"אהבה פוגעת"



סיוע לזולת הוא נושא שאנשים מאוד מתחברים אליו. לפני החגים אנו רואים את ארגוני החסד הפונים אל ליבם הרגיש של עם ישראל ומצליחים לפתוח את כיסם על מנת לשמח בחג את האנשים שאין להם.תכונה אופיינית ביהדות לחמלה וחסד.

פרשתינו פרשת קדושים, פותחת בפסוק:"וַיְדַבֵּר ה',אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר דַּבֵּר אֶלכָּל-עֲדַת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל,:"  בדרך כלל משה מעביר את דברי ה' תחילה לאהרון אחיו לאחר מכן מצרף את בני אהרון וחוזר בשנית מצרף את שבעים הזקנים,הסנהדרין, וחוזר בשלישית ולבסוף חוזר לפני כל העם , בפרשת קדושים משה פונה מיד לכל עם ישראל. רש"י מסביר שכולם הוקהלו לשמוע את דברי ה' ממשה, כי בפרשה זו  יש את רוב יסודות התורה.

בפרשה יש מצוות חברתיות רבות שבמרכזם הציווי הגדול "ואהבת לרעך כמוך" הציווי כה מרכזי שרש"י מצטט את דברי רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה" רש"י רוצה להבהיר לנו כיצד אכן אפשר לאהוב את הזולת כמוך:

א. זה כלל גדול, זו אינה סיסמה רדודה אלא היא כלל, הפרטים המעשיים  נמצאים  במילוי אחר המצוות החברתיות המוזכרות בפרשה,

ב. רש"י בכוונה מצטט את שמו של בעל המאמר,רבי עקיבא,  כדי הסביר לנו כיצד אפשר לפתח אכפתיות לאדם זר שלא קבלת ממנו כל טובות הנאה. רבי עקיבא בפרקי אבות אומר "חביבים ישראל שנקראו בנים למקום"  אם כולם בנים כולם אחים.ואינם זרים.

נשמע נחמד ומשכנע . האם זה עובד בשטח? לא תמיד. אך אין ספק שבקהלים שמשקיעים מאמצים להטמיע את רעיון האחדות והערבות ההדדית ישנן תוצאות יותר מובהקות ממקומות שאין התייחסות לנושא.לכן לפני החגים שמכניסים את העם כולו לאווירת הנתינה, ישנם אנשים רבים יותר שמצטרפים למעגל הנתינה.

לכאורה בניין האחדות בעם שנבנה לקראת חג הפסח נסדק, הימים הללו ימי ספירת העומר אנו נוהגים מנהגי אבלות שונים על אסון גדול שאירע לעם ישראל. בתקופה זו מתו ממגפה 24 אלף מתלמידי רבי עקיבא על שלא נהגו כבוד זה בזה.

כיצד ייתכן שתלמידיו של אדם שכל חייו ראה מול עיניו את מאמרו על הפסוק בפרשה "ואהבת לרעך כמוך.." ובודאי השקיע בהם רבות על מנת שיאמצו את דרכו , כיצד סטו מדרכו של מורם ורבם ופגעו איש ברעהו?

 רבי עקיבא לא היה רק נואם בחסד בתחום האחווה הרעות והשלום, אלא מידותיו  הטובות  היו    חדורות בכל מעשיו. הגמרא מספרת על התהליך האישי שעבר רבי עקיבא. הוא היה רועה צאן פשוט בביתו של האיש העשיר כלבא שבוע. ביתו ראתה את רבי עקיבא ואת מידותיו הנעלות והציעה לו נישואין בתנאי שילך ללמוד תורה, הוא קיבל ההצעה ונישאו בחשאי ללא ידיעת האב שאף נישל את ביתו בעקבות החתונה מכל נכסיו. אך היא דבקה באיש בזכות מידותיו המיוחדות.

הרבי מליובוויאטש מסביר לנו שאכן הם כן אימצו את תורתו אך טעו בדרך, הרבי מעביר לנו מסר כיצד להתנהג נכון בזמן של חילוקי דעות. כיצד לאהוב ולכבד את הזולת גם שאנו חושבים אחרת מדעותיו ודרכו.

תלמידי רבי עקיבא היו תלמידים נאמנים לדרכו של רבם, אך כל אחד מתלמידיו הבין את תורת רבו בדרכו ובהתאם לכך עבד את ה', מתוך אמונה שדרכו היא הדרך האמיתית של רבו. לפיכך גם ניסה בכל דרך אפשרית לגרום שחבריו יחשבו כמותו ויתנהגו בהתאם.משלא הצליחו לשכנע לא נהגו כבוד זה בזה.הם חשבו שזו הדרך לאהוב את הזולת,לדאוג לו לעשות האמת שלו.

מותר לחשוב בצורה שונה מהזולת אך חובה לכבדו גם אם הוא מבין בצורה שונה את הדרך לעבוד נכון את ה', בין בית שמאי לבית הלל היו מחלוקות רבות אך הם כבדו איש את רעהו ואף לא נמנעו לשאת נשים זה מזה.

גם בחיי היום יום, מותר לאנשים לחשוב שונה , בעניניםפוליטיים, בדרך הנהגת העם, אך בשורה התחתונה אחים אנחנו ואין כל סיבה שלא נחיה בשלום. מנהגי האבלות בימים הללו גורמים לנו לחשוב אחרת,לחשוב בריא. להבין שהשנאה והפילוג מחריבות העם ואחדות והשלום משמרות אותו.

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה