להיות עם קדוש בלי "קדושים"



בשבוע שעבר קראו בני ארץ ישראל את פרשת קדושים וגם עסקו בקדושים, קדושי השואה. השבוע יקראו בני חו"ל את פרשת קדושים ובארץ ימשיכו להתעסק בקדושים, הקדושים שמסרו את נפשם בהגנה על הארץ הקדושה, הקדושים שנרצחו בגלל היותם קדושים, בני עם קדוש, בני הקדוש ברוך הוא.

פרשת קדושים, בתחילתה, מדברת על הציווי שנהיה קדושים, בסוף הפרשה אנו מקבלים את ההסבר למילה קדושים"וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים... וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים" אנו עם המובדל מהאומות, אך מיד תזעק שאלה לשמיים, ייתכן שבעת כתיבת התורה שכל עם היה חי את חייו הייתה אפשרות שלא להתחבר ולא להתחשב באומות האחרות, אך היום, שאנו עם קטן בעולם גלובלי גדול, כיצד אפשר לעצום את העינים ולא לראות את המציאות מול העיניים, איננו  יכולים לחיות ללא התחשבות והתחברות עם אומות העולם.

התורה נותנת את התשובה ליכולת לבצע את הדברים הטובים והנכונים עבורינו ולא הדברים המוסכמים על אומות העולם, "כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי", אני נותן לכם הכח.

השבוע נשאלתי על הצונמי שעלול להגיע לחופי ארץ ישראל. האם הוא יגיע ליבנה? מאחר  ובאשדוד נתלו שלטים על כללי התנהגות בעת צונמי. כששאלתי לפשר הבהלה נאמר לי שהמומחים חוזים צונמי שמגיע במחזוריות טבעית.

גם לכך נותנת התורה תשובה. התורה מצווה שהיהודי לא ידאג רק לקדושתו העצמית אלא ילך בדרכו של אברהם אבינו שיעביר את המסר ליושבי הארץ. בדרך הטבע האנשים הראשונים שעליהם האדם יכול להשפיע הם בניו ולכן הפסוק מצווה על הילדים "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ"  ההורים צריכים להשפיע על הילדים גם בהרגשת התבדלות מאומות העולם.

מהיכן הכח לגרום לילדים להרגיש עוצמה בהתבדלות והתנתקות מאומות העולם? הרי בעיניינו הטבעיות,נהפוך הוא, שאנו מתעלמים מהעולם מצבינו מדרדר,אנחנו מאבדים תמיכה. ממשיכה התורה ואומרת "ואת שבתותי תשמורו" שבת שייכת לסוג מצווה שנקראת "עדות", שמירת השבת מחזקת את האמונה בבריאת העולם ובבורא העולם.

 ששת ימי המעשה שייכים לאומות העולם, השבת שייכת לעם ישראל. אצל האומות  כוחות הטבע פועלים ומנהלים את העולם כדברי הנביא יחזקאל "עזב ה' את הארץ ביד כוכבים ומזלות". אך לעם ישראל יש את השבת, מעל הטבע, באמונתם הם קשורים לה' שלמעלה מהטבע ואינם מתחשבים בכוחות הטבע כדברי הנביא ירמיהו "מֵאֹתוֹת הַשָּׁמַיִם אֶל תֵּחָתּוּ ".

 אכן אנו רואים כיצד כוחות הטבע פוגעים במקומות רבים בעולם, ברעידות אדמה ומזג אויר קיצון  היוצר שטפונות והרס, אך בארץ ישראל, בה שוכן השבר הסורי האפריקאי, המועד לרעידות אדמה, ברוך השם האדמה רגועה בדרך כלל. אנו צופים בהרס והחורבן השורר במדינות השכונות, הרס שמכוון גם אלינו, עשרים וארבע שעות יושבים רוצחים וחושבים כיצד לפגע בנו .יש להם את הכסף והתמיכה, אך הקדוש ברוך בכוחות אל טבעיים "מצלינו מידם".

בימים הללו, שאנו עוסקים בעצמאות העם היושב בציון, עלינו להשקיע מאמץ להגיע אל העצמאות.

למנהגינו יש צוותי חשיבה בעלי יכולת טובה לנתח המציאות  אך לפעמים  התוצאות מוטעות, אין אפשרות להגיע לחקר האמת אם אין נתוני אמת, התורה נותנת לנו נתון חשוב מאוד, באם עם ישראל מתחבר ישירות לה' הוא מקבל גם כוחות מיוחדים אל טבעיים שבכוחם להתמודד עם  האתגרים העומדים מול ענינו.

להתחבר אל ה' זה לא להתעלם מהמציאות ולתת לה' לפעול בזירה לבדו. ה' הביא אותנו לעולם על מנת  להשקיע מאמצים רבים בביצור הביטחון, הכלכלה, אחדות בעם  ולזכור שהדרך היחידה להגיע לעצמאות, היא באימוץ המצווה "קדושים תהיו".

לצערינו השואה הנוראה הזכירה לנו שאנו קדושים, גם היהודים שניסו לשכוח מעמם ומולדתם, החיה הנאצית הזכירה להם שהם קדושים.במלחמות ישראל מזכירים לנו אומות העולם את דברי בלעם "עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן" בדרך כלל הסיוע שאנו  מקבלים מהאומות נובע  מהאינטרסים של העמים באותה תקופה, צריכים לאמץ את המשך נבואותו של בלעם "וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב".

בואו וננתנק מהשפעתם של אומות העולם ונתחבר אל מקור חיינו וכוחינו, בורא העולם, נחגוג עצמאות. ונזכה לגאולה השלימה בה לא נצטרך יותר לקבור את קדושינו.

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה