למי יש בעלות על התורה?



עם לידתו של התינוק מתחיל תהליך הדומה למחשב: המחשב מגיע עם חומרה ולאחר מכן מתקינים בו תוכנות על מנת שיוכל לעבד נתונים . התינוק נולד עם חומרה, תפקידם של ההורים והמחנכים להתקין תוכנות על מנת שהילד יוכל לבצע משימות.

אם נשאל  תלמיד בתיכון או באוניברסיטה לשם  מה אתה לומד?  רובם יענו בשביל שיהיה לנו מקצוע לפרנס את בתינו  כראוי. רוב האנשים מסתכלים על רכישת ידע ככלי שיגרום להם לחיות טוב יותר.

בעוד כשבוע עם ישראל יחגוג את חג השבועות,חג מתן תורה,כל העם חוגג בדרכו את החג: בהוספה בלימוד התורה, באכילת מאכלי חלב או בקישוט הבית בירק. האם התורה שייכת לכולם או רק ליהודים המקפידים ללומדה  ולקיים את הכתוב בה?

רבים מהאנשים   רואים בלימוד התורה כלי לרכישת ידע, שציבור מסויים החליט ללמוד אותו. הם מסכימים שאם אנשים בחרו בכך כדרך חיים שייבושם להם, אך  שואלים ותמהים מכך  שיש הפליה בעם , יש אזרחים החייבים להפסיק ללמוד במוסדות האקדמאים על מנת לשרת את העם בהגנה על הארץ ויש את בחורי הישיבה שממשיכים בלימודים האקדמאים במקצוע התורה ואינם תורמים את חלקם בהגנה על הארץ ע"י שירות צבאי.

 האם רכישת ידע הוא תנאי בסיסי ו"שער" לחיות בעולם הזה? האם בעם ישראל לימוד התורה מטרתו רק להשיג ידע על מנת לשמור המצוות או שיש בו יעדים נוספים?

בעולם הרחב עד לפני מאתיים שנה רוב הציבור לא ידעו קרוא וכתוב, הם חיו טוב ללא קריאה וכתיבה. אך בעם ישראל, כבר לפני אלפיים שנה תוקן  "חוק חינוך חובה" בבא בתרא כא: זכור אותו האיש לטוב ויהושע בן גמלא שמו ... שתיקן שיהיו מושיבים מלמדי תינוקות בכל מדינה ובכל עיר ומכניסים אותן כבן שש כבן שבע.

גם לפני יהושע בן גמלא, הילדים למדו מהוריהם כיצד ליישם מצוות התורה, אך הוא דאג שיתחברו ריגשית ל ללימוד תורה בכל עת שזה אפשרי .מהי התרומה החיונית של הלימוד? מה מבדיל בין אדם שרק מקיים מצוות בלי ללמוד, לאדם שגם קובע עיתים לתורה? מדוע כה חשוב שילדינו יראו הורים שלומדים תורה. אכן מה מייחד את לימוד התורה על כל הלימודים האחרים?

על החשיבות הרבה של התורה אנו נחשפים בפרשתינו, פרשת במדבר .התורה מונה את בני  ישראל במדבר ומפרידה את שבט לוי מכל העם, בהיותם בעלי תפקיד נבחר ,מקשרים בין העם לבורא. הם עבדו במשכן, הכהנים היו אחראים על ההפעלה השוטפת של המשכן ,הלווים היו ,שרים ושומרים בו. בעת המסעות היו נושאים את המשכן ,התורה מונה בתחילה את שבט קהת שהיה הבן האמצעי של לוי ולאחר מכן את גרשון שהיה הבכור, מדוע התורה אינה מונה את הבכור בתחילה כמקובל, הכלי יקר במדבר ד,כב: מבאר שקהת נשא את ארון הברית, את הדבר היקר ביותר ולכן נזכר ראשון . אכן מדוע לא ניתנה נשיאת ארון הברית,התורה, לשבט גרשון הבכור? גם כאן עונה הכלי יקר שבעוד שכתר כהונה  שייכת  לכהנים וכתר מלכות רק לזרע דוד אך כתר תורה  התורה שייכת לכל העם בשווה להבליט זאת ניתנה לבן האמצעי.

זו גם הסיבה שהתורה ניתנה במדבר. כי אילו ניתנה  בחלקו של שבט מסויים, יכל לטעון לבעלות  על התורה. המדבר שייך לכולם-התורה שייכת לכולם.

מהו הגורם לחשיבות הרבה של התורה? לימוד התורה שונה משאר הלימודים האקדמאים. אומנם אחת ממטרותיו לדעת לבצע את מצוות הבורא, אך יש ערך מיוחד בקביעת עיתים לתורה ,ללמוד לשם לימוד. בעוד שהלימודים הרגילים משמשים רק כאמצעי,רכישת ידע לחיים, לימוד התורה הוא מטרה ,לימוד שגורם לעידון האדם ומזכך את העולם. קיום המצוות גורם לנו להתנהג  כיהודים לימוד התורה גורם לנו לחיות כיהודים.

התורה שייכת לכל אחד מהעם, לכן כולם חוגגים את חג מתן תורה. לימוד התורה מחזק  הביטחון האישי ולכן צריך למצא את שביל הזהב בשמירה משולבת בגשם ורוח, צבא ותורה.

יהי רצון שנזכה לנאמר "ה' עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם " (התורה נקראת עוז).

לעילוי נשמת בניתה בת כמונה למשפחת חדד ז"ל


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה