מעורב ירושלמי



אין יפה וטוב יותר מלהתחיל את סדרת סיורי הקיץ לסיורים בשעות הערב הנעימות. בששת השבועות הקרובים אכתוב המלצות לשישה סיורים שאני מקיים.

סיור ראשון-מעורב ירושלמי סיור ערב

מעורב ירושלמי היה המאכל האהוב על ילדי ירושלים בשנות ה-50 באותה סטקיית חצות ברחוב אגריפס. עם השנים הפך הביטוי מעורב ירושלמי למושג תיירותי שכל מי שביקר בשכונות הסמוכות לשוק מחנה יהודה ,ששומרות עדיין על אורח חיים מסורתי ומכניס אורחים, היה חייב לעבור באחת מאותן מסעדות שבשכונות  ולטעם מעורב ירושלמי מהו.

הסיור השבוע יוקדש למספר מבנים בשכונות הללו שאתם חייבים לראות!!

מזכרת משה- כשהשר מונטיפיורי הגיע לגיל 90 הקדישו לו חבריו לעשייה את שכונת מזכרת משה. אני ממליץ להתחיל את הסיור בשכונה זו שנבנתה בשנת 1882 בסיועו של משה מונטיפיורי שפעל רבות ודחף לבניית שכונות מחוץ לעיר העתיקה ובמהלך 30 שנה הצליח להגשים את חלומם של תושבים רבים לבנות בית . צביון השכונה התבסס על תושבים ממוצא אשכנזי. שירים רבים נכתבו על השכונות שהקים מונטיפיורי וחלקן נקראו על שמו: קרית משה ,ימין משה ,מזכרת משה ,אוהל משה.

כיום החומה עדיין מקיפה את החומה וסביב שורות בתים דו קומתיים בעלי גרם מדרגות ,חצר שכונתית ששמרה על אופייה ,מבני ציבור לתושבי השכונה ,גני ילדים וגני משחקים.

אוהל משה- נחזור אל רחוב אגריפס הצמוד למחנה יהודה ונכנס דרך שער השונה הנמצא ברחוב אגריפס 85 ,נתרחק מעט ונראה את הכיתוב היפה מעל השער ושם השכונה אוהל משה.

לאחר שניכנס לשכונה נבחין בכיתוב על הקירות . אלו שמות המשפחות שגרו בשכונה, סיפורי המשפחות וצילומי הבתים. נבחין גם בחצר ענקית ששימשה כמרכז השכונה, בורות המים הסגורים ,בתי הכנסת השכונתיים וכאן נספר את הסיפור של בוסתן ספרדי ששימש השראה למחזה המצליח ,פרי יצירתו של יצחק נבון ז"ל.

סיפור הקמת השכונה התחיל, למעשה, מיד לאחר הקמת השכונה מזכרת משה האשכנזית הצמודה. לאחר ההסכם עם הקרן ע"ש מונטיפיורי בלונדון הוחלט בשנת 1887 לסייע בהקמת שכונה גם לתושבים הספרדים של העיר ירושלים. רק בשנות ה-30 הצליחה עיריית ירושלים להעביר קו מים לתושבי השכונה. בשכונה קיימים מספר מבני ציבור ומפעלי בניה. ניתן למצוא את בית הדפוס ברחוב הכרמל ,בית הכנסת היווני ובית הכנסת המפואר "אוהל משה".

שכונות קטנות ויפות – בסיום ביקורנו באוהל משה נצא לשוטט בשכונות הצמודות "בית ברוידא" בפינת רחוב תבור ,סיפורה של השכונה מרתק. היא הוקמה מתרומת אדם נדיב שלא היו לו ילדים, והיא היתה תרומתו לעניי ירושלים. שם השכונה ע"ש התורם ,יעקב משה ברוידא.

בשכונה בית מדרש גדול הנקרא קהילת יעקב. לבית המדרש צריך לטפס באמצעות שני גרמי מדרגות. לנכנסים למתחם השכונה יש תחושה שהגיעו למאה שערים.

בית הכנסת עדס – נלך לכיוון רחוב שילה שם נראה את אחד בתי הכנסת המרשימים בית כנסת עדס הנמצא במרכז שכונת נחלת ציון.

בית הכנסת שנבנה בשנת 1901 מתרומת משפחת עדס מחלב נבנה לקהילת ארם צובה. בבית הכנסת נראה את הפאר של הקהילה מחלב. בסיום הסיור אני ממליץ לשוב לרחוב דרך ב"ש לכיוון רחוב אגריפס שם נמצאים מרכזי הבילוי ,בתי הקפה והמסעדות.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה