אם לא היום, אולי מחרתיים דחיינות – איך יוצאים מזה?



כאשר צביקה (שם בדוי), עובד בנק נשוי בן ארבעים פלוס הגיע אליי לראשונה המשפט שפתח את המפגש היה "אני דוחה דברים, פשוט דוחה. וזה גורם לי להרבה בעיות בבית ובעבודה".

דחיינות, או סחבת, היא תופעה מוכרת לרובנו: הקושי להתחיל או לסיים משימה כלשהי בזמן שהוקצב לו. משפטים כמו "מחר, אחרי החגים, אחרי שהילדים יגדלו, בעוד שעה, בחודש הבא...." מוכרים לך? הם האחראים לדחיית משימות תמורה שלווה זמנית, כאשר כולנו יודעים שזהו רווח שהפסד גדול בצדו.

כאשר ביקשתי מצביקה לחשוב ולהביא דוגמא של המשימות שנהג לדחות, גילה לתדהמתו שכמעט כולן היו כרוכות בקריאה: קריאת חוזים, קריאת קורות חיים של מועמדים, קריאת מיילים ארוכים וכדומה. משימות הקריאה הלכו והצטברו, התבצעו ברגע האחרון או לא התבצעו כלל, וכך גרמה הדחיינות שלו לנזקים משמעותיים ולבעיה ברורה ונקודתית: צביקה נמנע מקריאה.

"דחיינות היא האמנות של לעמוד בקצב של אתמול"

בזמן שתופעת הדחיינות הפכה למושג ברור, חיפשנו לה פתרון. החלטנו שצביקה ישלח הודעה לכל מכותביו בבקשה לשלוח אליו מיילים קצרים ותכליתיים בלבד; את קריאת החוזים העביר לעובד שסמך עליו, והעובד סימן רק נקודות בעייתיות במיוחד שעליו לבדוק אותן; קריאת הניירת בבית עברה לאשתו, והיא עירבה אותו רק במקומות הכרחיים. העננה הגדולה ירדה אל הקרקע וקיבלה פתרון מעשי. ואיכות החיים שלו שודרגו פתאום.

דחיינות זו תופעה שכיחה בחברה שלנו שגורמת לנתקים במערכות יחסים, לחסמים ולתקיעות הן בבית, בקריירה ובעסקים.
הגורמים לדחיינות יכולים להיות פיזיולוגים ופסיכולוגים, ביניהם: חוסר יכולת ארגונית, פרפקציוניזם, דימוי עצמי נמוך, חרדה, עומס, לחץ, הפרעות קשב, בושה, חוסר ידע, חוסר אנרגיות או מיומנויות.

אמנם זאת, דחיינות אינה גזירת גורל! הנה כאן מספר טיפים פשוטים שיכולים לסייע לך להימנע מדחיינות ולהפוך לאדם אפקטיבי ואהוד יותר:

  • מודעות: אמור "זה חשוב לי!" בכל פעם שאתה מתפתה לדחות. "זה חשוב לי, לכן אארגן את היומן ואתחיל טיפין טיפין"; "זה חשוב לי, לכן אשריין שעה בכל יום לביצוע המשימה הזו".
  • מוטיבציה: אל תחכה למוטיבציה כדי להתחיל. תתחיל. המוטיבציה תגיע מעצמה ככל שאתה תתקדם בביצוע משימתך.
  • כבֵּד כל משימה: רשום לך את משימות היום ובצע רק משימה אחת בזמן נתון. זה יאפשר לך להתחיל, להתקדם על פי הקצב שלך וגם לסיים אותה.
  • מנע עומס יתר: פָּרֵק משימות גדולות ומורכבות למשימות קטנות יותר והקצה פרק זמן לביצוען.
  • ·        תוקיר את עצמך: סיימת משימה בזמן? נהדר! פרגן לעצמך. נזכרת לצלצל כפי שהבטחת? פרגן לך על כך עם... מה זה משנה עם מה? אתה המחליט! העיקר – שהצלחת ואתה מוקיר את עצמך.

  • ·        תחליט: אחת המעלות הכי משובחות שקיימות אצל האנשים המצליחנים היא היכולת לקבל החלטות. עשה לעצמך הרגל: כאשר הינך מתקשה לבחור בין שתי אפשרויות תחליט ובחר באחת מהן ובמהירות.  תפעל בהתאם ותמשיך הלאה. בחרת נכון והצליח לך? מצוין!.  בחרת לא נכון וטעית? הרווחת למידה. בפעם הבאה תדע טוב יותר כיצד לבחור בסיטואציה דומה. האפשרות הגרועה ביותר היא – לא להחליט.

  • ·        מלא את הבאר הפנימית שלך: סובל מחוסר אנרגיות? מעייפות? אין לך כוח ואין לך חשק להזיז ולו אצבע? שינה מספקת, אכילה נכונה, מדיטציות ופעילות גופנית סדירה שומרים על רמת אנרגיה מיטבית שמאפשרת להסתער במרץ על משימות ולפעול לאורך זמן בלי להרגיש מרוקן ומותש.

  • ·        חשוב חיובי: החלף לחיובי כל משפט שלילי שאתה נוהג לומר. במקום לומר: "לא בא לי" תחזור פעם אחר פעם על המשפט הבא: "זה חשוב לי. אני אקדיש עשרים דקות של פוּל גז למשימה הזו. היום אני מרגיש מלא אנרגיות!"

 

 

לסיכום, כדאי לעשות את הדברים שעלינו לעשות כדי שבעתיד נוכל לעשות את הדברים שאנחנו רוצים לעשות. כי רק מי ששם לב לחיים- החיים שמים לב אליו!

 

גרסיאלה שפירו-גולדמן, מנטורית להצלחה ומנחה לחיים  ▪  פיתוח קריירה ומקצוע  ▪ הקמת עסק חדש  ▪  קידום עסק קיים  ▪  מומחית לשיווק ומיתוג  ▪  מרצה מבוקשת בכנסים, חוגים, מכללות וארגונים.  www.Graciela.co.il


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה