מיפו אל יפו



בחודש האחרון ערכתי מספר סיורים בהם השתתפו תושבי העיר בעיר ירושלים וכולם התרכזו ברחוב יפו, הרחוב הארוך והיפה שתחילתו בשער יפו (אחד משמונת שערי העיר העתיקה) וסופו בגשר המיתרים המקבל את פנינו עם הכניסה לעיר.

השבוע החלטתי לחשוף בפניכם את קסמי הרחוב שניתן לטייל לאורכו במהלך יום שלום ולהנות בכל רגע.

מי שהגיע השבוע לפסטיבל האור בירושלים הבין יותר מכל את כוונת הפסוק מתלמוד בבלי "עשרה קבין של יופי ירדו לעולם-תשעה נטלה ירושלים ואחד כל העולם כולו. אין לך יופי כיופייה של ירושלים".

  • כיכר ספרא

בית העירייה שאנו רואים הוא תוצאה של חידוש פרוייקט הקמת משרדי העירייה  בשנת 1993 . הסיור יתחיל במפת ביניתנג Bünting שפורסמה לראשונה בספר " מסע דרך ספרי הקודש" שנכתב ב-1581 ע"י הכומר הפרוטסנטי ביניתנג  והועתקה לכיכר ספרא.  במפה נראות שלוש יבשות בלבד : אירופה(באדום) ,אפריקה(בצהוב) ואסיה (בירוק) כשחיבור בין שלוש היבשות נמצאת העיר ירושלים שמציינת ,למעשה, את מרכז העולם. היצירה המיוחדת נעשתה ע"י האמן צמיאן ארמן ב-1993.

הכיכר הרחבה נקראת על שם  אסתר ויעקב ספרא, הוריו של אדמונד ספרא מעשירי העיר חלב בסוריה. סביב הכיכר ננטעו עצי דקל ונבנתה באר מים שנקראת "ארכימדס", כשמימין אמת מים שהיא דגם להובלת המים לירושלים בתקופות החשמונאים והורדוס מאזור בריכות שלמה שליד יריחו.

  • בנין הדואר ,בנק פלשתינה ובנין ג'נרלי

מהכיכר נפנה ימינה לרחוב יפו משמאלנו שני מבנים שנבנו ב-1934 . הראשון שימש כבנק פלשתינה והשני בנין הדואר שמשמש היום כדואר המרכזי. בהמשך בצומת הרחובות שלומציון המלכה /יפו נראה את בנין ג'נרלי. לאחר שנתרחק מעט מהבנין נבחין בראשו באריה מכונף שנבנה ע"י חברת הביטוח האיטלקית ג'נרלי. האריה הוא הסמל של מרקוס, אחד מארבעת האוונגליונים ,שכתבו את הברית החדשה . מרקוס היה גם הפטרון של העיר ונציה . האריה אחז בספר ועליו כתוב "שלום לך מרקוס, האוונגליון שלי".

  • כיכר ציון

משמאל נחלת שבעה השכונה השלישית שנבנתה מחוץ לחומות העיר העתיקה ובה בתי קפה רבים ומסעדות טובות. מימין שלט "בנין סנסור". זהו מבנה שהיה שייך לתעשיין הסיגריות מבית לחם שבנה את המבנה המפואר ב-1931 .כיום במקום סניף של בנק לאומי. המקום שימש כבית קפה הראשון בירושלים "קפה אירופה" והיה מרכז הבילוי של הדיפלומטים האורחים הזרים.

מהכיכר יוצאים למדרחוב בן יהודה רחוב ססגוני לאורכו מקומות ישיבה ואוכל, חנויות מיוחדות ,נגני רחוב ובימים אלו במקום פסטיבל ירושלים בשעות הערב .מומלץ.

נמשיך ברחוב יפו עד צומת הרחובות שטראוס והמלך ג'ורג'. שם הרחוב על שם המלך ג'ורג' החמישי כמחווה לבריטים על שחרור העיר מהשלטון העותמני. בצומת הוקמו הרמזורים הראשונים בעיר והוא נקרא גם צומת הx-  .

בשבוע הבא הכתבה תוקדש לחלקו השני של הרחוב לכיוון מערב .


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה