האם חוקי המדינה באים להטיב עם אזרחי המדינה?



אכן,הם אמורים להיטיבאך מאחר ומאחורי החוקים עומדים מחוקקים השייכים למפלגות שונות,לפעמים החוקים באים ליצור העדפה של קבוצה מסויימת. זו הסיבה שכאשר מתחלף שילטון אנו מוצאים חוקים המשתנים.

יש ספר חוקים אחד שכל מטרתו להיטיב עם כל האזרחים האמורים לקיימו,  ללא העדפה או אפליה, ספר "התורה" שניתן למשה רבינו בהר סיני.

מצוות התורה עוסקות בקידומו של הפרט על ידי מילוי ציווי השם והשמירה על העם בצורה בריאה.

בעולם, אנו נתקלים בדעות ודרכים שונות כיצד לנהל את המדינות בצורה הנכונה ביותר.

 בכל אחת מהדרכים ישנן מעלות וחסרונות , בעוד שבמדינות הסוציאליסטיות לא אמורים להיות אנשים הרעבים ללחם, המדינה שולטת בכלכלה ומנווטת אותה לצרכיי העם מתוך דאגה לפרט.בעודפי התקציב היא מפתחת את מערכות החינוך והרווחה,  אך יש חיסרון גדול מאחר שהאדם העובד במפעלים הייצרנים לא ישקיע מאמץ מיוחד בעבודה שיגדיל ההכנסות או את איכות המוצר,  כי  אינו מגדיל את הכנסתו .אין לו מוטיבציה המניעה אותו .

 בשוק החופשי אומנם ישנה תחרות רבה שמגדילה את הייצור הרווח ואיכות המוצר ,אך נוצרים פערים עצומים בין העשירים לעניים.

אנו רואים תופעה מדאיגה, כיצד אילי הון  קונים חברות המעסיקות אלפי עובדים  ומול עיניהם לא תמידעומדת הזכות הגדולה שנפלה בחלקם לדאוג לעוד אלפי משפחות לחיות בכבוד תוך שמירה על רווחיות החברה ,אלא מטרתם העיקרית היאהגדלת הרווחיות בכל דרך שכל השיטות החוקיות כשרות ,ולעיתים גםבמחיר פיטורין של מאות עובדים שיצטרפו למעגל האבטלה. אנו רואים את הבנקים שבמהלכים של שיפור השירות , בחיבור הלקוחות למדיה, הם מפטרים כמויות גדולות של עובדים, שבחלקם תרמו שנים רבות למערכת הבנקאית ועכשיו יקשה עליהן מרום גילם, למצא פרנסה בכבוד,

 איני כלכלן ואיני נכנס לפרטים שבחלקם מוצדקים ומוסריים אך ישנה תופעה מדאיגה בשוק החופשי שאילי ההון נהפכים לאלילים,ובהתנהלות לא לגיטימית של קשרי הון – שלטון יש ביכולתם להשפיע על תהליכי החקיקה .

באיזו  דרך  מכוונת תורת ישראל  להנהיג את העם?  מצד אחד, אנו רואים חוסר אימון בגישה הסוציאליסטית. נאמר  בפרקי אבות  "האומר שלי שלך ושלך שלי –עם הארץ".  מבארים מפרשי המשנה, שהוא מעוניין בתיקון הארץ , אבל אין לו את החכמה להצביע על הדרך הנכונה.

הרבי מליובאוויטש לפני שנים,  כתב, שהשיטה הקיבוצית בעייתית  כי יחיד מוצא סיפוק ביכולתו להביא לביצוע את הדברים היחודיים שבהם הוא מצטיין מחבריו. זהו דבר שאינו קיים בעבודה הקיבוצית ואכן רבים מהקבוצים כבר אינם קיימים במתכונת הקיבוץ.

בהחלט התורה תומכת בשוק החופשי, כבר משחר הקמתו של העם העברי היו  מנהיגים  בעלי נכסים. התורה מציינת שאברהם היה כבד ברכוש, יעקב למרות שלבן ניסה לפגוע בהכנסותיו זכה לרכוש רב, אך הם לא ראו את הרכוש כמטרה., הם לא נהפכו לאלילי הון.

בפרשת בהר  יש שלש מצוות , שעוזרות ליצור את העולם המתוקן: איסור לקיחת ריבית, מצוות השמיטה ומצוות היובל.

חוק האוסר לקיחת ריבית,התורה רואה בדבר מעשה חמור ששני הצדדים שותפים לעוון. התורה דואגת לפרט, לאזרח שנקלע למצוקה וזקוק לסעד ודורשת מבעל האמצעים לסייע בידו .

בשנת השמיטה, החלה פעם בשבע שנים, אנו נדרשים שלא לעבד את הקרקעות במשך השנה רק לשמר את העצים והצמחים שלא יפגעו. התורה דורשת להפקיר את היבול של שנה זו, ושלא לגבות חובות שנכנסו לשנת השמיטה.

ביובל,החלה פעם בחמישים שנה ובה חוזרים כל הקרקעות ונכסי הנד"לן לבעליהם הראשונים.

החוט המקשר בין המצוות הללו, להזכיר לכל אחד מאתנו שכל הרכוש שצברנו ניתן לנו בהשאלה לצורך עבודתינו בעולם ולכן, עם הכסף שהשאילו לנו מחובתנולסייע לנזקק, אחת לשבע שנים לא לעבד האדמה ,שהייתה בעבר מרכז הפרנסה ולזכור שפרנסה משמיים. גם הקרקעות שצברנו במשך השנים ניתנו לנו בהשאלה.

כלכלה נכונה זה ניהול  שוק חופשי אך לזכור מה עלינו לעשות עם הכספים שנצברים, לדאוג למשפחתינו ולעמינו ולא לדאוג רק לכסף...בחקיקת חוקי המדינה צריכים לראות רק את האזרחים מול העינים  דבר שכנראה יהיה בימות המשיח אך אנחנו כאזרחים צריכים לקדמו כבר עכשיו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה