עין גדי- קום והתהלך בארץ



סיור מספר שתיים לאזור ים המלח יוקדש לעין גדי והסביבה .

בית ספר שדה עין גדי

ניתן לפתוח את הסיור באזור עין גדי בסקירה מקיפה וממצה בבית ספר שדה עין גדי ,בית הספר הראשון שנוסד כבר ב-1959.

שמה של העיר עין גדי מוזכר  בספר יהושע ט"ו פסוק ס"א-ס"ב:" בַּמִּדְבָּר--בֵּית, הָעֲרָבָה, מִדִּין, וּסְכָכָה.  וְהַנִּבְשָׁן וְעִיר-הַמֶּלַח, וְעֵין גֶּדִי:  עָרִים שֵׁשׁ, וְחַצְרֵיהֶן".

עיקר פרסומה של עין גדי מתבטא בתקופתו של דוד המלך שברח לכאן מפני שאול המלך. כמו כן מוזכרת בשיר השירים פרק א' פסוק י"ד:" אֶשְׁכֹּל הַכֹּפֶר דּוֹדִי לִי, בְּכַרְמֵי עֵין גֶּדִי." 

עדויות רבות יש גם בתקופה מאוחרת על חקלאות מפותחת מאוד שכל מלכי האזור נלחמו בינהם על מנת לזכות בתבואת עין גדי.

אמנם המיצגים במקום ישנים מאוד אך ניתן להבין מהם את הגאוגרפיה והטופוגרפיה של האזור וכן על הנחלים במקום ובמיוחד נחל משמר היפה בו נמצאו ממצאים ארכיאולוגים המעידים על הימצאות המורדים במקום במרד בר כוכבא.

שמורת נחל דוד-הכניסה בתשלום או בחינם בהצגת כרטיס מנוי של רשות שמורות הטבע

השמורה כוללת שביל מסומן קצר ושביל ארוך למיטיבי לכת.

בשמורה ניתן לראות מערות קבורה, סוגי צמחים שונים: השיזף, אשחר, המורנגה, הרותמית, הזקום המצרי ועוד, וכמובן בהמשך השביל נמצא את מפל דוד. לאלו שיעלו בשביל העליון-מעיין שולמית, מערת הדודים(סגורה), מקדש כלקוליתי ותל גורן.

תל גורן

כאן ניתן לראות את שרידי טחנת הקמח העתיקה עדות לכך שהחיטה הובאה לכאן מאדום לטחינה.

סיפור צמח האפרסמון

אחד הסמלים החשובים של עין גדי בתקופת המקרא הוא סיפור עץ האפרסמון(אין שייכות לפרי שאנו אוכלים כיום) ממנו הופקו בשמים איכותיים שכל אנשי האצולה בעולם חפצו בהם. סוד הפקת הבשמים היה שמור וכל מי שהעביר אותו רבצה עליו קללת מיתה. יתכן שמדובר באחד ממיני המור.

בית הכנסת העתיק

בפינה הצפונית של הפארק ניתן לבקר בבית הכנסת העתיק בעין גדי ששרידיו נתגלו באופן אקראי ע"י טרקטור שעבד בשדות הקיבוץ. יחודו של בית הכנסת הוא בפסיפס שנתגלה במקום. בעוד שבשאר בתי הכנסת הגליליים מופיע גלגל המזל בתמונות, כאן הגלגל מופיע בכיתוב. בגלגל יש תיאור של חודשי השנה ,הסמלים ,רשימת אבות האנושות  ושמותיהם של שלושת האבות.

הגן הבוטני

יש בקיבוץ גן בוטני המשתרע על כמאה דונם ובו כאלף מיני צמחים שהמשותף להם הוא הישרדות בחום וצריכת מים נמוכה.

בתי הקיבוץ משתלבים בתוך הגן הכולל צמחים יחודים מרחבי העולם והמקום מהווה אטרקציה תיירותית.

המים

בעין גדי שרידים של מקורות מים המעידים על פעילות חקלאית עניפה עוד מתקופת המקרא. המעיינות במקום היוו מקור מים משמעותי ובנוסף נחל דוד ונחל ערוגות שבמקום. בקיבוץ אף מספקים את בקבוקי המים הנקראים "מי עין גדי".

ממשיכים בסיורי סדרת הקיץ, למעוניינים 0506273089 אלישע.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה