מיפו עד יפו-המשך



בשבוע שעבר הסברתי על הסיור בחלקו הראשון של רחוב יפו הקסום ,והשבוע המשך סיורינו מצומת רחוב המלך קינג ג'ורג' ורחוב יפו לכיוון מערב.

 

  • שכונת אבן ישראל

האתר הראשון שלנו יהיה שכונת אבן ישראל שהיא השכונה השישית שנבנתה מחוץ לחומות העיר העתיקה ,והיא השכונה הראשונה בתוך מתחם גדול שנקרא נחלאות. חשיבות המקום שכאן לראשונה התגוררו בני כל העדות ולא ניתן לה צביון דתי. לדעתי, זו השכונה שנשתמרה באופן מוחלט מאז הקמתה או לפחות מהיום שאני זוכר אותה כמקום מגורי סבתי האהובה לפני כ-55 שנה.

השכונה מוקפת בתים ונכנסים אליה דרך שני שערים בלבד לתוך חצר גדולה ויפה. השכונה נוסדה בשנת 1875 ונקראת אבן ישראל על שם 53 מייסדיה(אבן בגימטריה). בין תושביה הראשונים היה יוסף ריבלין.

בפינות ברחבת השכונה הוצבו שלטים ובהם תמונות התושבים המספרות את סיפור המקום.

  • בית המשיח

נחזור לרחוב יפו ,נחצה בזהירות את פסי המסילה ונראה לפנינו את אחד המבנים היפים שהיה שייך למשפחת משיח בורוכוף שעלתה מבוכרה. הבית נבנה על רחוב יפו בשנת 1908 ,בחזיתו נראה גור אריות שהוא סימלה של העיר .

  • כיכר הדווידקה

המרגמה המוצבת במרכז הכיכר עברה שינויים רבים בגלל הרחבת הכיכר ובניית הרכבת הקלה. המרגמה מנציחה את אירוע הניצחון במלחמת העצמאות והיא נבנתה ע"י דוד ליבוביץ'.

  • משרד הבריאות יפו 86

הבית שנבנה בשנת 1882 שימש למגורי משפחה נוצרית ,אך בגלל טרגדיה משפחתית עזבה המשפחה  והבית היה נטוש זמן רב עד שמשרד הבריאות רכש אותו. כיום במקום מרכז חיסונים. בראש המבנה גמלון ועליו סמל האימפריה העותמנית.

  • בית הכנסת "זהרי חמה" יפו 92

אחד המבנים המרשימים לאורך הרחוב . כאן הוקם המבנה על מנת לשמש למגורי האורחים שהגיעו לירושלים. המבנה בן 4 קומות שימש למגורים ובית תפילה. יופיו של המקום בשעון השמש שהותקן בקומה האחרונה והראה למתפללים את שעת הנץ החמה.

  • מחנה יהודה

בין הרחובות יפו ואגריפס הוקם שוק מחנה יהודה המפורסם ע"י רוכלים מהכפרים הערבים הסמוכים שהביאו את התוצרת החקלאית לירושלים בתקופה העותמנית. מתחם השוק כולל שני רחובות אורך ולאורכם שווקים פנימיים מפוצלים. שמו של השוק על שם יהודה נבון.

השוק עבר שינויים רבים וכיום הוא מהשווקים היפים והססגוניים שיש. מומלץ לבקר ,לטייל ולעצור לאכול.

  • חיים ולרו –מיוחס

ממול לשוק על רחוב יפו קיים בית המרקחת המפורסם בירושלים בית מרקחת אופלטקה. המרפסת שמעל בית המרקחת היתה של בית הורי במשך 40 שנה. מכאן הרחנו את ריחות השוק הממכרים.

הבתים בהמשך הרחוב נהרסו ,לצערי, בגלל פרוייקט הרכבת הקלה. המלצתי היא להיכנס דרך רחוב מיוחס ,לראות את שלטי הסנדלר ,החייט והספר שנותרו במקום, לטייל בין הסמטאות שבשכונה ולראות את בתי הכנסת הרבים שבמקום.

  • בית החולים "שערי צדק" הישן יפו 161

כיום משמש המקום למבנה רשות השידור . המבנה הוקם בשנת 1904 ושימש כבית החולים המרכזי של ירושלים אותו ניהל דוקטור משה ואלאך יחד עם האחות הראשית זלמה.

שניהם הקדישו את חייהם לטיפול בחולים וראו בעבודתם שליחות. יצחק רבין ז"ל בנאומו  באו"ם על חגיגות 3000 שנה לירושלים הזכיר את דוקטור ואלאך כדמות מרכזית אותה יזכרו תושבי ירושלים של פעם. דוקטור ואלאך ביקש להיקבר בבית הקברות הקטן שצמוד לבית החולים.

  • מקור ברוך

כאן נסיים את סיורנו בכיכר על שם גנרל אלנבי שכבש את ירושלים מידי העותמנים לאחר 500 שנות שלטון והביא תקווה לתושבים היהודים שבעיר. לזכרו נבנתה כאן אנדרטה מרשימה המאזכרת את התאריך   9.12.1917 ,יום כניעת ירושלים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה