר לאדם לתקן עצמו.

הצרעת דומה לייסורים שאב מעניש את בנו על מנת להחזירו למוטב. באם האב מראה לבן סימני אהבה, הבן מקבל באהבה את העונש הבונה והמתקן.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה