בין שואה לתקומה



שמחתי מאוד לפגוש קוראי יבניתון רבים שהלכו בעקבות ההמלצות לסיורים שפורסמו בשבועות האחרונים.

החל מה-1 במאי לפנינו שבועיים עמוסים רגשית על כל אחד ואחת בארץ הכוללים גם מסלולי סיורים רבים באנדרטאות ובאתרים נוספים חשובים המציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ואת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

כמדי שנה ישתתפו בסיורים אלו גם משלחות רבות מחו"ל .אחת המשלחות שתגיע תהיה מבולגריה שאני אדריך אותה בסיור שאציע לכם בהמשך. חשוב לזכור את סיפור הצלת 50 אלף מיהדות בולגריה במלחמת העולם השניה ע"י המלך ,אנשי הממשל ,כמרים והעם שעמדו כחומה אל מול בעלי בריתם הנאצים ואמרו לא לגירוש היהודים. על כך זכו עשרים מתושבי בולגריה בפרס חסיד אומות העולם.

הסיור השבועי יוקדש לאירועים אלו ונתמקד בפרוזדור ירושלים.

יד אנה פרנק- אתר ראשון שבחרתי לבקר בו מוכר פחות אך מרתק במיוחד הנמצא על כביש 38 בקטע שמחבר את צומת אשתאול ללטרון.

לאחר שנחנה נבחר בשביל שיוביל אותנו ליד אנה פרנק. המקום מנציח את סיפורה המופלא של אנה שפרנק שנולדה בגרמניה עברה עם משפחתה לאמסטרדם בגלל רדיפות הנאצים שם. המשפחה הסתתרה בדירת מסתור עם הוריה ,אחותה ושתי משפחות נוספות עד שבאוגוסט 1944 הנאצים חשפו את הדירה וכולם נשלחו למחנות הריכוז וההשמדה. במהלך התקופה ששהתה בדירה כתבה אנה יומן המתאר את  הימים הקשים שם.

פיט כהן יצר אנדרטת זיכרון שמשלבת קטעים מהיומן ומספר יצירות הממחישות את עולמה של אנה.

יד הזיכרון נמצאת בתוך יער רחב ידיים המשתרע על שטח של כ-20,000 דונם בו ניטעו שישה מיליון עצים לזכר הנספים בשואה. המקום נחנך ב-1951 ע"י ארגון בני ברית וקק"ל. בסמוך ליד אנה פרנק נראה את מערת בני ברית.

אנדרטת מח"ל – נפנה ימינה בכביש 38 ולאחר נסיעה קצרה מול תחנת הדלק של הישוב מסילת ציון נפנה ימינה לפי השילוט אנדרטת מח"ל.

האנדרטה שנבנתה ב-1993 מוקדשת לזכרם של 121 מתנדבי מח"ל מתוך 3,000 מתנדבים שנפלו במהלך מלחמת השחרור. היסטוריונים רבים טוענים שתרומתם היתה כה רבה עד שהם אלו שהכריעו את המהלכים הצבאיים שהביאו בסיומם להקמת מדינת ישראל.

האנדרטה בנוייה מיציקות בטון המציינות את המילים מ-ח-ל עליהן חרוטים שמות 121 הנופלים.

שמורת המסרק – נפנה ימינה בכביש 1 ונעלה עד הפנייה ימינה לישוב שורש ,ניסע עד הכניסה לישוב בית מאיר ,נראה מימין את השלט "פארק יצחק רבין שמורת המסרק".

 זוהי הזדמנות לסייר סיור מעגלי בשמורה ולראות את שרידי המשלט ,ולצפות על כל השפלה. סיפור המשלטים והקרבות בקטע זה במבצע נחשון ומכבי מסופרים על גבי השלטים הפזורים בשטח.

שביל המחבר את יד ושם להר הרצל -  ניסע לכיוון ירושלים לחניית "יד ושם". כאן עומדות בפנינו מספר  אפשרויות. אני בחרתי עבורכם את מסלול ההליכה בשביל המוביל מבקעת הקהילות הנמצאת בחלק הדרומי של "יד ושם", ומשם נמשיך לצעוד דרך אנדרטת הקרון ,כיכר גטו ורשה ,שביל חסידי אומות העולם לכיוון הר הרצל.  ביני השביל ראו בהליכה בשביל את הקשר שבין המעבר בין השואה לבין התקומה ,ולכן ההולכים בו עוברים חווייה מיוחדת.

בסיום השביל נבקר באנדרטת הנצר האחרון. ביד לצנחנים שנפלו באירופה ובחלקת גדולי האומה, יש גם מוזיאון יפה בכניסה.

אני ממליץ בסיום הסיור לעצור באנדרטת מגילת האש הנמצאת על ראש ההר ליד הישובים כיסלון ורמת רזיאל.

האנדרטה המיוחדת הובאה לכאן לאחר מסע ארוך של בנייה מורכבת ע"י האמן נתן רפפורט ,ניצול שואה ,שכל משפחתו נספתה בשואה ,והוא הקדיש את כל חייו להנצחת השואה. האנדרטאות המפורסמות שלו נמצאות ברחבי העולם והמרכזיות שבהן נמצאות בוורשה , בניו יורק ,בוושינגטון ,ביד מרדכי ובקיבוץ נגבה.

האנדרטה עשוייה ברונזה ונבנתה בצורת שני גלילי מגילה המזכירים את עם הספר בגובה של כ-8 מטרים ובמשקל של כ-12 0 טון. על החלק הימני יש תיאור של חלק מסיפורי השואה ועל החלק השמאלי סיפור התקומה-היציאה מהמחנות ,ההעפלה לא"י ,מלחמת השחרור ,כיבוש הכותל המערבי ,סיפור מנורת בית המקדש שנלקחה ע"י טיטוס וכן דמויות מרכזיות של העם היהודי. בין שני הגלילים בחלק הפנימי הטביע האמן פסוק מספר יחזקאל מחזון העצמות היבשות החותם את המגילה.

סיור זה אורך כ-8 שעות במסלול נסיעה מעגלי . האתרים שהוצעו הינם ללא תשלום וכוללים חנייה חינם ונגישה וכן פינות עצירה הכוללות שירותים ומים.

ביום ג' ה-10 במאי אני יוצא עם קבוצה לסיור זה. למעוניינים נא ליצור קשר 0506273089 ,אלישע.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה